به گزارش پارس به نقل از مهر،محمد باقر قالیباف در کمیسیون مشترک دولت، مجلس و شهرداری که در شورای اسلامی شهر تهران با موضوع بررسی معضلات بافت فرسوده شهر تهران و به میزبانی رییس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، گفت: بعد از ابلاغ آیین نامه و قوانین، شهرداری تهران پایبند اجرایی شدن مأموریت های ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران است و این کار را با قوت دنبال می کند.

وی با بیان این که در ساختار ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران مسئولیت دو کمیته با معاونین استاندار و دو کمیته با معاونین شهرداری است، گفت: این امر نگاه ارزنده ای است و باید از همه ظرفیت ها و اقداماتی که انجام شده استفاده کرد.

شهردار تهران ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از تجربیات مختلف، عنوان کرد: در حوزه نوسازی بافت های فرسوده تجربیات مختلفی در دنیا وجود دارد و کشور ما نیز در سال های اخیر تجربیات و اقدامات مختلفی در این حوزه داشته است که ما نمی توانیم آن ها را کنار بگذاریم، بلکه باید سعی کنیم تا از تمامی این ظرفیت ها استفاده کرده و اگر جایی احساس کردیم که تصمیمات ما در این حوزه نیاز به اصلاح دارد، آنها را اصلاح نماییم.

وی تصریح کرد: دغدغه من به عنوان شهردار تهران از نوسازی بافت های فرسوده تنها درست کردن کالبد یا نمای شهر، ساختمان سازی و ایجاد اصلاحات و رونق اقتصادی نیست؛ بلکه در بافت های فرسوده بحث انسانیت، شرافت و کرامت شهروندان مطرح است و مورد تأکید قرار دارد.

شهردار تهران ضمن اشاره به انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی موجود در بافت های فرسوده، اظهار داشت: شهرداری تهران به منظور رفع همه این معضلات به بحث نوسازی بافت های فرسوده وارد شده است و لحظه ای از این بحث غافل نخواهد شد.

قالیباف مداخله مستقیم و تصدی گری شهرداری، وزارت خانه و دستگاه های دولتی را در بحث نوسازی بافت های فرسوده، سمی مهلک دانست و یادآور شد: شهرداری تهران از سهم خود در نوسازی بافت های فرسوده ۱۰۰% چشم پوشی کرده است.

شهردار تهران اظهار داشت: با این که در شرایط رکود بسر می بریم رشد منفی در مناطق بافت فرسوده کمتر از سایر نقاط است.

شهردار تهران با بیان این که دفاتر خدمات نوسازی در بافت های فرسوده با رویکرد اجتماعی مباحث نوسازی را در مناطق پیگیری می کنند، اظهار داشت: نوسازی بافت های فرسوده موضوعی اجتماعی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و ... است و دفاتر خدمات نوسازی دقیق ترین اطلاعات را در همه این حوزه ها دارا هستند. این دفاتر، دفاتر مشاوره به تمام معنا هستند نه صرفاً در حوزه شهرسازی بلکه در تمامی حوزه ها.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت مدیریت یکپارچه، عنوان کرد: آنچه ما از مدیریت یکپارچه لازم داریم این است که به یک عقلانیت و خرد جمعی در اداره شهر برسیم و با جلوگیری از خودپرستی قرن ۲۱، دور یک میز نشسته و با خرد جمعی مسائل و مشکلات را برطرف کنیم.   

شهردار تهران خاطرنشان کرد: به نظر من اگر خروجی ستاد ملی احیا و نوسازی بافت های فرسوده بر اساس هماهنگی، همدلی و همزادپنداری شکل بگیرد، شاهد اتفاقات مثبتی در بافت های فرسوده خواهیم بود.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص بسته های تشویقی نوسازی، افزود: در حوزه اقتصادی معتقد هستم که تسهیلات بانکی می تواند به ما کمک کند و شهرداری تهران نیز می بایست سیاست های خود را به گونه ای دنبال کند که ساکنین بافت های فرسوده انگیزه لازم را برای نوسازی پیدا کنند.

در این جلسه گزارشی از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص مصوبات جلسه گذشته کمیسیون ارائه شد و سپس نقطه نظرات و دیدگاه های معاونین وزیر راه و شهرسازی حاضر در این جلسه از جمله معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، نمایندگان مجلس و ریاست شورای اسلامی شهر تهران پیرامون مباحث مطرح شده ارائه شد.