به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، علی جنتی اینگونه سخنانش را ادامه داد: ما این روزها نشاط‌مان را برای فاجعه اسفباری که در سرزمین وحی شاهد آن بودیم از دست دادیم. جمع کثیری از هم وطنانمان در این حادثه مرگبار جان خود را از دست داده‌اند و یا دچار مجروحیت هستند و ما هم این روزها باید دنبال پیکرهای پاک آن‌ها برویم.

او که امروز 4 مهر ماه در آیین بازگشایی هنرستان‌های هنرهای زیبا سخن می‌گفت همچنین بیان کرد: ایرانیان همیشه دوستدار دانش و دانش‌اندوزی بودند. هنرمندان بزرگی در این سرزمین پرورش یافته‌اند و همچون ستارگانی در آسمان فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین درخشیده‌اند.

وی افزود: ما میراث‌دار بزرگانی چون ابوعلی‌سینا، ذکریای رازی، سعدی، مولوی، حافظ، کمال‌الملک، رضا عباسی، عبدالقادر مراغی، میرعماد و ده‌ها و صدها دانشمند، هنرمند، شاعر و صاحب اثر هستیم. همین هنرستان‌ها شاهد آموزش و هنرنمایی نامداران بسیاری بوده‌اند که امروز باعث افتخار این نهاد آموزشی و ایران‌زمین‌اند.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: تجربه استادان دیروز و فعالیت هنرجویان امروز پشتوانه علمی دانشکده‌های هنری است. فرهنگ و تمدن غنی ایران پشتوانه محکمی برای نسل امروز است و ما می‌توانیم با اتکا به این گنجینه غنی گام برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دانش دُر گرانبهایی است که در وجود شایستگان قرار می‌گیرد و هنر زینت آن است. دانش و هنر دوقلوهای همراه‌اند که هنرمندان ایران با این ویژگی شهره شده‌اند.

علی جنتی بخش دیگری از سخنانش را به اهمیت مقوله آموزش اختصاص داد و گفت: بخشی از این آموزش توسط وزارت ارشاد انجام می‌شود و هدف از فعالیت این هنرستان‌ها شکوفایی استعدادهاست. پیشنهاد می‌شود مجموعه اسناد و تصاویری که در هنرستان‌ها وجود دارد به موزه هنرستان‌های هنرهای زیبا تبدیل شود تا مردم با هنرمندان فعال و ظرفیت‌های این هنرجویان آشنا شوند.

او یادآور شد: وظیفه ما سیاست‌گذاری و نظارت است، آموزش هم نقش زیادی در به وجود آمدن هنرمندان خلاق دارد.

وزیر ارشاد در ادامه سخنانش نیز اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان مشهور و بزرگان فرهنگ و ادب از همین هنرستان‌ها برخاستند که این نشان دهنده ظرفیت‌هاست. باور دارم این هنرستان‌ها از نظر بودجه و امکانات در مظلومیت هستند در حالی که قبولی در دانشگاه‌ها بیشتر از همین هنرستان‌ها نشأت می‌گیرد.

وی افزود: سیمین دانشور، پرویز تناولی، محمود فرشچیان و... در همین هنرستان‌ها بودند که امروز صاحب افتخارآفرینی و هنر کم نظیر آن‌ها هستیم. من به این هنرستان‌ها امید بسته‌ام و باور دارم به زودی شاهد نسل دیگری از هنرمندان صاحب سبک خواهیم بود که پا جای هنرمندان بزرگ این سرزمین خواهند گذاشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح چهار مهرماه زنگ شروع سال تحصیلی را در هنرستان هنرهای زیبای پسران به صدا درآورد.

همچنین در این مراسم مدیر ارشاد استان تهران در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: هنرستان‌های هنرهای زیبا که وابسته به وزارت ارشاد هستند، دارای تاریخچه و قدمت زیادی‌اند که اگر بخواهیم عمرشان را حساب کنیم باید بگوییم آن‌ها سرمایه فرهنگی-هنری این مملکت‌اند که ما وامدارش هستیم.

ضرغامی اضافه کرد: دغدغه و دل‌مشغولی ما به روز بودن این هنرستان‌هاست. هنرستان‌های استان تهران به خاطر داشتن همین سرمایه‌ها دارای بیشترین متقاضی هستند، به طوری که 757 هنرجو در پنج هنرستان و هفت رشته فعالیت می‌کنند و سال گذشته در کنکور سراسری بیش از 80 درصد از این هنرجویان در دانشگاه پذیرفته شده‌اند.

وی افزود: این هنرستان‌ها نیازمند توجه بیشتری هستند و باید برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم.

ضرغامی خطاب به جنتی گفت: ما اینجا نیازهای سخت‌افزاری داریم. ساختمان‌هایمان فرسوده و نیازمند به مرمت هستند. مبلغ حق‌التدریسی استادان نیز نسبت به سایر جاها کم است.