به گزارش پارس به نقل از ایسناابوالفضل مشیری داوطلب اصفهانی در کنکور 94 رتبه سه علوم انسانی را کسب کرده است. روح پرسش‌گرش او را به علوم انسانی و ادبیات می‌کشاند، اما در عین علاقه و کنجکاوی نسبت به مسائل علوم انسانی به فکر رشته‌هایی که در آینده باید انتخاب کند نیز بوده است. اکنون نیز پس از فراز و فرودهای بسیار رشته علوم سیاسی را برای تحصیل مناسب می‌داند، گرچه می‌گوید رشته حقوق را نیز در ذهن دارد. موفقیت او در کنکور موجب شد تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم.

این رتبه برتر کنکور با اشاره به اینکه بسیاری از افراد فقط برای پذیرش در رشته حقوق، علوم انسانی را انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: بهتر است افرادی که به علوم انسانی می‌آیند رشته‌های دیگری علاوه بر حقوق را نیز در نظر داشته باشند، چراکه رشته حقوق اشباع شده و دانشجویان بسیاری آزمون وکالت می‌دهند، درحالی‌که تعداد کمی از آن‌ها پذیرفته می‌شوند. علاوه بر این کسانی آسانی رشته علوم انسانی را دلیلی برای انتخاب خود تلقی می‌کنند باید توجه داشته باشند که رشته علوم انسانی هم به نوبه خود درس‌های سختی مانند عربی، ادبیات، عروض و قافیه دارد و کسی که بدون علاقه وارد این رشته شود، موفق نمی‌شود.

مشیری با اشاره به برنامه درسی خود در کنکور افزود: سال دوم برای خواندن درس‌های عربی، جغرافیا و آمار و مدل‌سازی برنامه‌ریزی کردم اما درس‌های حفظی بعد از دو سال تا زمان کنکور فراموش می‌شود، بنابراین خواندن درس‌های حفظی را برای زمانی نزدیک کنکور گذاشتم. از سال دوم که خواندن برای کنکور را آغاز کردم همزمان به یادداشت برداری و حاشیه‌نویسی نیز پرداختم تا در هنگام بازخوانی در سال چهارم از لحاظ زمانی پیش بیفتم. این کار کمک کرد تا بدانم کدام قسمت‌ها از کتاب قابلیت طرح شدن برای سوال را دارد، اما سال سوم سالی بود که با جدیت برای امتحانات نهایی خواندم به طوری که بسیاری از فعالیت‌های غیردرسی از جمله ورزش روزانه را کنار گذاشتم. دانش‌آموزان باید بدانند که سال سوم برای بدست آوردن نتیجه مطلوب در کنکور بسیار اهمیت دارد و باید نهایت تلاش خود را بکنند تا در امتحانات نهایی سال سوم برای هر درس بهترین نتیجه را کسب کنند.

با خواندن سفت و سخت در تابستان سال سوم مخالف هستم

وی با اشاره به زمان مطالعه بعد از امتحانات سال سوم تصریح کرد: با تمام شدن امتحانات نهایی سال سوم زمانی که دیگر انگیزه‌ای برای امتحانات نهایی نداشتم، هدف دیگری جای آن را گرفت و آن کنکور بود. درس خواندن پرفشار در طول زمان همراه با تکرار مداوم می‌تواند پیامد منفی را به همراه داشته باشد که فرد بعد از مدتی از خواندن مداوم مطالب تکراری خسته شود، بنابراین تصمیم گرفتم درس خواندن در تابستان را آرام آرام آغاز کنم. با خواندن سفت و سخت در تابستان سال سوم مخالف هستم، زیرا مطالب حفظی فراموش می‌شوند. در تابستان به خواندن در کنار یادداشت برداری از مطالب مهم کتاب ادامه دادم.از مهر و با آغاز مدارس درس خواندن پرفشار و سنگین را آغاز کردم به طوری که درس‌های سال چهارم در اولویت و بعد از آن درس‌های پایه بودند.

ادبیات و زبان فارسی؛ معمولاً سؤالی در مورد مباحث زبانشناسی، نگارش و انشا در کنکور نمی‌آید

این رتبه برتر کنکور با بیان اینکه درس ادبیات و زبان فارسی عمومی شامل بخش‌های معنی کلمه، املاء، واژه و تکواژ، دستور، قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی و تاریخ ادبیات است، اظهار کرد: توصیه می‌کنم داوطلبان برای بخش قرابت معنایی تمام بیت‌هایی که در کتاب‌های تست آمده را حفظ نکنند، زیرا دست طراح برای طرح تست و آوردن بیت باز است و دامنه وسیع ادبیات فارسی این اجازه را به طراح می‌دهد، اما به کتاب درسی و ابیات اشراف کامل داشته باشند، همچنین ممکن است طراح از خودآزمایی‌ها و پاورقی‌ها هم سوال طرح کند. در قرابت معنایی تأکید من بر تست زدن بیشتر از خواندن ابیات و آشنایی با دستور زبان است. طراحان سوال برای آرایه‌های ادبی سؤالات سخت و وقت‌گیری طرح می‌کنند. تست زدن به خصوص تست‌های کنکور می‌تواند به بهبود داوطلب در این قسمت کمک کند.

مشیری در مورد سؤالات بخش تاریخ ادبیات افزود: تاریخ ادبیات از درس‌هایی است که دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود. بعد از کنکور 94 این تجربه در مورد سؤالات تاریخ ادبیات به وجود آمد که ممکن است سؤالاتی از قبیل شهرت یک نویسنده یا یک قطعه شعر طرح شود. توصیه می‌کنم تاریخ ادبیات را نزدیک به زمان آزمون‌های آزمایشی بخوانند این کمک می‌کند تاریخ ادبیات در حافظه بماند.

وی با بیان اینکه تست‌های معنی کلمه از کلمات فهرست شده در پایان کتاب ادبیات و توضیحات بعد از درس‌ها می‌آید، خاطرنشان کرد: با تجربه‌ای که از آزمون‌های آزمایشی دارم معنی کلماتی که معلم در کلاس درس می‌دهد برای کنکور کافی نیست. دانش‌آموزان باید کلمات آخر کتاب را کامل بخوانند.

این رتبه برتر کنکور با اشاره به اینکه منبع طراحان سوال برای بخش املا تمام متن‌هایی است که در کتاب‌های ادبیات و زبان فارسی آمده است، تأکید کرد: داوطلبان باید در هنگام خواندن متن‌های کتاب ادبیات و زبان فارسی دقت داشته باشند و املا کلمات را به خاطر بسپارند.

مشیری با بیان اینکه معمولاً سؤالی در مورد مباحث زبانشناسی، نگارش و انشا در کنکور نمی‌آید، تصریح کرد: توصیه می‌کنم داوطلبان برای دستور زبان و واج و تکواژ زبان فارسی وقت بگذارند و تست بزنند. کلماتی در این بخش هست که معمولاً دانش‌آموزان در نگاه اول فکر می‌کنند ساده است در صورتی که مشتق هستند، داوطلبان این واژه‌ها را به خاطر بسپارند. بهتر است داوطلبان واج و تکواژ را در اولویت قرار ندهند، چراکه تست‌های وقت‌گیری هستند اما حتماً این‌گونه تست‌ها را بزنند.

عربی عمومی؛ تقویت دستور زبان و قواعد عربی مهم‌ترین کار

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور داوطلبان راه پاسخ دادن به تست‌های عربی در بخش ترجمه خواندن تمام گزینه‌ها نیست، تشریح کرد: نیازی نیست داوطلبان کتاب‌های عربی را کامل بخوانند و بعد به سراغ تست‌های ترجمه بروند. داوطلبان در هر مرتبه‌ای هستند می‌توانند تست‌های ترجمه عربی را کار کنند و بعد از مدتی متوجه می‌شوند طراحان بر چه نکته‌هایی اصرار می‌ورزند. همچنین داوطلب باید به قواعد عربی تسلط کامل داشته باشد. تقویت دستور زبان و قواعد عربی مهم‌ترین کاری است که باید برای درس عربی انجام داد.

دین و زندگی؛ بخش احکام را جدی بگیرید

این رتبه برتر کنکور با اشاره به اینکه دین و زندگی درس حفظی است، ادامه داد: دانش آموزان سال دوم و سوم همراه با آزمون‌ها و همگام با درس‌ها تست‌های دین و زندگی را بزنند و اما داوطلبان کنکور از زدن تست‌های تألیفی خودداری کنند زیرا سطح تست‌های تألیفی از کنکور سخت‌تر است و داوطلب را گمراه می‌کند.

مشیری با اشاره به اینکه 70 درصد از سؤالات دین و زندگی از آیات است، توضیح داد: آیات آسان که عیناً در تست می‌آید و پاسخ دادن به آن آسان است. آیات سخت آیاتی است که در تست‌ها به صورت ناقص می‌آید در صورتی که پاسخ مناسب در قسمت حذف شده است، نیازی نیست داوطلب آیات را حفظ کند تنها تست زدن و استفاده از آیات کمک می‌کند در این قسمت موفق باشد. بخش دیگر آیات نیاز به توجه کردن به مفهوم آیات دارد. همچنین بخشی از سؤالات دین و زندگی مربوط به مخاطبانی است که آیه خطاب به آن‌ها نازل شده و از این جهت قابلیت طرح شدن به عنوان تست را داد.

وی با بیان اینکه داوطلبان معمولاً سؤالات احکام را مهم نمی‌دانند، افزود: از احکام سؤالات سختی طرح می‌شود و داوطلبان باید این بخش را جدی بگیرند.

زبان انگلیسی؛ پیوسته خواندن شرط موفقیت

این رتبه برتر کنکور با اشاره به درس زبان که معمولاً مشاوران وقت کمی را به آن اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: شرط موفقیت در تست‌های زبان، پیوسته خواندن است. برای پاسخ دادن به سؤالات متن در زبان داوطلبان باید تست‌های متن کتاب‌های مختلف را تمرین کنند این کار کمک می‌کند تا با کلمات کلیشه‌ای که معمولاً تکرار می‌شوند، آشنا باشند. پیشنهاد می‌کنم داوطلبان تست‌های متن، لغت و گرامر زبان را از تابستان آغاز کنند.

ادبیات تخصصی؛ برای عروض و قافیه وقت بگذارید

مشیری با بیان اینکه ادبیات و عربی تخصصی درس‌هایی است که ضریب سه دارند و برای کسانی که بخواهند رشته حقوق قبول شوند مهم است، توضیح داد: ادبیات تخصصی شامل بخش‌های آرایه، تاریخ ادبیات، عروض و قافیه، سبک‌شناسی و نقد ادبی، و بخش‌هایی از زبان فارسی سال سوم می‌شود. آرایه‌های ادبی تخصصی سختی تست‌های آرایه‌های ادبی عمومی را ندارد و تست‌هایی که داوطلبان برای آرایه‌های ادبی بخش عمومی می‌زنند به بخش ادبیات تخصصی هم کمک می‌کند. در مورد تاریخ ادبیات داوطلبان بهتر است با روند کلاس پیش بروند و همزمان با درس‌ها تست بزنند.

وی اضافه کرد: کتاب نقد ادبی قابلیت طرح سؤالات سخت را دارد اما تاکنون از این بخش تست سخت طراحی نشده است. برای بخش عروض و قافیه خواندن کتاب و تبصره‌های مربوط به بخش قافیه کافی است، اما برای کسی که در این بخش ضعف دارد بهتر است با تمرین کردن در بیت‌های مختلف شعر حتی خارج از کتاب مهارت خود را افزایش دهد. تست‌های بخش عروض از قافیه بیشتر است و باید وقت بیشتری برایش صرف شود. کما اینکه پاورقی‌ها و اسم اوزان و بحرها در کنکور چندین بار طراحی شده است.

عربی تخصصی؛ به علوم بلاغی توجه کنید

این رتبه برتر کنکور با اشاره به آسان‌تر بودن عربی تخصصی نسبت به عربی عمومی خاطرنشان کرد: داوطلبان معمولاً به علوم بلاغی که در کتاب عربی سال سوم آمده است توجه نمی‌کنند، درصورتی‌که از این قسمت تست طراحی می‌شود.

فلسفه و منطق؛ ریسک نکنید

مشیری با بیان اینکه تست‌های فلسفه و منطق سخت و گمراه‌کننده طراحی می‌شود، تصریح کرد: داوطلبان به دنبال صد در صد زدن تست‌های فلسفه و منطق نباشند اما به این توجه داشته باشند که از کتاب سال سوم فلسفه هم سوال طراحی می‌شود ریسک و شجاعت در پاسخ دادن به سؤالات فلسفه و منطق نتیجه خوبی نمی‌دهد و باید واقع‌گرا و محتاط بود.

اقتصاد؛ مواظب ارقام بزرگ باشید

وی با اشاره به اهمیت درس‌های ریاضی و اقتصاد برای داوطلبانی که به رشته‌های مدیریت و اقتصاد علاقه دارند، تشریح کرد: محاسبات اقتصاد شاید آسان باشد، اما سؤالات با ارقام بزرگ برای به خطا انداختن داوطلب طراحی می‌شود.

ریاضی؛ از کتاب کمک‌آموزشی استفاده کنید

این رتبه برتر کنکور با بیان اینکه در سؤالات ریاضی سه سوال از بخش آمار و بقیه از کتاب‌های ریاضی طراحی می‌شود، تأکید کرد: ریاضی از درس‌هایی است که تأکید می‌شود از کتاب‌های کمک‌آموزشی استفاده شود، زیرا بدون کتاب به حل سؤالات و فرمول‌هایی می‌پردازد که موجب انحراف و اتلاف وقت داوطلب می‌شود. برای داوطلبان این نکته مهم است که خواندن و تست زدن را به تأخیر نیندازند.

روانشناسی؛ شکل‌های کتاب مهمند

مشیری با بیان اینکه داوطلب باید به درس روانشناسی تسلط حفظی داشته باشد، افزود: درس روانشناسی با توجه به اینکه سال سوم ارائه می‌شود و مطالب تازه‌ای دارد در حافظه داوطلب می‌ماند اما باید توجه داشت که از شکل‌های کتاب هم سوال طرح می‌شود.

تاریخ و جغرافیا؛ می‌توان ریسک کرد، مگر...

وی در خصوص سؤالات تاریخ و جغرافیا اظهار کرد: با توجه به زیاد بودن تعداد کتاب‌های این دروس بهتر است، داوطلب به صورت پیوسته این کتاب‌ها را در طول سال همراه باکلاس‌ها بخواند. عموماً سؤالات آسانی از این دروس طراحی می‌شود، اما شیوه سؤالات این دروس الگو و مدل به خصوصی برای خواندن و تست زدن ندارد و از این جهت برای داوطلب مشکل است. لازم به ذکر است در درس تاریخ و جغرافیا اگر داوطلبان برای تست زدن شجاعت به خرج بدهند چندان ضرری نمی‌کنند مگر اینکه هیچ‌چیز نخوانده باشند.

درس‌های علوم انسانی نیاز چندانی به کلاس اضافه ندارند

این رتبه برتر کنکور با بیان اینکه در رشته علوم انسانی نیازی به کلاس‌های کمک‌آموزشی نیست، تصریح کرد: در رشته علوم انسانی رقابت چندانی وجود ندارد و تعداد داوطلبان نسبت به رشته‌های ریاضی و تجربی کمتر است، همچنین رشته علوم انسانی درسی که نیاز به کلاس اضافه داشته باشد، ندارد. چراکه درسی مانند فیزیک نیاز به کلاس اضافه دارد که کلاس‌های مدرسه برای بیان مطالبش کفایت نمی‌کند و نکته‌های بیشتری از کتاب داشته باشد.

مشیری ادامه داد: داوطلبانی که در درس عربی ضعیف هستند اگر با کلاس‌های مدرسه پیش بروند تقویت می‌شوند زیرا کلاس‌های مدرسه برای درس عربی کفایت می‌کند. بنابراین در رشته علوم انسانی خواندن مداوم و پیوسته در کنار تست زدن برای موفقیت در کنکور کافی است.

سکوت، عامل مهم در درس خواندن

وی با اشاره به اینکه در فضایی با سکوت و آرامش کامل به درس خواندن و تست زدن می‌پرداخت، خاطرنشان کرد: کسانی که در منزل فضای ساکتی برای درس خواندن ندارند می‌توانند از کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه استفاده کنند. سکوت یک عامل مهم است در کنار خلوت بودن مکانی که داوطلبان در آن درس می‌خوانند. چراکه شلوغ بودن مکان مطالعه از ابزار غیرضروری باعث حواس‌پرتی داوطلب می‌شود.

این رتبه برتر کنکور با بیان اینکه نمی‌شود تفریح را به طور کلی کنار گذاشت، افزود: من در ابتدا به طور کلی تفریح را کنار گذاشتم، اما با گذشت زمان متوجه شدم انسان به تفریح نیاز دارد و داوطلب خسته می‌شود و همین خستگی سبب افت بازدهی می‌شود، بنابراین بهتر است داوطلبان تفریح و ورزش‌های سبک را در برنامه داشته باشند اما از بازی‌های کامپیوتری خودداری کنند زیرا این قبیل بازی‌ها انرژی بسیاری می‌خواهد و داوطلب را از درس خواندن باز می‌دارد.

پله پله خواندم

مشیری با اشاره به اینکه فضای علوم انسانی سخت و رقابتی نیست، تصریح کرد: من خواندن را پله پله از تابستان آغاز کردم و از همان ابتدا نسبت به درس خواندن سخت نگرفتم، زیرا می‌دانستم خسته و دل‌زده از درس می‌شوم. به دلیل اینکه در سال‌های تحصیلی بهترین شرایط فراهم است تا داوطلبان مطالب را بیاموزند پیشنهاد می‌کنم داوطلبان سر کلاس با ذهن تحصیلی برای کنکور بخوانند اما در تابستان سعی کنند بیشتر تست بزنند.

زمان تست

وی با بیان اینکه از دی‌ماه و از زمانی که نصف متن کتاب‌ها را خوانده بودم تست زدن را آغاز کردم، تشریح کرد: داوطلبان بهتر است از همان ابتدا در مورد درس‌های حفظی درگیر تست زدن نشوند اما در مورد درس‌هایی مانند آرایه‌های ادبی و قواعد و لغت عربی و متن انگلیسی بهتر است، همگام با کلاس و درس‌ها تست بزنند. در مورد فلسفه نیز به دلیل اینکه داوطلب باید تسلط کامل بر کتاب داشته باشد سعی کند نزدیک به کنکور و زمانی که کل کتاب را خوانده است تست بزند.

روشی که استرس را کاهش می‌دهد

این رتبه برتر کنکور با اشاره به هفته‌های نزدیک کنکور اظهار کرد: روشی که استرس را کاهش می‌دهد این است که داوطلب در هفته‌های نزدیک کنکور در خانه شبیه‌سازی کنکور انجام دهد. با استفاده از سؤالات کنکور سال‌های قبل با مداد به پر کردن پاسخ‌نامه بپردازد. این بسیار مهم است که طبق زمانبدی مقرر در دفترچه پیش برود.

مشیری با بیان اینکه روزهای پایانی مانده به کنکور درس خواندن عمده جواب نمی‌دهد، افزود: دو روز مانده به کنکور به مرور آیات دینی، کلمات ادبیات، تاریخ ادبیات و مطالب ریز تا یک روز مانده به کنکور پرداختم اما از عصر و شب کنکور کتاب‌ها را کنار گذاشتم و کاملاً استراحت کردم.

وی با اشاره به اهمیت کنکور و طبیعی بودن استرس زمان آغاز فرایند کنکور تأکید کرد: داوطلبان قبل از آغاز فرایند کنکور از صحبت کردن با کسانی که می‌گویند استرس دادن و همچنین کسانی سؤالات درسی می‌پرسند خودداری کنند زیرا این موجب افزایش استرس می‌شود.

این رتبه برتر کنکور با بیان اینکه مدیریت زمان یک نکته کلیدی در کنکور است، خاطرنشان کرد: داوطلبان باید به زمان‌بندی تست‌های کنکور توجه کنند و برای مثال اگر 18 دقیقه ادبیات عمومی تمام شده است فوراً به سراغ سؤالات عربی بروند.

غافل‌گیر شدم

مشیری با بیان اینکه با توجه به سؤالات جدیدی که در کنکور آمده بود انتظار رتبه بین 10 تا 20 را داشتم، اظهار کرد: وقتی رتبه خود را در سایت سازمان دیدم خوشحال و غافلگیر شدم.

وی با بیان اینکه فضای آرام مدرسه کمک بزرگی در این موفقیت به من کرد، افزود: از معلمان و کادر دفتر برای تهیه فضایی مناسب برای دانش‌آموزان تا بتوانند در آرامش کامل درس بخوانند و همچنین پدر و مادرم برای زحماتشان تشکر می‌کنم.