به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، محمود میراسکندری افزود: قرار گیری تپه باستانی چپاسی در نزدیکی شهر کوهدشت و توسعه روز افزون بافت شهری تهدید جدی برای این تپه محسوب می شود از سوی دیگر فعالیت های زراعی در سطح تپه آسیب های فراوانی به لایه های باستانی آن وارد آورده است.

به گفته این باستان شناس، تهدیدات باعث شد تا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با هدف پیشگیری از تهدیدهای احتمالی و جلوگیری از دخل و تصرفات ناشی از فعالیت کشاورزان در محدوده تپه چیاسی، طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن را به اجرا در آورد.

وی اضافه کرد: مطالعات اصولی و دقیق به منظور معرفی و پی بردن به ارزش های والا و جایگاه این تپه در مطالعات باستان شناختی منطقه (با توجه به توالی گاه نگاری وادوار فرهنگی) و لزوم برنامه ریزی برای مطالعات بعدی و حفاظت از تپه از جمله دیگر اهدافی بود که طی اجرای طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی به آنها پرداخته شد.

سرپرست هیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی کوهدشت اظهار کرد: نتایج اولیه گمانه زنی نشان داد وسعت تپه در حدود 4 هکتار است و با توجه به مطالعه صورت گرفته بر روی مواد فرهنگی به دست آمده از آن می توان گفت که قدمت آن به دوران نوسنگی تا قرون آغازین دوره اسلامی می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله نه چندان دور از تپه چیاسی محوطه های مهمی همچون سرخدم لکی، سرخدم لری و چیازرگری، میرملاس و هومیان، و...قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی یادآورشد: گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی کوهدشت که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده است تا 25شهریور ادامه دارد.

تپه باستانی چیاسی از جمله محوطه های باستانی شهرستان کوهدشت در استان لرستان است، که در تاریخ 85.11.23 به شماره 17213 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.