به گزارش پارس نیوز، 

دکتر محمد آقاجانی در دیدار با دکتر محمد کیاسالار دبیر جشنواره ملی فیلم سلامت، در خصوص زمینه های همکاری و هم‌افزایی جشنواره فیلم سلامت با نهادهای علمی و دانشگاهی در سخنانی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بحث سلامت، خارج از محیط دانشگاه ها و وزارت بهداشت است، گفت: ما باید کمک کنیم تا ارتباط عموم مردم نیز با این بخش از سلامت تسهیل شود به طوری که نه متهم به قشری بودن شویم و نه عوام زدگی. از این رو جشنواره فیلم سلامت فرصت مناسبی است که می‌توانیم با رویکرد آکادمیک این جشنواره، تعادل را حفظ کرده و ارتباط با عموم مردم را از این طریق گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: محققان حوزه سیاست گذاری سلامت معتقدند که در بهترین حالت ممکن فقط 30درصد مسایل بهداشتی مربوط به وزارت بهداشت، دانشگاه ها و ارائه دهندگان خدمات سلامت است و 70 درصد مابقی در خارج از این حوزه رقم می خورد بنابراین اگر ما بتوانیم این 70درصد را مدیریت کنیم توانسته ایم به عنوان متولی حوزه سلامت ارتباط با عموم را محقق کنیم که یکی از راهکارها برگزاری جشنواره‌های هنری است و جشنواره فیلم سلامت می تواند به ایجاد این ارتباط کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد آکادمیک تبیین شده برای جشنواره امسال اقدام شایسته ای است، تصریح کرد: بخش عمده مسئولیت دانشگاه، جنبه اجتماعی دارد و نگاه آن به مسایل بیرونی این حوزه است درحالی که وجه آکادمیک نگاه به درون نظام سلامت دارد. آموزش سلامت و تاثیرگذاری بر مولفه های اجتماعی سلامت باید خاستگاه دانش و دانشگاه و رویکردی آکادمیک داشته باشد به همین دلیل گنجاندن بینش آکادمیک در این جشنواره اتفاق مبارکی است که رویکرد به درون و بیرون مبحث سلامت را متعادل می کند.

دکتر آقاجانی از حضور هر چه پررنگ تر دانشگاه در جشنواره استقبال کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از حیث جمعیت تحت پوشش و تعداد دانشجو، بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی ایران محسوب می شود. از این رو با توجه به مشخصات دانشگاه نگاه آکادمیک در فعالیت ها اهمیت دوچندان پیدا می کند با ذکر این نکته که در عرصه اجتماعی سلامت، این دانشگاه نیمی از جمعیت تهران را تحت پوشش قرار داده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علاوه بر آموزش عمومی و ارتقا سواد سلامتی مردم، برای انجام فعالیت های تخصصی و علمی نیز نیازمند مستندسازی از طریق صنعت سینما و فیلم سازی هستیم تا آنها را به اساتید و دانشجویان دانشگاه ارایه دهیم، این اقدام موجب خودباوری در مجموعه دانشگاه خواهد شد، مردم نیز در جریان پیشرفت ها و توانمندی دانشمندان خود قرار می گیرند و به تبع آن اعتماد به نفس عمومی جامعه افزایش می یابد.

وی افزود: تولید فیلم های مستند می تواند ذهن فیلمسازان و کارگردانان را نیز به سمت عرصه سلامت سوق و سوژه های نابی را در اختیار آنان قرار دهد.

در ادامه این جلسه، دکتر کیاسالار دبیر سومین جشنواره فیلم سلامت با تاکید بر اهمیت همکاری دانشگاه ها و فضاهای آکادمیک با جشنواره فیلم سلامت، عنوان کرد: جشنواره فیلم سلامت اول شهریور همزمان با روز پزشک آغاز خواهد شد و به وجه سلامت فیلم هایی که در جشنواره حضور دارند توجه بیشتری شده است. پزشکان می توانند در جشنواره و پنل هایی که بعد از اکران فیلم ها برگزار می شود شرکت کنند. همچنین انجمن ها و نهادهای علمی و پزشکی برای همکاری با جشنواره اعلام آمادگی کرده اند، حضور دانشجویان پزشکی در جشنواره فیلم سلامت و پنل ها و کارگاه های آموزشی این رویداد نیز می تواند رویکرد مطلوبی در بحث آموزش داشته باشد.

دکتر کیاسالار با اشاره به آثار سینمایی حوزه سلامت در سال های گذشته، گفت: پیش از این فیلم هایی درحوزه سلامت تولید می شد که حاصل برداشت و تحقیقات خود فیلمساز بود و با انجمن ها و نهادها در خصوص آن بیماری مشورت نمی شد. امروز جشنواره با همکاری انجمن ها و نهادهای علمی هم در بحث آموزش و هم در بحث ارتباط میان سینماگران و جامعه پزشکی قدم های خوبی برداشته است.

همچنین مژگان کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره برنامه های تدوین شده برای برگزاری جشنوراه فیلم سلامت اظهار کرد: حمایت از بخش دانشجویی و نگاه به حوزه آکادمیک در فیلم های جشنواره امسال دردستور کار قرار گرفته است و طبق مطالعات انجام شده اقدام های این دانشگاه در پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی موجب خدمت رسانی مطلوب به مردم شده است که این فعالیت ها می تواند در قالب فیلم و مستند تولید و ارائه شوند.

کریمی با اشاره به شعار دانشگاه مبنی بر پاسخگویی اجتماعی، گفت:به منظور تحقق این هدف، برنامه هایی برای جشنواره سال آینده درنظر گرفته شده که استفاده از ظرفیت جایگاه و توانمندی هنرمندان یکی از این برنامه ها است تا از این طریق الگوهایی در مباحث خیران، مسایل بهداشتی و فاکتورهای موثر بر سلامت جامعه تبیین شود.

در این جلسه با پیشنهاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقرر شد که این دانشگاه به فیلم برتر که با نگاه آکادمیک، جنبه پاسخگویی اجتماعی دارد جایزه‌ای با عنوان «تصویر استاد» اهدا کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سومین جشنواره ملی فیلم سلامت با شعار سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت به دبیری دکتر محمد کیاسالار در هفته اول شهریور 97 در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.