هرچند که اتفاقات عجیب و غریب در آشفته بازار فرهنگ و هنر بخصوص سینما، دور از ذهن نیست و انتظار هر پدیده قابل و غیر قابل تصوری می‌رود، اما وقوع یک بدعت و پدیده نوظهور توجه را بیشتر به خود جلب می‌کند.
 
پس از ظهور و بروز و رواج شبکه‌های اجتماعی در بطن فرهنگ کشورمان، گرایش افراد از اقشار و طبقات اجتماعی و فرهنگی مختلف به استفاده از این برنامه‌ها فراگیر و سراسری شد.
 
پست‌هایی که در فضای این شبکه گذاشته می‌شد، با لایک و کامنت (پسندها و نظرات) متعدد مواجه می‌شد و امکان فالو (دنبال‌کردن) افرادی که پست محبوب و مورد علاقه می‌گذاشتند، فراهم بود. استقبال چهره‌های معروف دنیای فرهنگ و هنر، ورزش، سیاست و ... موجب از بین رفتن فاصله‌ها و نزدیکتر شدن عموم جامعه به ستاره‌ها شد. به‌ تدریج رقابت بر سر تعداد فالوئر، پسندکننده و تعداد نظرات هر پست افراد مشهور در دنیای مجازی آغاز شد. به‌ تدریج تعداد فالوئرهای یک فرد مشهور در شبکه اینستاگرام معیار بسیاری ارزش‌ها و قابلیت‌ها و برتری‌های کاذب شد. حتی افرادی که فعالیت هنری آن‌ها در دنیای واقعی مجاز نبود، در اینستاگرام گوی رقابت را از مجازها ربودند و فالوئرهای میلیونی جذب کردند.

 
*هرچقدر فالوئر داشته باشی، همانقدر آش می‌خوری!
 
ماجرا از این قرار است که یکی از تهیه‌کنندگان سینما از درخواست محیرالعقول تعدادی از بازیگران سینما خبر داده است.
 
بازیگران مورد نظر زمانی که برای مذاکره و بستن قرارداد یک پروژه سینمایی به دفتر برخی از تهیه‌کنندگان دعوت شده‌اند، رقم دستمزد و قراردادشان را مطابق و برحسب تعداد فالوئرهایشان در شبکه اجتماعی اینستاگرام مطالبه کرده‌اند. البته بسیاری از بازیگران مشهور، محبوب و هنرمند کشور نیز از تعداد بالای فالوئرها برخوردارند، ولی هیچ‌گاه از این طریق برتری طلبی نکرده‌اند و لزوما این تقاضا از تمام کسانی که دنبال‌کننده بالا دارند مطرح نشده؛ اما بحث بر سر این است که این فالوئرهای اینستاگرامی چه مرجع و منبع معتبری هستند که آمار و تعدادشان می‌تواند چنین تأثیری در مقبولیت اجتماعی و حتی رقم و تبصره‌های تشویقی قرارداد بازیگران مشهور داشته باشد؟!

می‌توان گفت به ادعای بازیگرانی که مطابق با تعداد هواداران فضای مجازی خود دستمزد می‌طلبند، این تعداد فالوئر پرشور به تماشای تمام فیلم‌هایشان می‌روند و در نتیجه موجب افزایش فروش فیلم و موفقیت گیشه می‌شوند. از طرفی وقتی یک تهیه‌کننده سینما به امید واهی موفقیت مالی فیلم به‌وسیله فالوئرها، زیر بار چنین استدلال‌های غیرواقعی و آمار غیرقابل اثبات می‌رود، در واقع با یک عملکرد غیر حرفه‌ای هزینه اضافی به پروژه تحمیل می‌کند. 

حال ممکن است در خوش‌بینانه‌ترین حالت از بین میلیون‌ها فالوئر یک بازیگر، حداکثر سی تا چهل درصد آن‌ها علاقه‌مند به سینما باشند و تمام فیلم‌هایی را که بازیگر دلخواه در آن‌ها بازی کرده ببینند. اما باز هم استناد به تعداد فالوئرهای شیفته یک بازیگر، برای در نظر گرفتن درصد بالاتر در میزان قرارداد او، غیرمنطقی و غیرحرفه‌ای است؛ چون فالوئرهای یک بازیگر از نظر فنی، حرفه‌ای و اصولی نمی‌توانند نظرات کارشناسی و منتقدانه حرفه‌ای داشته باشند. در 95 درصد موارد، معیار و ملاک فالو و لایک کردن و طرفدار بودن فالوئرها، سلیقه و علاقه شخصی هوادار به بازیگر به دلیل مقبولیت ظاهری، ویژگی‌های فیزیکی و پوشش خاص وی بوده و هیچ مبنای درست و اصولی ندارد.