~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس «نیما رعد پارسا» هنرمند عکاس ایرانی که تاکنون نمایشگاه‌های عکسی با موضوعات اجتماعی برپا کرده بود، این مرتبه به سراغ مدارس خودگران مهاجرین افغانستانی در ایران رفته و این مدارس را به عنوان سوژه عکاسی خود برگزیده است.

در نمایشگاه عکس مدارس خودگردان مهاجرین افغانستان در ایران که به همت مجله «کودکان آفتاب» در حال برگزاری است، عکس‌هایی از 2 مدرسه خودگران مهاجرین افغانستانی در ایران به معرض نمایش در آمده است، عمده این عکس‌ها مربوط به دانش آموزان مهاجر افغانستانی است که با انگیزه فراوان به فراگیری علم و دانش مشغول هستند.

«نیما رعد پارسا» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در رابطه با ایده اولیه و دغدغه اصلی‌اش از انتخاب این پروژه عکاسی گفت: ایده اولیه این پروژه را از دوسال قبل در ذهن داشتم و بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت تحصیل دانش آموزان افغانستانی تصمیم به اجرای این پروژه گرفتم.

تلاش برای جلب اعتمادسازی

وی در رابطه با سختی ها و دشواری های که در هنگام اجرای این پروژه متحمل شده است، بیان کرد: جلب اعتماد سازی برای عکاسی از مدارس خودگردان افغانستان کار دشواری بود، برخی مدیران اجازه عکاسی را نمی دادند، به طوری که حتی یکی از پروژه‌‌های عکاسی را بعد از مخالفت و تغییر عقیده یکی از مدیران نیمه تمام رها کردم.

هنرمند عکاس ایرانی گفت: آقای «سید ناصر موسوی» یکی از مدیران مدارس خودگران افغانستان که از نیت خیر ما آگاه بود و با عکس برداری از مدرسه خودگردان تحت نظارت خود موافق به عمل آورد.

بی‌سوادی یک فاجعه بزرگ بشری

رعد پارسا معضل بیسوادی یک فاجعه بزرگ بشری دانست و اظهار داشت: برای مقابله با بی سوادی و کمک به دانش آموزان افغانستانی با برپایی این نمایشگاه عکس سعی داشتم که سهم تاثیرگذاری را داشته باشم.

شوق دانش آموزان افغانستانی برای تحصیل

گفتنی است که از جمله نکات قابل توجه در عکس‌های نیما رعد پارسا از مدارس خودگردان افغانستانی شور و اشتیاق شگرف دانش آموزان مدارس خودگردان افغانستانی به فراگیری علم و تحصیل دانش است، برخلاف عکس های دیگری از این قبیل که تنها به سیاه نمایی و اغراق به این موضوعات می پردازند.

نیما رعد پارسا در این رابطه می گوید: در کارم هایم بیشتر دوست داشت تا امید و روشنایی به آینده و تربیت نسل کارآمد دانش آموزان افغانستانی که میهمان کشور ما هستند به نمایش گذاشته شود.

بازخورد مثبت شبکه‌های مجازی از برپایی این نمایشگاه

هنرمند عکاس ایرانی از بازخورد مثبت شبکه های مجازی در رابطه با برپایی این نمایشگاه عکس خبر داد و خاطرنشان کرد: این بازخوردها منجر به دلگرمی و تلاش برای از بین بردن  هرگونه تبعیض نژادیی می شود.

رعد پارسا در رابطه با اهمیت برپایی این گونه نمایشگاه ها گفت: بدون هرگونه صحبت شعاری و کلیشه ای معتقد هستم که برپایی این نمایشگاه ها در اعتلای فرهنگ دوستی بین دو ملت تاثیرگذار است، ما ایرانی ها ملت با تمدنی هستیم و اهل بیت (ع) سرمشق و الگوی خویش قرار داده ایم.

عدم هرگونه تبعیض نژادی در ایران

وی تأکید کرد: کوچک‌ترین تبعیض نژادی بین اقوام و قومیت های مختلف دور از شأن ملت ایران است، البته ما به نسبت سایر کشورهای منطقه از این درگیریی ها به دور هستیم و امیدوار هستم که همین مقدار کم هم وجود نداشته باشد.

هنرمند عکاس ایرانی رعد پارسا با اشاره به پیشینه و فرهنگ مشترک ایران افغانستان، خاطرنشان کرد: هر دو کشور در دویست سال قبل یک تمدن و فرهنگ را داشته ایم و به واسطه حضور استعمار این جدایی صورت گرفت.

ایران کشوری با سابقه تمدنی درخشان

 رعد پارسا ایران را کشوری با سابقه تمدنی درخشان معرفی کرد و تصریح کرد: من به عنوان یک ایرانی اولین گام را در جهت دوستی و رفع هر گونه سوء تفاهم با برپایی این نمایشگاه برداشته ام، اما برای ایجاد صلح و تفاهم بیشتر باید هر دو ملت تلاش کنند.