به گزارش پارس نیوز، 

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه امسال کتاب تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات نمایشگاه در روزهای اخیر خبر داد و هدف از آن را بررسی عوامل بروز برخی تخلفات در نمایشگاه امسال و استخراج راهکارهایی برای پیشگیری از این آفت، عنوان کرد.

تخلفات نمایشگاه کتاب سرریز مشکلات صنعت نشر در طول سال

وی ضمن یادآوری این موضوع که تخلفاتی مانند رعایت نکردن حقوق صنفی ناشران از سوی برخی از اعضای صنف، ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران و همچنین نقد کردن بن کتاب که یکی از دلایل آن تزریق یارانه به نمایشگاه کتاب است، از جمله تخلفات پرتکرار نمایشگاه سی و یکم بوده است، گفت: همه اعضای حاضر در در این جلسه، در این مورد اتفاق نظر داشتند که تخلفاتی که در نمایشگاه کتاب تهران از ناشران سر می‌زند، لزوماً مرتبط با خود نمایشگاه نیست بلکه سرریز وضعیت معیوب برخی از فرآیندهای حوزه نشر در طول سال است.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: در این جلسه بر ضرورت بازنگری جدی در نحوه حمایت از مخاطبان نمایشگاه کتاب و همچنین سوق دادن این بودجه‌ها به زیرساخت‌های حوزه نشر، تاکید شد. تجهیز تمامی ناشرانی که قصد حضور در نمایشگاه را دارند، به سیستم بارکدخوان، از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شد.

پیشنهاد جمع‌آوری اطلاعات کتاب‌های ناشران قبل از نمایشگاه

امیرزاده همچنین از طرح موضوع «فروش متمرکز کتاب در نمایشگاه» در جلسه مذکور سخن گفت و افزود: بر این اساس در مورد اینکه اطلاعات مربوط به کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شوند، قبل از آغاز نمایشگاه در یک سامانه مشخص، ثبت و بارگزاری شود و شرط ثبت نام از ناشران، اعلام شناسه کتاب‌هایشان و سایر مشخصات مورد نیاز باشد، توافق نظر به دست آمد.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد: پس از این مرحله (بارگزاری اطلاعات کتاب‌ها در یک سامانه مشخص قبل از شروع نمایشگاه) است که با اجرای طرح فروش متمرکز کتاب، ضمن فراهم کردن امکان رصد اقبال مردم به موضوعات مختلف حوزه نشر، می‌توان از تخلفات احتمالی در این حوزه پیشگیری کرد.

ارائه بسته پیشنهادی هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر به مراجع ذی‌صلاح

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد جمع‌بندی این مباحث و راهکارهایی که برای حل این معضل به دست خواهد آمد، به مراجعی که شانیت سیاستگذاری دارند؛ از قبیل شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب و همچنین معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد که ریاست نمایشگاه را بر عهده دارد، ارائه شود.

به گفته وی، اعضای حاضر در این جلسه عبارت بودند از: امیرمسعود شهرام‌نیا (رئیس شورای نظارت بر نمایشگاه کتاب)، یحیی دهقانی (معاون اجرایی نمایشگاه)، حسین معینی (رئیس شورای برنامه ریزی نمایشگاه)، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، داود موسایی (رئیس بخش ناشران خارجی نمایشگاه)، محمدتقی عرفان‌پور (رئیس هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی)، محمدجواد مرادی‌نیا (مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی)، محسن عموشاهی (عضو هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه)، سیدمحمود حسینی (مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران قم) و خود وی (همایون امیرزاده، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه).