به گزارش پارس به نقل از ایسنا، صبح امروز - ۲۸ فروردین ماه - علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تعدادی از معاونان و دست اندرکاران بیست وهفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از محل برگزاری این نمایشگاه واقع در مصلی تهران بازدید کرد.


در ادامه این بازدید جنتی درباره برپایی نمایشگاه تهران اظهار کرد: نمایشگاه امسال از نهم اردیبهشت ماه شروع به کار می کند و در حال حاضر هم مراحل آماده سازی آن در حال طی شدن است. همکاران هم در اینجا تمام تلاش شان را می کنند تا نمایشگاه به موقع افتتاح شود. او در ادامه اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه تقریبا به همه ناشران اجازه داده شده است در نمایشگاه کتاب شرکت کنند و تقریبا هیچ ناشری از حضور در نمایشگاه کتاب منع نشده است و به هر ناشر بر اساس توانایی و تعداد کتاب های چاپ جدیدش فضایی اختصاص داده شده است.

جنتی برگزاری نمایشگاه کتاب را تحول بزرگ فرهنگی خواند و گفت: با برپایی این نمایشگاه بسیاری از شهروندان و همچنین بسیاری از مردم شهرستان ها و اهالی فرهنگ به نمایشگاه می آیند، بنابراین ما باید سعی کنیم این تحول فرهنگی را به بهترین نحوه برگزار کنیم. جنتی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب با دوره های قبل اظهار کرد: در این دوره تلاش کردیم که بیشترین ناشران چه خارجی و چه داخلی در این نمایشگاه شرکت کنند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حضور ناشران و نویسندگان با توجه به شعارهای دولت تدبیر و امید مبنی بر تغییر رویکردها به این حوزه اظهار کرد: ما امسال هیچ ممنوعیتی برای آنان ایجاد نکرده ایم و کتاب های نویسندگان و ناشران نیز برای انتشار مشکل خاصی نداشتند و ما سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم. تا کتاب هایی که با مجوز وزارت ارشاد منتشر می شوند حق عرضه در نمایشگاه کتاب را داشته باشند.

او گفت: باید به حوزه فرهنگ و مسائل آن مثبت نگاه کنیم و نباید خرده نگاه شود. بنابراین ما سعی کردیم در انتشار و مجوز کتاب ها فقط قانون را در نظر بگیریم. او همچنین درباره حمایت از آثار ناشران و نویسندگان گفت: طبعا ما کتاب هایی که ارزش های دینی بالاتری دارند را برای کتابخانه های عمومی خریداری می کنیم یا بخشی از آنها که نفیس هستند را برای هدیه دادن به مقامات خارجی در نظر می گیریم که این خود حمایتی از نویسندگان و ناشران است. این اتفاق در گذشته به صورت تامین کاغذ رخ می داده است.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت دفن ریچارد فرای، ایران شناس آمریکایی با توجه به وصیت وی درباره دفن شدن در ایران پس از مرگ و موضع دولت در قبال این وصیت اظهار کرد: خیلی در این رابطه اطلاعی ندارم، اما دولت جدید که وصی ایشان محسوب نمی شود. ممکن است هرکس وصیت کند جایی دفنش کنند، هرکس وصی ایشان است برود و به وصیت ایشان عمل کند.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب نیز گفت: از ایشان دعوت شده است، ولی هنوز نتیجه مشخص نشده است.