به گزارش پارس نیوز، 

محمدحسین طالبیان ظهر امروز در جریان بازدید از مسجد جامع تاریخی ساوه در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی در ایام نوروز اظهار داشت: در نوروز سال 97 حدود میلیون نفر از اماکن تاریخی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوده بازدید کردند که آمار بازدیدکنندگان در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده ولی به طور متوسط آمار بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: درخصوص اجرای مصوبه برگرداندن درآمد موزه‌ها به خودشان در سال 97 براساس مصوبه مجلس و پیش‌بینی آن در برنامه ششم درآمد موزه‌ها، سایت‌ها و محوطه تاریخی درآمدزا از امسال به خودشان برگشت داده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در گذشته این درآمد به خزانه واریز می‌شد اما سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که همه درآمد موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی به نام و حساب اختصاصی آنها واریز شود که سبب انگیزه بیشتر جهت کسب درآمد بیشتر و هزینه کرد آن جهت مرمت و حفاظت از بناها خواهد شد.

طالبیان بیان کرد: 54 اثر تاریخی ایران در لیست موقت ثبت جهانی شده و 2 پرونده دیگر پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس (از فیروز آباد، بیشاپور تا سروستان) در حوزه تاریخی و نیز جنگل‌های ارسباران آذربایجان شرقی در حوزه طبیعت در یونسکو در در دست اقدام است که با ‌انجام فرآیند بررسی و ارزیابی تا تیرماه 97 اعلام نظر و در 2018 ثبت جهانی خواهند شد.

وی ادامه داد: سهمیه سالانه ما برای ثبت جهانی تنها یک اثر خواهد بود و هر اثری که در ارزیابی‌ها امتیاز بیشتری داشته باشد تصمیمات لازم برای ثبت جهانی اتخاذ خواهد شد و در ارتباط با ثبت جهانی طاق بستان کرمانشاه یک سری اقدامات و محوطه‌سازی در خصوص این اثر انجام شده که پرونده آن پس از ثبت جهانی ارسال خواهد شد.