به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه آمریکایی « یو اس ای تودی» ، بنابر اعلام کاخ سفید « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا سفر آسیایی خود را که قرار بود آخر هفته برگزار شود، به دلیل مشکلات ناشی از تعطیلی دولت لغو کرد.

« جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در این مورد گفت: « رئیس جمهور این تصمیم را با توجه به دشواری سفر خارجی در شرایطی که دولت تعطیل است گرفت. همچنین تلاش برای تحت فشار قرار دادن جمهوری خواهان برای رای به بازگشایی دولت نیز دلیل دیگر آن است. »

قرار بود اوباما روز شنبه برای شرکت در کنفرانس اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (APEC) به اندونزی برود. علاوه بر این سفر به برونئی برای حضور در نشست آسیای شرقی نیز در دستور کار وی قرار داشت.

کاخ سفید اوایل هفته اعلام کرده بود که سفر اوباما به مالزی و فیلیپین که قرار بود پس از نشست های یاد شده صورت گیرد، نیز لغو شده است.

پیش از این کارنی تاکید کرده بود که حضور در این نشست برای آمریکا مهم است. با این حال قرار است « جان کری» وزیر خارجه آمریکا هیئت آمریکایی را در ۲ نشست همراهی کند.

کاخ سفید با توجه به اینکه اقتصاد کشورهای آسیایی رو به رشد است و چین نیز کشوری مهم در منطقه محسوب می شود نگاه ویژه ای به این سفر داشتند.

از سوی دیگر این سفر از طرف آسیایی اینطور تلقی می شد که آمریکا تمایل دارد سیاست خود را در آسیا تغییر دهد که تحلیلگران معتقدند با این اقدام صداقت طرف آمریکایی درباره تغییر و تمرکز پایدار بر روی منطقه را زیر سوال می برد.