حاج غلامرضا سازگار، پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) و از شاعران آیینی مطرح، در ارتباط با تأثیر ارتباط با عالم دینی و استاد اخلاق در پیشرفت و موفقیت یک مداح اظهار داشت: تأثیر ارتباط که به جای خود، در روایات داریم که نگاه به درب خانه عالم نیز عبادت است.

صاحب مجموعه کتاب‌های «نخل میثم» افزود: نگاه به درب خانه عالم عبادت است زیرا انسان را به یاد علم می‌اندازد. علم عالم همانند دریایی است که هر چه آب از آن بیرون بکشی تمام نمی‌‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: از حضرت امیر (ع) سوال کردند: علم بالاتر است یا ثروت؟ و ایشان در پاسخ فرمودند «علم؛ زیرا مال را تو باید حفظ کنی اما علم، تو را حفظ می‌کند».

استاد سازگار در تشریح راه‌های جذب مخاطبان توسط مداحان سه راه را معرفی و عنوان کرد: اخلاص، تواضع و مردم داری از راه‌های جذب مردم است. باید این سه ویژگی را داشته باشیم تا بتوانیم مردم را جذب کنیم. با صدای خوب نمی‌شود کسی را جذب کرد. با شعر خوب می‌شود جذب کرد اما جذب قلبی نمی‌شود.

این پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) پوشش ظاهری و آراستگی را یکی دیگر از عوامل مهم در مداحی دانست و یادآور شد: پوشش مداحان هم باید طوری باشد که وقتی مردم یک مداح را می‌بینند دو مورد را احساس کنند. نخست احساس کنند که این فرد، نوکر امام حسین (ع) است و دیگری هم این است که با دیدن مداح، یاد امام حسین (ع) در دل مردم زنده شود.

وی در پایان اظهارات خود ضمن تأکید بر عزاداری اصولی خاطرنشان کرد: بالا و پایین پریدن‌ها عزاداری به حساب نمی‌آیند. این عزاداری‌ها باید هدفمند باشند. این بالا و پایین پریدن‌ها خوب هستند اما باید احساس شود که این حرکات ناشی از این است که شور و حرارت امام حسین (ع) در دل‌های جوانان به وجود آمده است.