به گزارش پارس به نقل از ایسنا و به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گروه اعزامی به سوریه که روز سه شنبه وارد دمشق شد، متشکل از ۱۹ کارشناس سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی و ۱۴ کارمندان سازمان ملل است.

وی با بیان اینکه این گروه به سرعت برای آغاز به کار خود مقری لجستیکی تاسیس کردند، عنوان داشت: انتظار می رود این افراد برای انهدام سلاح های شیمیایی سوریه در ابتدا پیرامون اطلاعات ارائه شده از سوی دمشق تحقیق کنند.

نسیرکی تصریح کرد که براساس مهلتی که شورای امنیت تعیین کرده است، باید کارهای مقدماتی برای آغاز عملی از بین بردن تسلیحات شیمیایی تا یک ماه دیگر به پایان برسد و سلاح های شیمیایی در سوریه به صورت کامل در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ منهدم شود.

وی اعلام کرد ملیت اعضای تیم اعزامی را از کشورهای، آمریکا، روسیه، انگلیس، جمهوری چک، ازبکستان، چین، کانادا، هلند و تونس است.

در همین راستا، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه روسیه الیوم اعلام کرد که خلع سلاح شیمیایی سوریه راه را برای حل مشکل دشوارتر که همان دستیابی به منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی است، هموار می کند.

وی عنوان داشت: خلع سلاح شیمیایی سوریه شرایطی را فراهم می سازد که به ما برای توافق بر سر حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برگزاری نشست ژنو ۲ کمک می کند.