به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس عصر امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در دیدار با وزیر، مدیران و معاونان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برای ایجاد حرکت سازنده باید به رکن آموزش و پرورش توجه کرد و اصلاحات در این وزارتخانه لازم است انجام شود تا به یک حرکت سازنده دست یابیم.

وی افزود: قبول دارم که این وزارتخانه سند تحول مهمی را در دست دارد و برای تصویب آن زحمت زیادی کشیده است و البته یک پله نیز به اجرا نزدیک شده است اما تحقق سند تحول آموزش و پرورش به همگرایی و همفکری عموم مردم نیازمند است، من چنین حالی در کشور نمی‌بینم، یک پارادایم مسلطی در کشور برای تحول آموزش و پرورش وجود ندارد و تا زمانی که این همگرایی و همفکری به وجود نیاید، با نگارش سند تحول و یا حتی تزریق پول هم جبران نمی‌شود، باید از رسانه‌ها برای تبدیل این موضوع به یک جریان وفاق ملی در کشور استفاده کنیم، شما روی این مسئله که چگونه می‌شود این موضوع را به فهم مشترک در کشور تبدیل کرد کار کنیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: باید اولویت‌هایی از دل این سند برای برنامه ششم توسعه اخذ کنید و آن را به یک جریان وفاق ملی در کشور تبدیل نمایید و تا زمانی که توسعه در دل مردم قرار نگیرد، محقق نمی‌شود، تردیدی نیست که محور تحول بر دوش معلمان است و شاید در درجه دوم مدیران و معاونان مدارس در این زمینه مسئولیت داشته باشند، این معلمان هستند که ستون اصلی تحول در آموزش و پرورش‌اند و باید بدانیم با اقدامات جانبی حادثه‌ای رخ نمی‌دهد بلکه باید قبول کنیم منجی آموزش و پرورش معلمان هستند و محور اصلی کیفی کردن آموزش و پرورش معلمان هستند.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه ما در آموزش و پرورش افرادی را از صفر بگیریم و تبدیل به معلم کنیم زمان زیادی نیاز دارد در حالی که استفاده درست این است که از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف که تعدادشان زیاد است و البته افراد باهوشی هستند و اغلب بیکارند و شغلی ندارند، استفاده کنیم، چرا از این افراد برای سیستم آموزش و پرورش استفاده نمی‌کنید؟ باید متناسب با شرایط کشور از منابع انسانی،‌ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

لاریجانی یادآور شد: امروز ۴۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، بهتر است از بین این افراد برای تدریس در آموزش و پرورش انتخاب کنیم و دوره مهارت‌ورزی برای آنان بگذارید و بدانید که با این روش خیلی زودتر به نتیجه می‌رسید و متناسب از ظرفیت و منابع کشور استفاده خواهید کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصرف کردیم، گفت: تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان از این رقم صرف پروژه‌های عمرانی شده است و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرف بودجه جاری کشور شده است، ما کشور را پرخرج اداره می‌کنیم. باید معلمان با استعداد و باهوش را برای تدریس در آموزش و پرورش انتخاب کنیم و سرعت عملیمان را بالا ببریم که هزینه مناسب و کمی هم به دنبال دارد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه سخنانش متذکر شد: هم‌اکنون حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم که ۱۰۳ هزار مدرسه برای این تعداد دانش‌آموز در کشور و جود دارد در حالی که در کشور ترکیه با همین تعداد دانش‌آموز تنها ۶۰ هزار مدرسه وجود دارد، هزینه‌های سربار ما بسیار زیاد است و بین معلمان و وزیر فاصله‌ها و رده‌های زیادی وجود دارد، معلمان گاهی نسبت به نرسیدن صدایشان به وزیر منتقدند و اعتراض دارند و مسائل و مشکلات آنها در این پیچ و خم‌ها گاهی گم می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: معلمان با من هم تماس داشتند و مشکلاتشان را بیان کردند که یکی از این مشکلات تبعیض است، می‌گویند بین دریافتی آنان و دیگران تبعیض وجود دارد در حالی که قانون مدیریت خدمات کشوری برای یکسان‌سازی همین دریافتی‌ها به وجود آمد و تصویب شد، اینکه دریافتی معلمان درست شود، دست دولت است و دولت باید آن را حل می‌کرد، نباید اجازه می‌دادید چنین تبعیضی بین دریافتی معلمان به وجود می‌آمد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم واگذار کردن کارها به مردم، گفت: رهبر انقلاب نیز بر مردمی‌شدن اقتصاد تاکید کردند و باید بدانیم اگر اقتصاد ما دولتی باشد خیلی موفق نخواهد بود، اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور ما با سختی در حال اجرا است و خیلی خصوصی هم به آن معنا نشد یعنی امور از دولتی بودن خارج شد و به جنس دیگری از دولتی‌ بودن تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در کشور ما بیماری مدرک‌ گرایی وجود دارد گفت: فلسفه‌ای که برای آموزش و پرورش است، رشد خلاقیت و کارآفرینی است در حالی که این سنخ مدیریت‌ها و رواج مدرک‌گرایی مخل خلاقیت و کارآفرینی خواهد بود، باید بدانیم جنس کنکور و تست‌زنی برای کشور خلاقیت‌آور نیست و با این شیوه رشد خلاقیت و ابتکارات لطمه می‌خورد.

وی اضافه کرد: بیش از اینکه امروز به این مدرک‌ها نیاز داشته باشیم به افراد خلاق و کارآفرین نیازمندیم، اگر مدرک‌گرایی به آموزش و پرورش نیز تسری یابد، معلوم نیست که خلاقیت و کارآفرینی این وسط چه می‌شود، نمی‌دانم امتحان ورودی که برای تیزهوشان می‌گذارید درست است یا نه، اینکه عده‌ای را از سایر دانش‌آموزان جدا کنید معلوم نیست که درست باشد، تناسب آموزش ما باید با نیازهایمان سنجیده شود.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: شاید این رویکرد که افراد را صاحب حرفه کنید برای کشور ضرورت داشته باشد البته ممکن است نیازمند سرمایه‌گذاری باشد اما اگر برنامه روشنی داشته باشید مجلس هم می‌تواند کمک کند؛ کاستی‌های بودجه آموزش و پرورش واقعا درست است اما نیازمند برنامه روشن برای بهینه‌سازی منابع هستیم.