مدتی است ماجرای ادامه‌دار حضور برخی بازیگران و ورزشکاران در مهمانی‌های شبانه نامتعارف، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته و با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم، مسئولان و هنرمندان همراه شده است.

 
داستانی تکراری که بعید است بتوان به این زودی‌ها خط پایانی برای آن تصور کرد و به نظر می‌رسد زمان زیادی برای فرهنگ‌سازی در میان برخی اشخاص مشهور نیاز است تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی که عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کنند، نباشیم.
 
نکته حائز اهمیت اینجاست که همواره بعد از انتشار اخبار دستگیری تعدادی بازیگر یا ورزشکار در یک پارتی شبانه، گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی افکار عمومی برای پی بردن به نام افراد شرکت‌کننده در این مهمانی‌ها صورت می‌پذیرد. گمانه‌زنی‌هایی که در بسیاری از موارد اشتباه است و فقط باعث تخریب شخصیت و جایگاه اشخاص مشهور در اذهان عمومی می‌شود.
 
نیروهای امنیتی و قضایی به دلیل حفظ حرمت و آبروی افراد از بردن نام کامل آن‌ها پرهیز می‌کنند و به درستی این کار را مغایر با قوانین شرع و عرف می‌دانند. اما شیوه اطلاع‌رسانی مسئولان مربوطه به تازگی حاشیه‌ساز شده است.
 
چند روز پیش در جریان دستگیری تعدادی بازیگر در یک مهمانی شبانه، ابتدای اسم و فامیل افراد بازداشت شده در رسانه‌های مختلف انتشار پیدا کرد که موجب آزردگی خاطر برخی هنرمندان شد و واکنش تنی چند از بازیگران را به دنبال داشت.
 
مهناز افشار بازیگر سینما که از افراد در معرض اتهام بود، در یادداشتی اعتراض آمیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «انتشار اسامی افراد به صورت اختصاری که باعث گمانه‌زنی‌های گوناگون و انتشار شایعات می‌شود درست نیست. بهتر نیست یا کامل منتشر شود یا منتشر نشود؟»
 
همچنین سحر قریشی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به هیچ عنوان مهمانی شبانه نبودم و هرگز نخواهم بود.»
 
طبیعی است که باید تفاوتی میان جایگاه افرادی که مدام در معرض رصد عمومی قرار دارند و هر رفتار نامتعارف آن‌ها موجب ایجاد واکنش و هیاهو می‌شود، با اشخاص عادی جامعه وجود داشته باشد، اما این تفاوت نباید منجر به این شود که برخی چهره‌ها خود را از دایره قانون و بازدارندگی آن مصون بدانند و بی‌محابا دست به هر عمل غیرمعمولی بزنند. جدای از این جریان نوع و شیوه انتشار اسامی افراد به صورت اختصاری شبهات بسیاری را ایجاد می‌کند و شاید به دلیل شباهت‌ها و اشتراکاتی که وجود دارد، حواشی ناحقی برای افرادی که در این مراسم و مهمانی‌ها حضور ندارند ایجاد شود. البته به نظر می‌رسد اولتیماتوم دستگاه قضا مبنی بر اینکه در صورت بروز دوباره چنین اتفاقی، اسامی را به صورت کامل اعلام خواهد کرد، نشانگر پایان مماشات و ارفاق برای این افراد است.
 
یکی از بازیگرانی که نسبت به عدم انتشار نام این افراد معترض بود پولاد کیمیایی است که در این خصوص اظهار داشت: «من معتقدم که اسم‌ها باید به صورت کامل منتشر شود، زیرا در انتشار به شکل اختصاری امکان تشابه اسمی وجود دارد که این امر می‌تواند چندین نفر را در معرض اتهام قرار دهد و باعث برخی سوءاستفاده‌ها شود. انتشار به این شکل هیچ چیز به ما نمی‌دهد؛ یا از کسی اسم نبرند یا به طور کامل نام آن‌ها را اعلام کنند.
 
وی ادامه داد: به نظرم این کار انصاف نیست، چون یک بازیگر سال‌های زیادی از عمرش را برای کسب آبروی خود می‌گذارد؛ اما با این سبک و سیاق اعلام اسامی مجرمان به صورت اختصاری به اشتباه حواشی سراغ او می‌رود و در عرض یک روز امکان دارد آبروی چند‌ساله‌اش به باد برود.
 
این بازیگر سینما در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: رفتارهای این گونه در حافظه تاریخی جامعه باقی می‌ماند، به سادگی پاک نخواهد شد و به اعتبار یک بازیگر لطمه وارد می‌کند؛ به نظرم باید قدری صبورانه‌تر و منصفانه‌تر با این مسائل برخورد کنیم؛ چون همه افراد جامعه اعم از شاکی و متهم به عنوان یک شخص حقیقی دارای حق و حقوقی برای خود هستند.»
 
به راستی اعلام اختصاری نام اشخاص سبب بروز مشکلاتی برای برخی افراد غیرمرتبط با این مسئله می‌شود و این طرز عملکرد نیت خیری که هدفش حفظ آبروی افراد بوده است را زیر سوال می‌برد؛ پس چه بهتر که مسئولان امر تدابیری را در نظر بگیرند که در عین پایبندی به مسائل اخلاقی، شرایط برای آرامش روانی همه اقشار جامعه فراهم شود. البته که پیش از این‌ها هنرمندان و چهره‌های سرشناس باید الگویی مطابق با جایگاه اجتماعی خود تعریف کرده و با پایبندی به موازین اخلاقی خود را در معرض این اتفاقات قرار ندهند.