به گزارش پارس به نقل از حج، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا موسوی نسب، از استادان درس اخلاق حوزه علمیه قم، با توجه به پایان ماه مبارک رمضان در پاسخ به این سوال که چگونه از آثار و برکات معنوی کسب شده در این ماه، حراست کنیم، 10 راه را پیشنهاد کرد.

فرصت تبلیغ؛سخنی است برای مسؤولان از آنجایی که در ماه رمضان فضای تبلیغاتی گسترده ای توسط رسانه، صدا و سیما و مساجد وجود دارد که بسیار مؤثر است، از این امر غافل نشویم و از توانمندی های زیاد آن در بعد از ماه رمضان برای گسترش فرامین الهی استفاده کنیم.

انس با مساجد؛در ماه رمضان بسیار اهمیت داده می شود، اگر این انس با مسجد بعد از این ماه فراموش نشود سبب حفظ آثار و برکات ماه رمضان خواهد شد.

انس با قرآن کریم؛انس با قرآن را مخصوص ماه رمضان ندانیم بلکه در تمام ایام سال از قرآن و تلاوت آن غافل نشویم.

دیدار انسان های اهل دین؛از راه های دیگر حراست از معنویات ماه رمضان دیدار انسان های اهل دین و استفاده از نصایح آنان است.

انس با مجالس مذهبی؛این عمل بعد از ماه رمضان می تواند حافظ برکات ماه رمضان بعد این ماه باشد.

خودداری و کنترل نفس؛همانطور که در ماه رمضان فضا برای کنترل نفس انسان زیاد است می تواند تمرین خوبی برای کنترل نفس بعد از رمضان باشد.

تقوا و خداترسی؛تقوا بعد از این ماه از روش های اساسی حفظ و حراست از آثار معنوی رمضان است.

دقت در خوردن؛کم خوردن و درست خوردن و پر خوری نکردن و توجه به لقمه حلال، که از فلسفه های روزه ماه مضان است را بعد از این ماه ادامه دهیم.

فراموش نکردن مستحبات؛اعمال صالح، مستحبات و نوافل را همانند ماه مبارک رمضان، بعد از این ماه ادامه دهیم.

روزه گرفتن؛از آنجایی که دلیل اصلی سیر صعودی انسان در ماه رمضان روزه داری است بنابراین سعی کنیم بعد از ماه رمضان هم این عمل مبارک را ترک نکنیم و در ماه حداقل دو تا سه روز روزه بگیریم.