به گزارش پارس نیوز، 

 گردشگری سلامت یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که در سالهای اخیر توجه دولت ها را در رونق اقتصادی کشور به خود جلب کرده است که در صورت وجود برنامه ای مدون و زیر ساخت های لازم علاوه بر در آمدزایی و اشتغالزایی می تواند نقش موثری در رونق گردشگری ایفا کند.
نقش این صنعت در رونق اقتصادی سبب شده بسیاری از دولت ها بودجه های قابل توجهی را به تجهیز مراکز درمانی خود اختصاص دهند و از پزشکان با تجربه و کارآمد در مراکز درمانی بهره بگیرند تا بتوانند سهم خود از درآمد بازار گردشگری را افزایش دهند.
در تعریف سازمان جهانی (WTO)گردشگری سلامت اینگونه تعریف شده است : ' استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد 'که بیش از 24 ساعت است' به طول می‌انجامد'.
به گفته کارشناسان سهم گردشگری سلامت از حضور گردشگران 10 درصد است و 90 درصد باقیمانده به سایر حوزه ها همچون بازار ، هتل ها ، مراکز پذیرایی اختصاص پیدا می کند.
همچنین بر اساس آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان 200 میلیارد دلار است که ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود می تواند بخشی از این درآمد را به خود اختصاص دهد.
استان سمنان با برخورداری از 2 دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان های سمنان و شاهرود و برخورداری استان از بیش یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده و جاذبه های طبیعی کم نظیر جنگل؛ کوه و کویر می تواند یکی از قطب های گردشگری سلامت در کشور به شمار آید.
به گفته کارشناسان، برای تحقق این طرح مهم اقتصادی توجه بیشتر به زیرساخت های گردشگری و درمانی و برخوداری استان از پزشکان متخصص از اهمیت زیادی برخوردار است که مسوولان امر در استان در وهله اول باید به این رویکرد توجه کنند.
همچنین وجود چهارفصل طبیعت به صورت همزمان از دیگر جاذبه های اقامتی برای مسافران در استان سمنان است، به طوری که به عنوان مثال فاصله مناطق بیابانی و خشک در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدی شهر کمتر از یک ساعت است و باز هم در زمانی کمتر از 2 ساعت می توان به جنگل دسترسی داشت و در زمانی کمتر از یک ساعت نیز می‌توان به جنگلی از ابر در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود رسید.
استاندار سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : استان سمنان با برخورداری از 2 دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان های سمنان و شاهرود و چشمه‌های آب گرم می‌تواند به‌عنوان قطب درمانی در کشور معرفی شود.
سید شهاب الدین چاوشی افزود: ظرفیت گردشگری سلامت در استان برای جذب باید از سوی مسوولان امر برآورد شود و توجه به زیرساخت ها مانند راه های دسترسی برای رسیدن به آبگرم و برخورداری این مکان از اقامتگاه باید مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد : باوجود خدمات درمانی ارزان قیمت و حضور پزشکان متخصص در سمنان گردشگری سلامت در این استان به دلیل نبود تبلیغات مناسب و هدفمند نتوانسته جایگاه خود را در بازار اقتصادی کشور بدست آورد.
وی اظهارداشت: تنوع اقلیم و جنگل و کویر به‌عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه استان است و با توجه به پایین بودن هزینه‌های درمانی در استان و همچنین دسترسی آسان ریلی، فرودگاه و جاده و نزدیکی به پایتخت امکان حضور گردشگر در استان را به وجود می آورد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود برای ترویج و توسعه گردشگری در سمنان باید به کار گرفته شود و استان از ظرفیت خوبی به لحاظ جاذبه‌های طبیعی تاریخی و مذهبی برخوردار است.
چاوشی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به دنبال تبدیل بیمارستان های استان به بیمارستان ممتاز در کشور برای توسعه گردشگری سلامت هستیم.
استاندار سمنان با اشاره به احداث مرکز جامع درمان سوانح و سوختگی و بیماری‌های سرطانی درمرکز استان در دولت تدبیر و امید گفت : ایجاد مکان هایی برای همراهان بیماران مهمان بستری شده در بیمارستان های استان در حال شکل‌گیری است که زمینه‌ نزدیک شدن این مراکز درمانی به معیارهای بین‌المللی برای توسعه گردشگری سلامت است.
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشکده دارد که 2 رشته در مقطع کاردانی، 18 رشته در مقطع کارشناسی، 10 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 2 رشته در مقطع پزشکی عمومی، پنج رشته در مقطع دکتری و پنج رشته دستیاری را شامل می شود، هفت بیمارستان و مرکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، سرخه و آرادان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری کار خود را آغاز کرد، در سال 61 به دانشکده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشکده علوم پزشکی ارتقا ٕ یافته است، مجموعه کنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است.
این دانشگاه هم اکنون دارای یکهزار و 700 دانشجو در 9 رشته کارشناسی، 6 رشته کارشناسی ارشد، پزشکی، 2 رشته دکتری تخصصی و سه رشته تخصص پزشکی است.
در استان سمنان تاکنون 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده و 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
استان سمنان یا هشت شهرستان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.