به گزارش پارس نیوز، 

در بخش تقدیر از ایرج طهماسب با نام «لاله های واژگون» ، ابتدا متنی که توسط فریدون خسروی کارشناس، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اصفهانی نگارش شده بود قرائت شد و سپس ایرج طهماسب بر روی صحنه آمده و با حاضران سخنانی گفت.

طهماسب در این مراسم گفت: اصفهانی ها سلام! پیش از این هم گفته‌ام که من تاسف می خورم چرا اصفهانی نیستم، صحبت از لاله شد و من یاد لاله های واقعی افتادم.

او با بغض و گریه ادامه داد: ما نوکر مردم هستیم و من اصلا در برابر آنها عددی نیستم.

وی در ادامه با خنده بیان کرد: چند سال پیش برای من بزرگداشتی گرفتند و من این را گفتم «اگر فکر می کنید برای من بزرگداشت بگیرید، من می روم، اشتباه می کنید»، اکنون نیز همان جملات را تکرار می‌کنم، باید بگویم که نه! من نمی‌روم و تا انتها هستم.

در این لحظه محمدحسین لطیفی نیز که برای بزرگداشت ایرج طهماسب به اصفهان سفر کرده بود لحظاتی پشت تریبون رفته و در سخنانی کوتاه مطرح کرد: من امسال بارها به اصفهان سفر کردم و آن را و همه بچه‌های اصفهان را بسیار دوست دارم.

لطیفی خطاب به طهماسب،ادامه داد: پیش از این گفته‌ام و باز هم خطاب به «ایرج» می‌گویم که بچه‌های ما غیر از شما کسی را ندارند، پس  بی‌مهری‌های ما را به حساب دیگری گذاشته و همیشه حضور داشته باشید تا ما هم از وجود و کارهای زیبای شما لذت ببریم.

او گفت: من به شخصه هنوز و هنوز می توانم از ایرج طهماسب بیاموزم.

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه"حسنات" شامگاه ۲۵ اردیبهشت ماه در اصفهان با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندانی چون محمدرضا فروتن، کیومرث پوراحمد، ایرج طهماسب، محمدحسین لطیفی، امرالله احمد جو کارگردان «روزی روزگاری» و دیگر هنرمندان برگزار شد.

حسین ملایی، رییس جشنواره حسنات با بیان اینکه بسیار خرسندیم که امسال نیز توفیق یافتیم تا هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با موضوع احسان و نیوکوکاری را در شهر اصفهان برقرار کنیم،‌افزود: سال‌های گذشته به تنهایی قادر به برگزاری این جشنواره نبودیم و نهادهای استان با ما همکاری کردند که امیدواریم در آینده نیز با همت دست اندرکاران و مسئولان استانی این رویداد فرهنگی ادامه پیدا کند.

نسل جوان به جشنواره‌هایی مانند حسنات چشم دوخته‌اند

وی با بیان اینکه جشنواره حسنات برای اصفهان و ایران دارای اهمیت است، گفت: نسل جوان به این جشنواره ها چشم دوخته اند تا خود را بیازمایند و با ساخت فیلم‌های کوتاه آن را میدانی برای تجربه در زمینه فیلمسازی قرار دهند.

 

وی با ابراز اینکه با مشاهده داوران جوان که با علاقه‌مندی در این صحنه حضور دارند به واقع به آینده کشور امیدوار می‌شویم، تصریح کرد: این افراد با عشق و علاقه به میدان فیلمسازی گام نهادند و در آینده کشور نقش ویژه دارند.

ملایی با تشکر از تمام هنرمندانی که از سال‌های گذشته تاکنون در این جشنواره حضور یافتند، بیان کرد: در سال‌های گذشته میزبان هنرمندان معروف کشور بودیم که دارای آثار گران بهایی در عرصه هنر بودند و دستی در کارهای خیر نیز داشتند و بر این اساس امسال نیز در خدمت هنرمندانی مانند همایون اسعدیان، حسن اکلیلی و ایرج طهماسب هستیم.

وی اضافه کرد: بزرگداشت ایرج طهماسب امشب برگزار می شود و دو هنرمند گرامی دیگر نیز در افتتاحیه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان تجلیل شدند.

مردم کشور به شادمانی نیاز دارند

رییس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان تاکید کرد: فراموش نکنیم که مردم کشورمان از کودک، نوجوان، جوان و پیر به شدت به شادمانی نیاز دارند و ما حضور هنرمندانی که در این امر مقدس نقش دارند را در جشنواره حسنات گرامی می داریم.

وی افزود: گرچه ما بضاعت کافی برای تقدیر از این هنرمندان نداریم اما تمامی افرادی که دغدغه فرهنگ هنر و اعتلای فرهنگ کشور را دارند در نزد ما عزیز و مورد تقدیر هستند.

ملایی با گرامیداشت یاد زاون اظهار داشت: جشنواره حسنات با همت والای زاون قوکاسیان شکل گرفت و پس از وی حضور صدرعاملی به عنوان دبیر جشنواره به ما این توان و امید را داد که با قدرت بیشتری این راه را ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه کانون حسنات یک موسسه خیریه خصوصی است، گفت: بر این اساس برگزاری این جشنواره با این ویژگی ها در کشور از سوی یک کانون قرض الحسنه بی نظیر است و ما برآنیم که نگاهی که به احسان و نیکوکاری داریم با همت شما هنرمندان مشوق کار خیر و نیکوکاری گسترش دهیم.

می‌توان با اندک کار خیری احساس انسانی را ارتقاء بخشید

رییس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان گفت: هر فردی می‌ تواند در صورت اراده با زبان، قدم و قلم کاری در راه خیر و نیکی یه سرانجام رساند، برای این امر لازم نیست حتما از مکنت مالی برخوردار باشیم بلکه با اندکی کار خیر مانند دست نابینایی را گرفتن، کمک به یتیم و بیماران می توان این احساس انسانی را ارتقا بخشید.

وی گفت: امیدواریم که انسان‌ها با کمک به یکدیگر هم در شادی و آرام یکدیگر شریک باشند تا همگی به سمت نهادینه سازی جامعه سالم حرکت کنیم.

 

در ادامه این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد و سپس  علیرضا رضاداد دیگر مهمان این مراسم نیز گفت: برگزاری جشنواره «حسنات» یکی از کارهای نیک است که توسط زاون قوکاسیان راه اندازی شده است. باید اعلام کنم برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان دایمی شده است و  این نوید را می‌دهم که به پیشنهاد اعضای شورای شهر اصفهان در جلسه دبیرخانه، جایزه زاون قوکاسیان برای جشنواره کودک و نوجوان طراحی شده است که توسط خود هنرمندان اصفهانی داوری میشود.

هنگام نوبت اهدای جوایز نیز ابتدا برگزیدگان بخش فیلمنامه جشنواره معرفی شدند و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه کوتاه در این بخش به «مغاک» نوشته لیلا حکمت نیا از تهران رسید و جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه پویانمائی نیز به «پرنده آرزوها» نوشته زیبا ارژنگ از اراک تعلق گرفت.

فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره حسنات بسیار درخشان بود

رسول صدرعاملی، دبیر هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات نیز در این آیین گفت:  هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان به سرانجام رسید و شاهد اتفاقات درخشانی بودیم که تکامل بخش تلاش های دوره ششم و ماقبل آن است.

وی با بیان اینکه دوره هفتم جشنواره حسنات بسیار شگفت انگیز بود، افزود: از دیدگاه من این تنها اتفاق در جهان است که یک کانون خیر صندوق قرض الحسنه با سینما در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا به این نتیجه برسیم هیچ حسنه‌ای بالاتر از نیکوکاری نیست که این امر نیز فقط از راه سینما امکان پذیر است.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان تاکید کرد: بیش از 30 فیلم بخش مسابقه امسال با فاصله زیادی از سال‌های قبل بسیار درخشان بودند و امیدواریم این فیلم‌ها پس از جشنواره تکثیر شود و در اختیار همگان قرار گیرد.

 

جشنواره اصفهان منحصر به اصفهانی‌ها نیست

وی با بیان اینکه این جشنواره فقط منحصر به اصفهانی‌ها نیست بلکه جشنواه‌ای ملی است و در ادامه می خواهیم جهانی بیاندیشد، تاکید کرد: بسیاری از کشورهای جهام از ما خواستند فیلم‌های آنها درباره احسان و نیکوکاری رابه نمایش بگذاریم که این سال آینده رخ می دهد.

 

فیلمنامه های برگزیده جشنواره حسنات چاپ می شود

صدرعاملی با بیان اینکه این درخواست را داشتیم که فیلمنامه های برگزیده چاپ شود، بیان داشت: امسال در زمینه پویانمایی نیز رشد چشمگیری داشتیم.

مبلغ حسنات در فضای مجازی باشید

وی اضافه کرد: جشنواره حسنات از آغاز تاکنون به طور متوسط سه تا چهار فیلمساز حرفه ای را به سینمای ایران معرفی کرده است که به پویایی ذهن خلاق فیلمسازانی مربوط است که در سرتاسر این سرزمین زندگی می‌کنند.

 

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان تاکید کرد: هیات انتخاب جشنواره بسیار سخت گیرانه عمل کردند و از میان دو هزار فیلم 30 مورد را برگزیدند که این انتخاب شش تا هفت ماه مانده به جشنواره بسیار وقت گیر بوده است.

وی با بیان اینکه جشنواره حسنات  نگاه به  دست دولت نداشته و افتخار میکند که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، گفت: از همه شما می‌خواهم که مبلغ حسنات در فضای مجازی مانند اینستاگرام باشید و تک تک شما به عنوان یار حسنات ما را تنها نگذارید.

 

حسنات هنرمندان خلاق به جامعه هنری عرضه می‌کند

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه خوشحالم که در جمع هنرمندان اصفهانی هستم، اظهار داشت: هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان را پشنت سر گذاشتیم، جشنواره‌ای که می تواند همه هنرمندان را در عرصه خدمت به کودکان و بزرسالان و نوجوانان توانمند کند.

وی افزود: این جشنواره در طول هفت دوره برگزاری فرهنگ احسان و نیکوکاری را توسعه می‌دهد و و هر بار در راستای ترویج رفتار همراه با اخلاق و رعایت حقوق شهروندی توفیقات بیشتری به دست آورده است.

شهردار اصفهان با اعلام این خبر که دیروز جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان به طور دایمی مختص اصفهان شد، بیان داشت:  با امضای توافق نامه‌ای میان شهرداری اصفهان و وزارت ارشاد قرار است این جشنواره هرسال در اصفهان برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: در کنار این جشنواره، «حسنات »که از تجربه طولانی در طول شش سال برخوردار بوده  است شهر خلاق اصفهان را در زمینه هنر برای هنرمندان تواناتر می کند و هنرمندانی خلاق به جامعه هنری عرضه می کند.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان هرسال درخشان تر از گذشته در عرصه هنر خودنمایی می کند، گفت: اصفهان شهری خلاق است که می تواند جلوه گر همه هنرها باشد  همانگونه که در چند سال گذشته در عرصه فیلمنامه نویسی و ساخت فیلم بسیار خوب درخشیده است.

هنرمندان اصفهان را کانون هنر در همه عرصه‌ها معرفی کنند

وی با بیان اینکه بهره مندی هنرمندان می تواند اصفهان را کانون هنر در همه عرصه ها به ویژه فیلم وسینما معرفی کند، ابراز داشت: اصفهان، شهری که مظهر همه زیبایی ها و هنرمندان برجسته است و همه هنرمندان ایرانی به آنها علاقه دارند، آنها می توانند در کنار کسانی که برای برگزاری این جشنواره‌ها هزینه می‌کنند  قرار گیرند تا سطح کیفی آثار ارتقا یافته و شاهد فیلمهای موثر و آموزنده در  عرصه احسان و نیکوکاری باشیم.

شهردار اصفهان  اضافه کرد: از دست اندرکاران جشنواره که این جمع را گرد هم آورده و از هنرمندان تقدیر کردند سپاسگزاری می کنم و امیدواریم در جشنوارهای بعدی از شخصیتهای برجسته هنری مانند ایرج طهماسب بیشتر بهره ببریم.

وی گفت: علاقه مندیم تا آقای طهماسب برای جشنواره بین المللی کودک نیز بیشتر فعال باشند و همانگونه که علاقه وافر خود به اصفهان را نشان دادند در این عرصه نیز بیشتر فعالیت کنند.

 

 

تجلیل از برترین‌ها

در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی به انتخاب هیات داوران جوان، فیلم «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ابول لو(ارک)از تبریز موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی از نگاه داوران جوان شدند و مهدی اسدی از تهران نیز جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند از نگاه داوران جوان را برای فیلم «جمعه قالی» دریافت کرد. همچنین جایزه بهترین فیلم کوتاه پویانمائی از نگاه داوران جوان به « ایکی » به کارگردانی پرستو کاردگر از تهران تعلق گرفت.

بخش مستند فیلم «بی‌گدار» به کارگردانی علیرضا دهقان از یزد موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه مستند شد و فاطمه مرزبان از گرگان نیز جایزه بهترین بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند را برای فیلم «من می‌مانم» دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین پژوهش به «مرز مه‌آلود» به کارگردانی آتبین حسینی از تهران تعلق گرفت و هیأت داوران جایزه ویژه خود در بخش فیلم مستند را به حجت طاهری از نورآباد ممسنی برای فیلم « زندگی در خور موسی » تقدیم کردند.

در این بخش هیأت داوران جشنواره از دو فیلم « داستان عروسک‌ها» به کارگردانی سید مصطفی فخاری نیری از یزد و «داداسلطنه» به کارگردانی هادی احمدی از بانه تقدیر کردند و جایزه دبیرخانه جشنواره نیز به فیلم «رودنامه خوانی»از فرشاد احمدی دستگردی از اصفهان تعلق گرفت.

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی از بوشهر رسید و پرستو کاردگر از تهران نیز جایزه بهترین بهترین کارگردانی فیلم کوتاه پویانمایی را برای فیلم «ایکی» دریافت کرد.

همچنین هیات داوران جایزه ویژه خود در بخش پویانمایی را به معین صمدی از کرمانشاه برای فیلم «جمشید، مرثیه‌ای بر یک اسطوره» تقدیم کردند و جایزه بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه پویانمائی نیز به فیلم «پیشخدمت » نوشته محمدرضا عابدی از اصفهان تعلق گرفت.

در پایان برگزیدگان بخش داستانی جشنواره نیز فیلم «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیض از تهران موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی شد و طوفان نها قدرتی از تهران نیز جایزه بهترین بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی را برای فیلم «زونا» دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی به «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیض از تهران تعلق گرفت و هیأت داوران جایزه ویژه خود در بخش فیلم کوتاه داستانی را به عاطفه محرابی از تهران برای فیلم «ساعت چهار» تقدیم کردند.

در این بخش جایزه زاون به فیلم «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ابول لو (ارک) از تبریز اهداء شد و هیأت داوران جشنواره از فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی « لابلای درختان» به کارگردانی محسن نبوی از شیراز تقدیر کردند.

همچنین در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی جایزه بهترین تصویربرداری نیز به علی آبپاک از تبریز برای فیلم «حیوان» رسید.

انتهای پیام /