به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: در استان گلستان به دلیل تنوع جغرافیایی، قومیتی و پیشینه گسترده فرهنگی - تاریخی و طبیعی و یکی از ظرفیت‌های منحصربه فرد میهن عزیزمان ایران، وجود و بهره‌مندی از موزه‌های هدفمند و جامعه‌ساز ضروری است و حتی گستره فرهنگی این استان، بخش‌هایی از استان‌های همجوار را نیز در برمی‌گیرد.

ابراهیم کریمی ادامه داد: متأسفانه این استان فاقد موزه‌ای استاندارد و بزرگ و در شأن استان است و راه‌اندازی موزه بزرگ گلستان یکی از عوامل مهم در توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه خواهد شد.

او با اشاره به اهداف ایجاد این موزه بیان کرد: توسعه و تقویت گردشگری پایدار، توسعه و ارتقای سطح فرهنگی جامعه، حفاظت و نگهداری و معرفی دست‌کم 10 هزار قلم شیء تاریخی و محوطه‌های فراوان تاریخی در سطح استان از جمله اهداف راه‌اندازی این موزه بزرگ است.

این مقام مسئول افزود: راه‌اندازی بخش‌های نمایشگاهی، پژوهشی، رفاهی و خدماتی و آموزشی برای موضوعات مختلف اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، صنایع‌دستی، علوم و فنون، میراث طبیعی، مشاهیر منطقه، اسناد و نسخ خطی که همه از ظرفیت‌های مهم استان محسوب می‌شوند، از دیگر اهداف راه‌اندازی این موزه است.

کریمی اضافه کرد: تاکنون جهت راه‌اندازی این موزه بزرگ، مصوبه شورای اسلامی شهر گنبدکاووس مبنی بر کاربری موزه‌ای زمین اخذ شده و تفاهمنامه‌ای جهت واگذاری زمین میان شهرداری گنبدکاووس و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان منعقد شده است.

او همچنین یادآور شد: اعتبار انجام مطالعات کامل پروژه تخصیص یافته و برنامه‌ریزی عملیات اجرایی در سال 1394 صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: موزه بزرگ گلستان در سطح استانی و با توجه به وسعت آن به صورت شبه منطقه‌ای است و مکان درنظر گرفته شده برای این موزه، ضلع جنوبی بوستان داریوش در شهرستان گنبدکاووس است که حدود 20 هزار متر مربع به موزه اختصاص خواهد یافت.