به گزارش پارس به نقل از باشگاه تسنیم، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در گفت‌وگوی تلفنی با خبر 21 شبکه یک سیما درباره مهمترین نکات مطرح شده میان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور روسیه، اظهار داشت: مهمترین نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار با آقای پوتین فرمودند این بود که جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط بلندمدت، همه‌جانبه و با ثبات با کشور روسیه است.

 
وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند که هر تصمیمی اتخاذ می‌شود، باید عملیاتی شود؛ یعنی تصمیمات اتخاذ شده در سطح سران دو کشور روسیه و ایران کاملا قاطع است، اما در رده‌های اجرایی بر عملیاتی شدن تصمیمات دو رئیس‌جمهور باید کاملا تاکید شود و این اطمینان متقابل بین دو کشور وجود دارد که از مرحله حرف به عمل درآید و ظرفیت بسیار گسترده به فعل تبدیل شود.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که با توجه به عکس‌العمل رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به دیدار آقای پوتین و رهبر انقلاب و به ویژه اینکه رئیس‌جمهور روسیه مستقیما از فرودگاه به دیدار رهبر انقلاب رفتند، نظر شما چیست؟ گفت: انتخاب چنین زمانی که خوشبختانه با اجلاس روسای تولیدکننده گاز در جهان مصادف شد، انتخاب مناسبی بود، زیرا همکاری میان ایران و روسیه در سوریه مصداق کامل همکاری راهبردی بین دو کشور است که شکل عملیاتی به خود گرفته و نتایج ارزشمندی را به بار آورده و عملا موازنه را به نفع خط مقاومت تغییر داده است.
 
ولایتی تاکید کرد: اینکه آقای پوتین در این سفر اولویت‌بندی کرده و اولویت نخست خود را دیدار با مقام معظم رهبری گذاشت، حکایت از این دارد که وی کاملا حساب شده برنامه سفر را طراحی کرده و بدون هرگونه تشریفاتی مستقیم از فرودگاه به دفتر رهبری آمد و به حضور ایشان رسید و 2 ساعت این گفت‌وگو به درازا کشید.
 
وی تصریح کرد: این اتفاق نشان می‌دهد که از نظر آقای پوتین رابطه بین ایران و روسیه باید رابطه راهبردی باشد و در سطح بالاترین مقامات دو کشور مورد بحث قرار گیرد، چرا که قریب دو ساعت این گفت‌وگو طول کشید و این مدت زمان یعنی اینکه دیدار تشریفاتی نبود و دیداری کاملا کاری بود.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه در دیدار رهبری با آقای پوتین درباره روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای و هماهنگی‌های بین‌المللی مطالب ارزشمندی رد و بدل شد، گفت: رئیس‌جمهور روسیه به صراحت اعلام کرد که خواستار روابط راهبردی همه‌جانبه با ایران است. 
 
ولایتی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این دیدار متقابلا بر عزم ایران برای روابط دوستانه بین دو کشور مهم منطقه تاکید کردند و اینکه روابط دوجانبه بین دو کشور براساس احترام متقابل و به نفع دو کشور است.
 
وی با اشاره به تاریخ روابط ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: در تاریخ ایران و روسیه بعد از زمانی که بین ایوان چهارم و شاه‌طهماسب صفوی رابطه قدرتمندانه بین دو کشور بود تا به حال این رابطه سابقه نداشته است.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس‌جمهور روسیه، تصریح کرد: چنین دیداری با چنین کیفیت و کمیت دو ساعته و خارج از تشریفات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بوده و حکایت از اهمیت این روابط می‌کند.