به گزارش پارس، تسنیم به نقل از سی بی سی نیوز نوشت؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از برنامه های جاسوسی این کشور از رهبران روسیه، مکزیک، برزیل، فرانسه و آلمان حمایت کرده است ولی خشم بین المللی نسبت به افشای برنامه های جاسوسی آمریکا نشان می دهد که در کوتاه مدت هیچ نشانه ای ازفروکش کردن این اعتراضات و ناراحتی ها وجود نخواهد داشت.

در بلند مدت نیز ادامه افشاگری های ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا نیز به شدت سیاست خارجی واشنگتن را تهدید خواهد کرد. اسنودن فاش کرده است که سازمان امنیت ملی آمریکا از ۳۵ رهبر جهان جاسوسی می کرده است. در شهر واشنگتن نیز تظاهرکنندگان با سردادن شعار" اسنودن از تو متشکریم" خواستار تحقیق و تفحص کنگره از فعالیت ها و برنامه های جاسوسی گسترده دولت آمریکا شدند.

برنارد کوشنر وزیر خارجه سابق فرانسه نیز در یک مصاحبه رادیویی تاکید کرد، حجم و اندازه فعالیت های جاسوسی آمریکا ما را شوکه کرده است. بیایید صادق باشیم. ما هم استراق سمع می کنیم. هر کسی به سخنان دیگری گوش می دهد. ولی استراق سمع ما با آنچه که آمریکایی ها انجام می دهند متفاوت است و به یک معنا نیست.

تام فلچر سفیر انگلیس در لبنان نیز هفته گذشته در توییتر نوشت، من دارم روی فرضیه ای کار می کنم که برخی کشورها مکالمات تلفنی من را شنود کرده اند.

بی شک روابط دیپلماتیک بر مبنای اعتماد پایه گذاری می شود. اگر آمریکا اعتبار خود را زیر سئوال ببرد برای حفظ متحدان خود با مشکلات و چالش های زیادی روبرو خواهد شد و این مساله به ضرر نفوذ این کشور بر تفکرات جهانی خواهد بود و ممکن است حتی قراردادهای تجاری آمریکا را نیز به خطر بیندازد.

مادلین البرایت وزیر خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون به یاد می آورد زمانی که در سازمان ملل بوده سفیر فرانسه از وی پرسیده است چرا او در یک گفتگوی خصوصی چیزی در خصوص شنود مکالماتش توسط فرانسوی ها گفته است.

دولت فرانسه طی هفته گذشته نسبت به اقدام سازمان امنیت ملی آمریکا در جمع آوری اطلاعات مربوط به ۷۰/۳ میلیون مکالمه تلفنی و پیام های الکترونیکی مردم فرانسه اعتراض کرده است.

آلبرایت تاکید کرده است که اقدام اسنودن در افشای اسناد طبقه بندی شده به ضرر سیاستگذاران آمریکایی خواهد بود. آلبرایت در کنفرانسی که به میزبانی مرکز آمریکایی پیشرفت در واشنگتن برگزار شد، تاکید کرد، بسیاری از این اتفاقات زیان بار بوده است چرا که این مسائل در خصوص مواضع و راه هایی که ما مجبوریم کارهای خود را انجام دهیم، صحبت کرده است. وی افزود، من فکر می کنم این مساله زندگی را برای جان کری وزیر خارجه خیلی سخت کرده است.

افشای فعالیت های جاسوسی آمریکا بر ضد اروپا می تواند مذاکرات دو طرف برای امضای قرارداد تجارت آزاد را با چالش جدی روبرو کند. مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز تاکید کرد، اگر ما در مذاکرات تجاری با آمریکا شرکت کنیم و این احساس را داشته باشیم که طرف مذاکره کننده همه چیز را درباره آنچه که ما می خواهیم انجام دهیم، می داند چگونه می توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم؟

کلود مونیکوئت افسر سابق ضد اطلاعاتی فرانسه و مدیر فعلی مرکز اطلاعات راهبردی اروپا نیز تاکید کرد، این جنجال در زمان خوبی برای اروپا به وجود آمده و اروپا می تواند از این مساله به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات تجاری استفاده کند.

هنری فارل و مارتا فینه موره از دانشگاه جورج واشنگتن نیز بر این باورند که افشای برنامه های جاسوسی آمریکا توانایی واشنگتن در اجرای اقدامات مزورانه را زیر سئوال برده است. این دو استاد دانشگاه اعلام کردند، خطر افشای برنامه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا نه تنها مربوط به اطلاعات جدیدی است که این افشاگری ها آشکار می کند بلکه این اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده فاش می کند که آمریکا واقعا چه اقداماتی را انجام می دهد و علت اصلی این اقدامات چیست.

این دو استاد دانشگاه افزودند، افشای برنامه اطلاعاتی سازمان امنیت ملی آمریکا واشنگتن را مجبور کرده است تا سرزنش خود بر ضد فعالیت های هکری چین را متوقف کند.

کایرون اسکینر مدیر مرکز سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه کارنگی ملون نیز تاکید کرد، افشای برنامه اطلاعاتی و جاسوسی، توانایی آمریکا برای مقابله با تروریسم را به شدت کاهش خواهد داد. ماهیت برنامه های جاسوسی آمریکا نشان می دهد که ادعای دولت اوباما در خصوص این مساله که فعالیت های جاسوسی این کشور برای مقابله با تروریسم بوده با واقعیت منطبق نیست.

وی تصریح کرد، اگر واشنگتن رهبری خود و یا متحدانش را زیر سئوال ببرد توانایی کل کشورهای غربی برای مقابله با تروریسم به شدت کاهش خواهد یافت.

متحدان آمریکا نیز هیچ تمایلی نخواهند داشت که در صورت بی اعتمادی به رهبری آمریکا نیروهای نظامی خود را در معرض خطر قرار دهند.
دولت آمریکا تاکید کرده است که واشنگتن برای حمایت و حفاظت از شهروندان خود در برابر تهدیدات امنیتی اقدام به جمع آوری اطلاعات از همه کشورها نموده است.

جان کری در خصوص اقدامات سازمان امنیت ملی آمریکا با مقام های رسمی فرانسه و ایتالیا گفتگو کرده است. آلمان و فرانسه خواستار موافقت دولت آمریکا با قوانین جدیدی هستند که تا پایان امسال به استراق سمع و شنود مکالمات تلفنی رهبران، شرکت ها و شهروندان خارجی توسط سازمان های جاسوسی آمریکا پایان دهد.

دیلما روسف رئیس جمهور برزیل سفر رسمی خود به کاخ سفید را لغو کرد. وی دستور داده است تا تدابیر ویژه ای برای قطع وابستگی سیستم های اینترنتی برزیل به شرکت های خارجی اتخاذ شود. سازمان امنیت ملی آمریکا مکالمات تلفنی روسف را نیز شنود کرده و وبسایت شرکت نفتی پتروبراس برزیل را هک نموده و از شهروندان برزیلی نیز جاسوسی کرده است.

برزیل اعلام کرده است که با همکاری سایر کشورها قصد دارد پیش نویس قطعنامه ای را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند که هدف اصلی آن حفظ حریم خصوصی افراد در ارتباطات الکترونیکی است.

یک کمیته پارلمان اروپا نیز قوانینی را تصویب کرده که از حریم خصوصی افراد در فضای سایبری حمایت کرده و از انتقال اطلاعاتی که موجب فعالیت های جاسوسی آمریکا می شود جلوگیری خواهد کرد. نمایندگان اروپایی همچنین خواستار متوقف شدن توافقنامه همکاری اروپا با مقام های آمریکایی در خصوص دسترسی به اطلاعات بانکی مورد نیاز برای تحقیقات مربوط به تروریسم شده اند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تاکید کرد، ما نیاز داریم که به متحدان و شرکای خود اعتماد کنیم. این اعتماد باید از نو ایجاد شود.