به گزارش پارس، علی جنتی در گفت‌وگو با تسنیم در شیراز، در پاسخ به این سئوال که آیا ایران غیر از انصراف اقدام دیگری هم برای اعتراض به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورد انجام می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: نه کار دیگری نمی‌شود کرد، عدم شرکت ما نوعی اعتراض است اما من به همه وزاری فرهنگ کشورهای اسلامی که بیش از 50 کشور هستند و به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در جده نامه نوشتم که نسبت به این حرکت نمایشگاه فرانکفورت اعتراض کنند.

وی با بیان اینکه این حرکت نمایشگاه فرانکفورت یک حرکت تحریک‌آمیز و ضد اسلامی است، گفت: کشورهای اسلامی باید نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند و موضع‌گیری کنند تا مسئولان برگزارکننده نمایشگاه بدانند که دنیای اسلام این حرکت را نمی‌پذیرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که واکنش مسئولان نمایشگاه فرانکفورت نسبت به اعتراض ایران چه بوده است، خاطرنشان کرد: واکنش جدیدی ندیدم، مکاتباتی با رئیس نمایشگاه داشتیم و از آن‌ها خواستیم که به این دلیل که حضور سلمان رشدی عواطف همه مسلمانان جهان را خدشه‌دار می‌کند از این کار منصرف شوند.

وی تصریح کرد: مسئولان نمایشگاه تحت این عنوان که شعار این نمایشگاه آزادی بیان است و از همه نویسنده‌ها باید بهره بگیریم و سلمان رشدی هم یک نویسنده برجسته است، از سلمان رشدی دعوت کردند که روز قبل از افتتاح آنجا سخنرانی و یکی از کتاب‌هایی را که درباره دوران زندگی مخفی‌اش نوشته رونمایی کند.

جنتی بیان کرد: وقتی دیدیم از این کارشان منصرف نشدند، ما هم اعلام کردیم که شرکت نمی‌کنیم با وجود اینکه غرفه بزرگی هم برای ناشران ایرانی گرفته بودیم و تجهیز کردیم اما به دلیل حضور سلمان رشدی منصرف شدیم.

به گزارش تسنیم، نمایشگاه کتاب فرانکفورت هرساله درنمایشگاه تجارت فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود، از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود. 

امسال، در شصت و هفتمین سال نمایشگاه، به‌دلیل دعوت مسئولان نمایشگاه از سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی، جمهوری اسلامی ایران از شرکت در این نمایشگاه انصراف داده و سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد، در نشستی خبری در 18 مهرماه از نشان دادن اعتراض در محل غرفه ایران خبر داد.