به گزارش پارس به نقل از فارس، در این نشست که در محل انستیتو نسخ خطی شرقی و با حضور مهدی سنایی سفیر و رضا ملکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، جنتی ضمن ارزشمند خواندن حضور فرهیختگان در سن پترزبورگ، با اشاره به پیشینه و ظرفیت گسترده فرهنگی تمدنی این شهر، تاثیر آن را بر تاریخ و فرهنگ روسیه، گسترده و با اهمیت خواند. 

در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیمان خواهر خواندگی اصفهان و سن پترزبورگ اشاره کرد و وجود مراکز علمی- دانشگاهی در حوزه اسلام و ایران از جمله انستیتو نسخ خطی و دانشکده شرقشناسی را در این شهر بسیار با اهمیت برشمرد. 

جنتی با اشاره به وجود ده ها انجمن دوستی و نمایندگی سیاسی کشورهای دیگر در سن پترزبورگ، به ضرورت توسعه روابط به ویژه روابط علمی، فرهنگی و هنری با این شهر، ایجاد انجمن دوستی سن پترزبورگ و ایران را اقدامی با ارزش دانست که می تواند نقطه عطفی در این روابط باشد.

وی ضمن تقدیر از تلاش های نرگس احدوا رئیس این انجمن حمایت از آن را مورد تأکید قرار داد. 

جنتی همچنین به سفر اخیر فرهیختگان سن پترزبورگ در قالب هیاتی متشکل از بخش های فرهنگی و رسانه که به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایران انجام گرفت اشاره و از حضور آنان در این جلسه تشکر کرد. 

پیش از این نشست، جنتی با حضور در انستیتو نسخ خطی با مسوولین این گنجینه عظیم به بحث و گفتگو پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید با اشاره به توان جمهوری اسلامی ایران در این حوزه از جمله دایره المعارف اسلامی در بخش اسلام شناسی و تحقیقات انستیتو نسخ خطی سن پترزبورگ، اظهار کرد: همکاری فی مابین می تواند شناخت بهتری را از تاریخ و ریشه های اسلامی و ایرانی به این موسسه ارائه کند. 

پروزروف هم با ارزشمند خواندن همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در سال های اخیر، ارتباط با بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در شناخت و ارتباط با منابع اسلامی و ایرانی را بسیار موثر خواند. 

بر اساس این گزارش، جنتی برای شرکت در چهارمین همایش فرهنگی بین المللی سن پترزبورگ به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان جهانی یونسکو به روسیه سفر کرده است.