به گزارش پارس، حالا بارقه های از امید برای حل معضل گسترش روز افزون کلانشهر ها به وجود آمده است، مهاجرت معکوس از کلانشهر ها به شهرهای کوچک و روستا ها، امری که البته مشروط به ایجاد اشتغال پایدار است.

این نماینده مجلس تاکید کرد:‌ کاری که در مجلس نهم انجام شد این بود که سعی کردیم قوانین خوبی را در ارتباط با حوزه‌های کسب و کار و رفع موانع انجام دهیم و نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم داشته باشیم. پیشنهادی که من به دو رئیس‌جمهور هم گفتم این بود که بحث مطرح کردن سرانه‌های بودجه‌ای، باعث افزایش مهاجرت می‌شود. در جاهایی که تجمع جمعیتی وجود دارد امکانات بیشتر می‌شود در نتیجه جاهای کم‌جمعیت‌تر، خالی‌ از سکنه می‌شوند.

عمرانی‌پور افزود: برای ایجاد مهاجرت معکوس، باید کارِ کارشناسی صورت گیرد. قابلیت مهاجرت معکوس در بعضی مراکز وجود دارد. بنابراین باید به این دسته از مراکز توجه بیشتری شود. اگر امکانات رفاهی ایجاد شود، مهاجرت معکوس انجام می‌شود. مثلا در روستاهایی از شهرستان سمیرم که آبرسانی و گازرسانی انجام شده، افرادی که در جاهای دیگر بوده‌اند، برمی‌گردند و ترجیح می‌دهند روستای خود را به عنوان محل زندگی انتخاب کنند. حتی تمایل برگشت به شهرستان‌ها در بسیاری از افرادی که در تهران زندگی می‌کنند وجود دارد که اگر موقعیت شغلی وجود داشته باشد، به محل زندگی اولیه خود برگردند.

نماینده سمیرم خاطرنشان کرد:‌ دولت باید در این زمینه متمرکز شود؛ ‌در ارتباط با مسائل بودجه‌ای هم باید برخی کانون‌ها شناسایی و امکانات رفاهی به آنجا برده شود تا به دنبال آن، مهاجرت معکوس هم داشته باشیم.