پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مشاور فرهنگی اجتماعی شهردار تهران و مسئول ستاد فرهنگی اربعین شهرداری تهران با اشاره به استقرار مرکز پشتیبانی فرهنگی در نجف و کربلا به منظور حمایت و هماهنگی و رفع مشکلات و تامین نیازمندی های برنامه های مسیر پیاده روی گفت: سه موکب با رویکرد فرهنگی در مسیر نجف-کربلا برای خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی توسط سازمان بسیج شهرداری تهران و خیرین راه اندازی شده است.

به گزارش پارس، محمد نائینی با اشاره به این که بعد از درخواست هایی که از ستاد مرکزی اربعین شد و با دریافت مصوبه شورای شهر و تدبیر شهردار تهران امسال دومین سال است که شهرداری تهران در مراسم اربعین به زائرین خدمت رسانی می کند، گفت: در سال گذشته به رغم تجربه و شناخت کمتر، کمک های خوبی به زائرین و مسئولان عراقی شد امسال چهار ماه برای اربعین جلساتی در داخل کشور و با مسئولان عراقی تشکیل و نیازها مشخص و برنامه ریزی شد.

وی با اشاره به این که مرجعیت، دولت و مردم عراق مورد احترام مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران هستند و با همه وجود و با عشق و اعتقاد در بهتر اجرا شدن مراسم اربعین تلاش می کنند اظهار داشت: امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت، آزادگان و جهان اسلام است و حرکت عظیم مردم مسلمان از کشورهای مختلف از جمله مردم ایران، به مناسبت اربعین به سمت کربلا نمایش قدرت و آبرو برای جهان اسلام است بنابراین باید همه کمک کنیم اربعین با عزت و در طراز مهم ترین رویداد جهان اسلام، هماهنگ، منضبط، آبرومند و با امنیت کامل برگزار شود و شهرداری تهران با تمام ظرفیت افتخار خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی را دارد.

قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: شهردار تهران مفتخر به مدیریت شاخص جهادی در نظام جمهوری اسلامی است و در عرصه های مختلف جهادی نقش آفرین و تعیین کننده است. یکی از عرصه ها کمک به مراسم اربعین و خدمت به زائرین ابا عبدالله (ع) است.

وی بیان داشت:کمک های شهرداری شامل مجموعه ای اقدامات و خدمات در سایت های مرزی شلمچه، چذابه و مهران، دو شهر مقدس نجف و کربلا و مسیر پیاده روی نجف و کربلا است.

تمهیدات فرهنگی در نقاط مرزی و مسیرپیاده روی زائرین

نائینی با بیان اینکه تلاش شد در چارچوب سیاست های فرهنگی نظام، فضای فرهنگی و معنوی مناسبی در مسیر راهپیمایی زائرین بوجود آید، ادامه داد: اجرای برنامه های مختلف فرهنگی با محور جهاد و شهادت در چارچوب سیاست های فرهنگی در مسیر پیاده روی زائرین، مراسم سخنرانی و مداحی، اطلاع رسانی و نصب  400 بنر فرهنگی (5 در 3 متر) ، نصب تابلو شهدا، نصب شماره تابلوهای جدید شبرنگی با ابعاد جدید و دو زبان عربی و انگلیسی، نصب 1950 پرچم از جمله اقدامات فرهنگی شهرداری تهران از طریق تشکل های مردم نهاد عراقی در  اربعین امسال است.

به گفته نائینی، کمک در اجرای ویژه برنامه شب های آفتابی و نمایش عملیات جوزف الصغر، از دیگر برنامه ها و اقدامات در این زمینه به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه ما مشکلات عراقی ها را در میزبانی زائرین اربعین بویژه خدمات مربوط به ورود حدود 25 میلیون زائر به کربلا را مشکل خودمان می دانیم افزود: سال قبل تجربه و شناخت کمتر بود اما  امسال شناخت ما نسبت به نیازها و تعامل ما با مدیران عراقی بیشتر شده است، هماهنگی بین دستگاه ها هم افزایش یافته و ضعف ها و توانایی ها همدیگر را بیشتر می شناسیم. همچنان که عراق و ایران اسلامی در مسائل سیاسی و منطقه ای هماهنگ هستند و در جهان اسلام این هماهنگی تاثیر گذار بوده است در مسائل شهری و اربعین هماهنگی های بسیار خوبی وجود دارد و نقش معاونت خدمات شهری به عنوان ستاد اربعین شهرداری تهران در برقراری این ارتباط و تعامل بسیار اساسی و تعیین کننده بوده است.

وی به خدمات فرهنگی در نقاط مرزی و مسیر پیاده روی زائرین اشاره کرد و افزود:این خدمات شامل ایستگاه های صلواتی،بدرقه زائرین،استقبال از زائرین،امکان ارسال ودریافت عکس های اربعین با فراهم نمودن ایستگاه های فضای مجازی وبرقرار نمودن اینترنت،خدمات پشتیبانی فرهنگی از جمله شارژ تلفن همراه،رایانه های قابل حمل ورایانه های دستی وفضاسازی نقاط مرزی برای ایجاد فضای مردمی،نصب تلویزیون های شهری به منظور پخش برنامه های مذهبی، احداث سوله های وژه برای اسکان و اقامه نماز جماعت و مراسم سخنرانی و نیایش زائرین حسینی است.

نائینی قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به میزبانی شهرداری تهران از مسئولین عراقی همچون استانداران شهرهای کربلا و نجف در جهت بررسی نیازها و ارائه خدمات مناسب گفت: در مرزها و مبادی ورودی عراق و در سه نقطه مرزی چزابه، مهران و شلمچه شهرداری های مناطق 5،4و6 مستقر شده و به ارائه خدمات به زوار عزیز می پردازند. همچنین حدود یکصد موکب مردمی با هماهنگی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) توسط افراد بومی و مناطق شهرداری تهران در سایت های مرزی ایران برپا شده است.

وی به فضاسازی تبلیغی ، ایجاد غرفه های راهنمای گمشدگان،برقراری نماز جماعت،ارائه خدمات اینترنتی و نصب تلویزیونهای شهری در مرز و مسیر خرمشهر تا شلمچه اشاره نمود و گفت: در همین رابطه در چزابه 22عنوان برنامه،مهران9عنوان و شلمچه 28عنوان برنامه فرهنگی پیش بینی شده است.

نائینی عناوین برنامه های فرهنگی را ایجاد سه موکب اصلی امام رضا(ع) و صاحب الزمان (عج) در مسیر نجف به کربلا و انجام برنامه های مذهبی با حضور سخنرانان و مداحان و مستند سازی آنها، نصب 400 سازه و نصب پلاک های جدید به دو زبان عربی و انگلیسی، نصب 2900 پرچم با شعارهای هیهات مناالذله، نصب 1800سازه تبلیغاتی برای درج سه هزار تصاویر شهدای مدافع حرم عراقی، استقرار 30 کانکس به عنوان راهنمای زائرین و  گمشدگان با 1500 نیروی داوطلب مردمی تحت عنوان راهنمای زائر توسط سازمان بسیج و مرکز فناوری اطلاعات شهرداری تهران و برپائی ایستگاه صلواتی برای پذیرائی و توزیع چای ایرانی عنوان کرد.

مشاور فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه باید تلاش شود هر سال اربعین مناسب تر برگزار شود و به عنوان، نقطه وحدت جهان اسلام تقویت شود گفت: عراقی ها می دانند، به رغم تنگناهای اقتصادی مردم ایران علاقه مند به کمک جدی همراه با عشق و اعتقاد در اربعین هستند به همین جهت امسال حجم و میزان کمک های مردمی فوق العاده افزایش یافته است و نیروهایی که برای کارگری و خدمات شهری در کربلا آماده اند، داوطلب هستند، همکاری مسئولان عراقی بسیار خوب بوده است.

اقدامات گسترده شهرداری در حوزه حمل و نقل و بهداشت و پزشکی جهت تسهیل سفر زائرین

وی اظهار داشت:شهرداری تهران در مرزها جهت تسهیل در سفر زائرین ایرانی، اقدامات گسترده ای در بخش های حمل و نقل، بهداشت، پزشکی، اسکان موقت،اطلاع رسانی و فرهنگی انجام داده است همچنین  در نظافت شهر نجف، کربلا و مسیر پیاده روی زائرین و رنگ آمیزی جداول و تعویض مخازن زباله اقداماتی انجام شده است.

نائینی اذعان داشت: نقش سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت شهرسالم، سازمان های اتوبوسرانی، پسماند و ایثارگران، معاونت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان همشهری تحت مدیریت معاون خدمات شهری قابل تقدیر و تشکر است. 

استقرار مرکز پشتیبانی فرهنگی در نجف و کربلا

قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به استقرار مرکز پشتیبانی فرهنگی در نجف و کربلا به منظور حمایت و هماهنگی ورفع مشکلات وتامین نیازمندی های برنامه های مسیر پیاده روی اشاره و خاطرنشان کرد: مشاوره و پشتیبانی برای فضاسازی محیطی در شهرهای نجف اشرف وکربلای معلا،بابهره گیری ازاکران طرح های فاخر فرهنگی وشعار های محتوایی صورت می گیرد.

مسئول ستاد فرهنگی اربعین شهرداری تهران ادامه داد: همزمان با نظافت مسیر نجف-کربلا، ماشین آلات شهرداری سه روز با درخواست مردم شهرک حیدریه نظافت آن شهرک را انجام داده و سه موکب با رویکرد  فرهنگی و از طریق منابع مردمی در مسیر نجف-کربلا توسط سازمان بسیج شهرداری تهران  راه اندازی شده است که در این سه موکب امکان اسکان و تغذیه با ظرفیتی تا حدود 20 هزار نفر با منابع خیرین پیش بینی شده است.

نائینی  با اشاره در نظر گرفتن چادر ویژه برای اسکان 20 هزار زائر با هماهنگی شهرداری کربلا توسط سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران بیان داشت: براساس هماهنگی با شهردار کربلا نیروهای کارگری و خدماتی شهرداری تهران در هر شیف روزانه 450 نفر در اختیار خدمات شهرداری کربلا هستند تا بخشی از کمربندی های شهر مشغول هستند.

نصب 400 پیام تبلیغی و اطلاع رسانی در طول مسیر نجف کربلا

وی ادامه داد: نصب 100دستگاه کانکس سرویس بهداشتی و حمام، نصب1000 عدد مخزن بزرگ 1200 لیتری و 2000 مخزن کوچک 240 لیتری و 50 تن کیسه زباله، کمک در نظافت کامل نجف و کربلا و مسیر پیاده روی و کمک در سیستم حمل و نقل با اختصاص  1000 دستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی درموردمراسم اربعین در برنامه ریزی واجرای کلیه برنامه ها، برجسته نمودن روح حرکت عظیم حماسی اربعین، تاکید برکلیدواژه های وحدت،فرهنگ عاشورایی، پرهیز از برنامه هایی که شائبه تفرقه و یا حساسیت های فرهنگی و سیاسی بوجود آورد را  از الزامات محتوایی بزرگداشت اربعین برشمرد.

اجرای برنامه پیاده روی روز اربعین در تهران از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

نائینی در خصوص برنامه های فرهنگی ویژه داخل شهرتهران نیز گفت: اجرای سازه ی دروازه قرآن ویژه بدرقه زائرین حسینی و انجام برنامه ها وارائه خدمات فرهنگی درمسیرهای خروجی شهرتهران، ارائه بسته های فرهنگی مناسب به دانشجویان، نصب بنر تصاویر شهدای ایرانی مدافع حرم در مبادی خروجی تهران با عنوان زیارت به نیابت، برنامه ریزی و هماهنگی اجرای برنامه پیاده روی روز اربعین درتهران ازمیدان امام حسین (ع)به سمت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) را ازجمله برنامه های فرهنگی داخل شهر تهران عنوان کرد که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسئولیت برنامه های اربعین در تهران را  عهده دار است.