به گزارش پارس ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی خود را از حضور متفاوت و اعتراضی ایران در شصت و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و بازتاب‌های این اعتراضات در جهان، اینگونه بیان کرد: این حضور و بازتاب آن خیلی خوب بود. خیلی از شبکه‌های جهانی در محل غرفه ایران حضور پیدا کردند و از آن فیلم تهیه کردند و اعلام کردند که ایران به نشانه اعتراض [به این نمایشگاه] نیامده و هم بعضی از پلاکاردها و بیانیه‌ها و شعارهایی را که علیه سلمان رشدی نوشته شده بود، به مخاطبان خودشان نشان دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این نمایشگاه همچنین پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی که به زبان‌های دیگر ترجمه، تکثیر و توزیع شده بود، از طریق مسئولان غرفه ایران در اختیار رسانه‌های جهانی قرار گرفت و بسیاری از مطبوعات هم به این موضوع پرداختند و این تحرکات مجموعاً بسیار خوب بود و ایران به همه اهداف خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت امسال دست یافت.

وی ادامه داد: ما برای اینکه دیگران از این غرفه خالی استفاده و بلکه سوء استفاده نکنند - مثل دوره‌هایی که منافقین می‌آمدند و از غرفه خالی ایران، سوء استفاده می‌کردند - به شکلی که عرض کردم، در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم و این حضور اعتراضی، بسیار خوب و نتیجه بخش بود. ما از ابتدا هم تصمیم گرفته بودیم که حضورمان، تنها جنبه اعتراضی داشته باشد و از سایر کشورها هم خواستیم که با ما همراهی کنند البته هنوز اخبار این همراهی به دست ما نرسیده اما ما از همه توانمان برای همراه کردن آنها با تصمیم جمهوری اسلامی ایران، استفاده کردیم.

جنتی اضافه کرد: من از دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و همه وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی درخواست کردم که به این مسئله اعتراض کنند و دست کم در این رابطه، اِعمال موضع کنند و بیانیه بدهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به مشارکت خود در دوره‌های آتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ادامه می‌دهد؟ هم گفت: بله، امسال هم اسثنائاً چون سلمان رشدی مرتد را به نمایشگاه دعوت کرده بودند، ما به نشانه اعتراض به حضور او به این نماشگاه نرفتیم؛ طبیعتا هر سال که این نویسنده مرتد را برای سخنرانی دعوت نمی‌کنند.