به گزارش از پارس به نقل از خبرگزاری ایسنا، نشست نقش رسانه‌ها در تشویش و انحراف افکار عمومی با حضور «رمضان یورسا» خبرنگار روزنامه قدس ترکیه سه شنبه ساعت ١٠ در بخش میز تخصصی بخش بین‌الملل بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

«یورسا» در ابتدای نشست با بیان اینکه رسانه‌ها به عنوان کانون‌های قدرت در جامعه عمل می‌کنند، گفت: مردم از طریق رسانه‌ها در جریان اخبار قرار می‌گیرند و این رسانه‌ها هستند که به ذهن مخاطب اطلاعات درست یا نادرست می‌دهند. رسانه‌ها می‌توانند محتوای خبر را به کلی تغییر دهند و موجب القای اخبار نادرست در افکار عمومی شوند.

وی ادامه داد: پیشینه فعالیت رسانه‌ها به قرن هجدهم برمی‌گردد اما رسانه‌ها از اواخر قرن ٢٠ و اوایل قرن ٢١ به سمت منحرف کردن ذهن مخاطب و القای اخبار دروغ سوق پیدا کردند. امروزه بسیاری از رسانه‌ها و آژانس‌های خبری به عنوان مرکز اطلاعات و امنیت دولت‌ها استفاده می‌شوند.

خبرنگار تلویزیون قدس ترکیه درباره تبدیل شدن رسانه‌ها به کانون‌های قدرت توضیح داد: در گذشته رسانه‌ها متمرکز و تحت نظارت دولت‌ها بودند اما با گسترش رسانه‌ها هر کدام تبدیل به کانون‌های قدرت شدند که می‌توانند افکار مردم را مدیریت کنند. زمانی که اینترنت جزو جدایی ناپذیر جوامع شد؛ خبرگزاری و پایگاه‌های خبری در دنیا افزایش پیدا کرد و به دلیل عدم نظارت بر عملکرد فضای مجازی، آنها بدون حد و مرز فعالیت می‌کردند و به ترویج افکار خود و تاثیرگذاری روی مردم پرداختند.

وی درباره آزادانه عمل کردن گروه داعش و انتشار اخبار این گروه گفت: گروه تروریستی داعش به‌عنوان گروه خشن و منفور، مجله اینترنتی خود را آزادانه منتشر می‌کند که این اخبار برای ذهن نسل جوان بسیار مخرب است.

این خبرنگار افزود: آمریکا حدود ٦٠ سال است که با کمک رژیم صهیونیستی اهداف خودش را در خاورمیانه عملی می‌کند. پس از وقوع حادثه ١١ سپتامبر آمریکا خود را محق دانست که به افغانستان حمله کند. چند سال بعد کشور عراق مورد هدف آمریکا قرار گرفت. با وجود اینکه جنگ در افغانستان و عراق قربانی‌های زیادی را در بر داشت و بسیاری از مردم را آواره کرد اما آمریکا با به دست گرفتن رسانه‌ها توانست افکار عمومی را موافق با اقدام خود کند بنابراین اعتراض‌های شدیدی برای این جنگ‌ها به چشم نخورد.

«یورسا» به موضوع دیگری از انحراف افکار عمومی اشاره کرد و گفت: قدرت رسانه‌ها در افکار مردم تا جایی است که با وجود کشته شدن هزاران نفر در جنگ، صدای اعتراض کسی شنیده نشد اما با خودسوزی یک پسر جوان در تونس برای مشکلات معیشتی، مردم مصر قیام کردند و این قیام‌ها سبب براندازی دولت وقت این کشور شد. این اتفاقات نشان دهنده این است که جهان غرب برای رسیدن به اهداف خود، افکار عمومی را مدیریت می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی رخدادها در کشورهای عربی از پیش تعیین شده و برنامه‌ریزی شده است، افزود: حرکتی که به عنوان بهار عربی معروف شده است، اقدامی خودجوش و مردمی نیست بلکه این قیام‌ها و جنبش‌ها از طرف جهان غرب به کشورهای عربی تزریق شده است؛ البته مطالبات مردم در این قیام‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت آنها برای گرفتن حق و حقوق خودشان به خیابان‌ها می‌آیند اما موضوع اینجاست که نیازها و درخواست‌های مردم در این حرکت‌های جمعی استثمار می‌شود.

این خبرنگار در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در چهار سال اخیر بسیاری از دولت‌ها خواسته‌های خود را با زبان رسانه‌ها منتقل می‌کنند؛ نگاه کردن به رسانه‌ها به عنوان یک ابزار دولتی برای بیان افکار روسای دولت‌ها غیرواقعی و نادرست بودن اخبار را بیش تر می‌کند اما متاسفانه امروزه رسانه‌ها تبدیل به ابزاری برای تسویه حساب دولت‌ها با یکدیگر شده است.