به گزارش پارس به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص استقبال مشروط آمریکا از حضور ایران در نشست ژنو ۲ گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه است و اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوری اسلامی ایران غیر قابل پذیرش است و شرطی را نمی پذیریم.

افخم با اشاره به عدم حضور ایران در نشست ژنو یک اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره رسیدن به تفاهم سیاسی براساس مذاکره و توافق بین طرف های سوری را تنها راه حل بحران فاجعه بار سوریه می داند و آماده کمک به این فرآیند است.

وی افزود: دعوت نکردن از ایران در فرآیند سیاسی، محروم کردن مذاکرات از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران است.

لازم به ذکر است ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که اگر ایران علنا از بیانیه سال ۲۰۱۲ که خواستار استقرار دولت انتقالی در سوریه می شود، حمایت کند، واشنگتن از حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو درباره سوریه استقبال خواهد کرد.

وی در ادامه ادعا کرد: ما بارها به طور شفاف نقش غیرسازنده ایران در بحران سوریه را متذکر شده ایم و انتظار ما این است که هر کشوری که در نشست ژنو ۲ حضور می یابد باید توافقنامه ژنو را بپذیرد و علنا از آن حمایت کند.

هارف اظهار داشت: اگر – و این فقط یک اگر است – ایران توافقنامه ژنو [۱] را علنا بپذیرد و از آن حمایت کند، احتمالا حضور آنها در نشست ژنو [۲] را بررسی می کنیم. در این صورت، آمریکا با تمایل بیشتری، از حضور ایران در این نشست استقبال می کند.