به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل،‌ در جریان بازدید فرانسوی‌ها از جاذبه‌های گردشگری اردبیل، این گردشگران خارجی سعی کردند تا با حضور در مناطق مختلف استان اردبیل اعم از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری زمینه تهیه گزارش و ارسال آن را فراهم کنند.

آژانس «les orientalistes» به عنوان یکی از معتبرترین آژانس‌های گردشگری فرانسه در راستای برگزاری تور آشناسازی برای هشت آژانس گردشگری فرانسه از مناطق گردشگری شمال‌غرب کشور که در اوایل سال‌جاری صورت گرفت، دو فرانسوی متخصص در رشته ارتباطات را برای تهیه گزارش تصویری از جاذبه‌های گردشگری شمال‌غرب به ایران اعزام کرد.

«پیوت اولیویه» متخصص در زمینه نویسندگی و «سیبر سرژ» عکاس حرفه‌ای در مدت سه روز اقامت خود در شهرستان‌های سرعین، اردبیل و مشگین‌شهر از جاذبه‌های تاریخی همچون مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی، بازار سنتی، پل‌های تاریخی و زورخانه ذوالفقار، سفره‌خانه سنتی شاه عباس شهر اردبیل و از جاذبه‌های طبیعی استان از جمله منطقه نمونه گردشگری شورابیل، عشایر شاهسون آلوارس، مشگین‌شهر و تله‌سیژ منطقه آلوارس بازدید کردند.

این بازدید با هماهنگی و مدیریت رحیم یزدان‌دوست راهنمای مجرب و مسلط به زبان فرانسه و هماهنگی سید صادق حسینی کارشناس گردشگری این اداره کل با هدف ایجاد مسیر جدید گردشگری شمال‌غرب کشور (آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان) برای جذب گردشگران خارجی از جمله گردشگران فرانسوی صورت گرفت.

گردشگران فرانسوی در دیدار با کریم حاجی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کردند: نتیجه این بازدیدها را در ماهنامه تخصصی geo که از معتبرترین نشریات تخصصی گردشگری فرانسه است و دارای پنج میلیون عضو مشترک از طبقه اجتماعی بالای فرانسه است، چاپ و نشر می‌دهند.

گردشگران فرانسوی افزودند: اروپاییان به ویژه فرانسویان علاقمند به زندگی عشایری، غذاهای سنتی، موسیقی زنده و موزه‌های زنده و فعال آثار تاریخی ثبت شده جهانی هستند که در این زمینه دفاتر خدمات مسافرتی باید برنامه‌ریزی‌هایی برای سفر به ایران داشته باشد.

در این دیدار کریم حاجی‌زاده نیز با خوش‌آمدگویی به میهمانان فرانسوی در مورد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این اداره کل و توسعه گردشگری استان از جمله گردشگری عشایری و سلامت مطالبی را ارائه دادند.