با انتشار ویدئویی از تک‌خوانی بانوی آوازه خوان در یکی از تئاترهای تهران، بیش از پیش مشخص می‌شود که همچنان هنر نمایش بدون نظارت و توجه مسئولان به کار خود به صورت مستقل ادامه می‌دهد.

مهدی کوشکی این روزها در تماشاخانه مستقل تهران، نمایش «شیطونی» را با بازی خود و شهروز دل‌افکار، الهام جدی، دریا یاسری و حسین برفی به روی صحنه برده است. نمایشی دیالوگ‌ محور که یک رفاقت را روایت می‌کند و با سرب داغ به پایان می‌رسد. اما وقتی خلاصه داستان نمایش را از سایت رسمی فروش بلیت تئاتر بررسی می‌کنیم، تنها به نوشته مهمانی‌های شبانه تهران بسنده کرده است.

پیش از این در سال 96 مهدی کوشکی نمایشی با عنوان «ولپن» را اجرا کرد. سابقه کارگردان نشان می‌دهد که او محدود کار می‌کند و در مصاحبه‌ اخیر خود گفته است که اگر اجازه بدهند، بدون هیچ تغییری مرگ یزدگرد را کار می‌کند.

ادامه هنجارشکنی‌های تئاتر با تک خوانی زن + فیلم

نمایش «شیطونی» اثری دیگر از این کارگردان است که زمان زیادی از اجرای آن می‌گذرد؛ اما نکته‌ قابل توجه در این نمایش تک خوانی یک زن است؛ بازیگر خانم این نمایش، موسیقی بنگ بنگ فرانسوی را می‌خواند. ماجرای تک خوانی بانوان در تئاتر تازگی ندارد. قبل از آن هم برخی کارگردانان در نمایش‌هایی چون  ترانه‌های قدیمی: پیکان جوانان، شبی در کهکشان‌ها، در روزهای آخر اسفند، اپرای سعدی و اپرای عاشورا از این شیوه استفاده کرده‌اند.

تلفیق موسیقی و تئاتر این روزها شدت یافته و این تلفیق به نوعی برای جلب مخاطب و ایجاد فضای سرگرم کننده است؛ اما اینکه از بازیگر خانم برای خوانندگی استفاده شود، ماجرای دیگری است که جای تأمل دارد.

ادامه هنجارشکنی‌های تئاتر با تک خوانی زن + فیلم

به نظر می رسد قبح شکنی و عبور از خط قرمزهای فرهنگی و هنری که تا پیش از این توسط جریان‌های شبه‌روشنفکری صورت می‌گرفت؛ حالا در سایه غفلت نهادهای فرهنگی و نظارتی عمومیت پیدا کرده است.

هنوز برخی نمایش‌های مسئله‌دار و مخالف با اعتقادات و باورهای عموم مردم در برخی تماشاخانه های تهران روی صحنه می‌رود و بهتر است معاونت جدید امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دیر نشده از تکرار این گونه حرکات جلوگیری کند.

 

 

انتهای پیام/