به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس صالحی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که در فرهنگسرای امام علی(ع) برگزار شد؛ با اشاره به امامزاده‌های تابعه این استان ادامه داد: وجود این امامزادگان باعث افتخار این منطقه شده است؛ امامزادگانی که در زمان امام رضا (ع) و در تاریخ بعد از آن مرجع بوده‌اند و حیات داشتند.

وی افزود: سابقه کهن تمدنی و تاریخی و شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و هنری این منطقه عامل دیگر برجسته شدن این منطقه به شمار می‌رود.

صالحی یادآور شد: شخصیت‌های علمی زیاد این منطقه جزو شخصیت‌هایی هستند که حضور آن‌ها در این منطقه می‌تواند به هویت‌بخشی آن کمک کند. مرحوم آیت‌الله طالقانی به عنوان یک شخصیت انقلابی و تاثیرگذار در انقلاب و جلال آل احمد از جمله این افراد هستند.

وی افزود: مفاخر این منطقه باید شناخته شوند و مورد تکریم قرار بگیرند و این تکریم مربوط به گذشته نیست؛ بلکه به هویت و آینده ما مربوط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عدالت فرهنگی تاکید دارد و ایران تنها تهران نیست و استعدادها و خلاقیت‌های زیادی در سراسر ایران وجود دارد که با تهران رقابت می‌کند و مرکزگریزی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

صالحی بیان کرد: امروز دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم که همه آن‌ها فضایی را ایجاد کرده است تا استعدادهای ما در استان‌ها و شهرستان‌ها فاصله را با مرکز کمتر کند، این امر باعث ایجاد امید برای آینده ایران می‌شود.

وی افزود: امروز فرصت‌ها برای سایر استان‌ها بیشتر شده است؛ بنابراین مدیران و مسئولین هم باید به دنبال ارتقای استعدادها باشند و در استان‌ها و شهرستان‌ها آن را دنبال کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم تا معاونت‌های تخصصی سهمی از بودجه خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها کنند.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های همکاری فرهنگی و هنری در سفرهای استانی ادامه داد: این تفاهمنامه‌ها می‌تواند مسیر رو به توسعه را روشن کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: البرز فرصت‌های زیادی در زمینه‌های صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و هنری دارد و این فرصت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند.

صالحی گفت: مشکلات زیرساختی در این استان وجود دارد و توجه به توسعه سرانه‌های فرهنگی باید مورد تاکید باشد و همانند فضای سبز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بخش خصوصی امروز به خوبی به میدان آمده است و در استان البرز در دو سال آینده بیش از ده‌ها سینما ساخته خواهد شد. در تفاهمنامه‌ها بر تکمیل فضاها و پروژه‌های ناتمام تاکید شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: نهادهای مردمی باید به کمک توسعه فرهنگی دولت بیایند، توسعه فضا، زیرساخت و سرانه فرهنگی مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره است و به کمک استان‌ها باید این امر را تمام کنیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم جشنواره‌های مختلف را به شکل استانی و ملی در شهرستان‌ها از جمله شهرستان‌های البرز برگزار کنیم.

وی افزود: ما در حوزه حمایت از حوزه کتاب و سهمیه کتاب و توجه بیشتر به کتابخانه‌های منطقه و همچنین برپایی جام باشگاه‌های کتاب در حال تلاش هستیم.

صالحی درباره شهرک سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان گفت: ٦٠ درصد از فاز اول شهرک سینمایی استان البرز تکمیل شده است و فاز اول آن سریعاً افتتاح خواهد شد.

وی در مورد تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به مرکز استان‌ها گفت: یکی از اقدامات در این دوره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض اختیارات و کاهش مدت زمان صدور مجوز و ارائه خدمات به صورت الکترونیک است.

صالحی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حمایت از هنرمندان ادامه داد: سال گذشته توانستیم تعداد هنرمندان بیمه شده را از ١٦هزار نفر به ٣٠ هزار نفر ارتقا بدهیم و امیدواریم در سال آینده در استان البرز هم ٥٠٠نفر به بیمه شدگان استان اضافه شود و در فاصله سه ساله ١٢٠٠نفر را به بیمه شدگان اضافه کنیم.