به گزارش پارس نیوز، 

حسن قائدی متولد 1356 در اهواز و فارغ التحصیل کاردانی رشته معماری است. عکاسی را از سال 1375 در انجمن سینمای جوان اهواز آغاز کرد و فعالیت خود را در عکاسی تئاتر و فیلم ادامه داد و موفق به دریافت جایزه بهترین عکاس از جشنواره سینمای دفاع‌مقدس شد. او اولین نمایشگاه عکسِ تئاتر و اولین نمایشگاه عکاسیِ فیلم را در خوزستان بر پا کرد.

این عکاس‌خبرنگار طی 6 سال اخیر بر اساس یک پروژه خودتعریف، سفرهایی به دو کشور سوریه و عراق داشته و فضاهای غم انگیز جنگ را به تصویر کشیده و عکس‌های این دو پروژه برای چاپ کتاب در حال آماده‌سازی است.

حسن قائدی همچنین در دو دوره از جشنواره هنر مقاومت، جایزه بخش عکس را دریافت کرد و اکنون در دوره پنجم به عنوان دبیر بخش عکس در جشنواره حضور دارد. با او درباره این دوره جشنواره مقاومت گفتگو کردیم؛

قائدی در خصوص تغییرات شکل گرفته و به کارگیری نیروهای جوان به عنوان دبیر و داوران پنجمین جشنواره هنر مقاومت،  گفت: صرف نظر از مقوله جوان، استفاده از  فکرهای جدید به تحول و پیشرفت جشنواره کمک می کند. امید است در این دوره شاهد برپایی جشنواره‌ای باشکوه با حضور جوانان باشیم.

وی ضمن اشاره به بخش رقابتی جشنواره بیان کرد: در دوره پنجم همچون گذشته که آقای میرهاشمی طرح خرید پروژه را پایه‌گذاری کردند، ما هم خرید پروژه خواهیم داشت و قرار است با هدف حمایت از عکاسانی که پروژه‌های طولانی‌مدت یا هزینه‌دار انجام می‌دهند، مجموعه‌عکس‌های قوی را خریداری و در نمایشگاه ارائه کنیم.

دبیر بخش عکس در پاسخ به اینکه چرا "زن ایرانی" را به عنوان موضوع عکاسی این دوره انتخاب کرده‌اید، گفت: همواره موضوع زنان ایرانی برای من که جریانات عکاسی را در داخل و خارج از کشور رصد کرده‌ام، دغدغه بوده است. متاسفانه ارائه درستی از جایگاه و فعالیت بانوان ایرانی در جوامع ملی و بین المللی نداشته‌ایم.

قائدی افزود: طی سال‌های اخیر هجمه و تبلیغات سنگینی، جایگاه زن ایرانی را نشانه رفته و مانع دیده شدن چهره واقعی زن مسلمان ایرانی در دنیا شده است.

وی درباره مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر هنر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: هرجایی چه در ایران و چه در خارج بخواهیم نمایی از جامعه مسلمان را به تصویر بکشیم و معرفی کنیم، طیف مخالف شدیداً مقاومت می‌کند. فراموش نکنیم که ابزارهای موثر فرهنگی دنیا از جمله انتشارات، گالری‌ها و رسانه‌های جهان در اختیار سرمایه‌داران مخالف ایران و اسلام است. به همین دلیل نمی توانیم از این ابزار و رسانه‌ها  برای معرفی جهان اسلام که زن ایرانی هم بخشی از آن است، کمک بگیریم.

دبیر جشنواره عکس مقاومت یادآوری کرد: ما نیازمند رسانه‌های قدرتمند در درون جهان اسلام هستیم تا هم تولید کننده باشند و هم به‌عنوان مرجع مورد استفاده قرار بگیرند. جهان اسلام نیازمند رسانه‌هایی با ضریب نفوذ جهانی است. در دنیایی که رسانه ها مهمترین و اساسی ترین نقش را در تغییرات فرهنگی ایفا می کنند و می‌توانند جای شهید و جلاد را عوض کنند، جهان اسلام نیازمند یک  سی‌ ان ان مسلمان یا  بی‌بی‌سی مسلمان است.

 

انتهای پیام/