به گزارش پارس به نقل از مشرق، بیش از دو سال دیگر تا برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است، اما گزاره ها و اشاره های اصلاح طلبان برای فتح کرسی های بهارستان از هم اکنون آغاز شده است.


اصلاح طلبان که نتوانسته اند برای خود در کابینه دولت یازدهم جایگاه قابل توجهی دست و پا کنند، تلاش خود را  برای انتخابات مجلس دهم، شروع کرده اند تا با کسب اکثریت کرسی های سبز بهارستان گام های خود را برای به قدرت رسیدن تکمیل کنند و این در حالی است که اصولگرایان هنوز به بازسازی نیروها و آسیب شناسی ضعف های خود پس از انتخابات ریاست جمهوری نپرداخته اند و تلاشی نیز در بین آنها برای اتحاد و انسجام درونی دیده نمی شود.


* سناریوی اصلاح طلبان برای فتح سه خاکریز « پاستور، بهشت، بهارستان»

" مسعود سلطانی فر" عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر که نتوانست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد کسب کند، با اشاره به برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس عنوان کرده است: « اصلاح طلبان در منزل نمی نشینند و خود را برای هر صحنه سیاسی آماده کرده و برنامه ریزی می کنند. »

وی در ادامه تصریح می کند: « اصلاح طلبان قطعاً برای انتخابات آینده مجلس در حال برگزاری جلسه، بحث و گفت وگو و برنامه ریزی هستند تا خاکریزهای از دست رفته را یکی پس از دیگری به دست آورند. »

پیرامون همین موضوع، " نجفقلی حبیبی" سخنگوی دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در گفت و گو با مهر گفته است « احزاب اصلاح طلب باید فعال شوند و برنامه ریزی برای رسیدن به مجلس را آغاز کنند، اصول اصلاح طلبی این است که پرورش سیاسی از درون حزب ها صورت بگیرد. » اشاره های نجفقلی حبیبی به فعال شدن احزاب اصلاح طلب برای فتح کرسی های سبز بهارستان در حالی است که در هفته گذشته، محمدعلی ابطحی مسئول دفتر خاتمی در گفت وگو با آرمان روابط عمومی به کادرسازی اصلاح طلبان اشاره کرد و از معرفی چهره های جدید برای انتخابات مجلس خبر داد.


* انتخابات ۹۴ بدون حضور جریان اعتدال گرا

در همین حال تحلیل گران اصلاح طلب معتقدند در جریان انتخابات دهم مجلس جریانی به نام « اعتدال گرا و حامیان دولت» وجود نخواهد داشت و رقابت تنها میان اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهدبود.

در همین رابطه صادق زیباکلام می گوید: « روحانی، هاشمی، خاتمی و سید حسن خمینی و سایر تصمیم گیرندگان موافق نیستند که دولت در انتخابات مجلس از خود حزب و تشکل داشته باشد، چون هرقدر هم یک دولت در چارچوب قوانین و موازین عمل کند و از جایگاه دولتی سوءاستفاده نکند به هر حال به سوءاستفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد حزب یا تشکل خود متهم خواهد شد. » وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح طلبان باید برنامه ریزی جدی برای در دست گرفتن مجلس دهم داشته باشند، می گوید: « اگر جبهه متحد اصلاح طلبان بتواند بالنسبه در انتخابات اسفند ۹۴ موفق باشد، مطمئن باشید رئیس مجلس آینده آقای محمدرضا عارف خواهد بود. »


* تشکیل جبهه واحد « اصلاحات، اعتدال و سازندگی»

طی دو روز گذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدارهای جداگانه با جمعی از فعالان سیاسی در استان های فارس، یزد و خراسان شمالی برگزار کرده است که در این دیدارها گزارشی از اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به ویژه اقدامات اداری برای تشکیل « جبهه اصلاحات، اعتدال و سازندگی» ارائه شده است که حاکی از به وحدت رسیدن جریان های دولت سازندگی و اصلاحات است، ادامه فعالیت های سیاسی و تشکیل جبهه متحدی از سوی اصلاح طلبان و دولت سازندگی حکایت از عزم راسخ این جریانات سیاسی برای انتخابات اسفند ۹۴ دارد.




* برنامه اصلاح طلبان برای فتح کرسی ریاست مجلس

طرح نام محمدرضا عارف از سوی زیباکلام به عنوان گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم در حالی است که مذاکرات هاشمی با عارف برای گرفتن مسؤولیت مرکز مطالعات استرتژیک مجمع تشخیص آغاز شده است ولی سید محمد خاتمی به عارف پیشنهاد کرده است به جای گرفتن مقام در پی راه اندازی حزب بوده و برای ریاست مجلس دهم فعالیت کند.

عارف نیز طی گفتگویی در خصوص تشکیل حزب فراگیر برای رسیدن به مجلس شورای اسلامی دهم، گفته بود: « ما هنوز در مورد حزب به جمع بندی نرسیده ایم که یک حزب جدید تشکیل دهیم و یا احزابی که وجود دارند را حمایت و تقویت کنیم اما یکی از فعالیت های احزاب مشارکت در صحنه های سیاسی از جمله مجلس است، بنابراین اگر حزبی تشکیل دهم قطعاً مشارکتی جدی در انتخابات مجلس خواهم داشت. »

همچنین عارف در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزاری کابینه روحانی و در جمع برخی از فعالان اصلاح طلب گفته بود: « اصلا ح طلبان انتخابات مجلس گذشته را به راحتی از دست دادند، اما برای انتخابات مجلس آینده باید برنامه جدی داشته باشند. »


* راهبردهای سیاسی اصلاح طلبان تا سال ۹۴

انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و شکست اصولگرایان در حقیقت تنفسی بود به پیکر نیمه جان اصلاح طلبان که بعداز فتنه سال ۸۸ به اغما رفته بودند، اما اکنون با گذشت چندماه از انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان خود را برای انتخابات بعدی که به مراتب برای آنان از انتخبات ۹۲ مهم تر است آماده می کنند.

در انتخابات ۹۲ اصلاح طلبان پیروز نشدند اما فضا برای آنان باز شد آنها برنامه های جدیدی برای خارج شدن از این وضعیت نیمه جان بکار گرفته اند.

۱- تشکیل کمیته های انتخاباتی برای فتح مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
۲- احیای جنبش دانشجویی
۳-احیای جنبش مدنی و فعال نمودن N. G. O. ها
۴- تشکیل جبهه متحد رسانه ای
۵- تولید فشار و مطالبه برای رفع حصر از موسوی و کروبی و آزادی زندانیان فتنه ۸۸ 

اینها پنج اولویت راهبردی اصلاح طلبان هستند که برای فعالیت های سیاسی خود تا سال ۹۴ و انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده اند و قرار است فعالیت های سیاسی خود را حول این ۵ محور اصلی قرار بدهند.

تمام اماره ها و خبرها از تصمیم جدی اصلاح طلبان برای رسیدن به کرسی های سبز بهارستان خبر می دهد؛ آنها از اکنون در پی برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای انتخابات ۹۴ هستند و می خواهند تا گام های خود را در فتح کرسی های قدرت یکی پس از دیگری به ثمر بنشانند، اما از طرفی دیگر اصولگرایان که پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نتوانسته اند حول یک محور به انسجام دست یابند، برنامه مدون و آشکاری برای دستیابی به مجلس دهم از موضع قدرت ارائه نکرده اند.


* امید اصلاح طلبان به خواب اصولگرایان

روزنامه اصلاح طلب آرمان روابط عمومی با اشاره به عدم انسجام درونی اصولگرایان و دودستگی آنها در مجلس شورای اسلامی نوشت: « به نظر می رسد که اصولگرایان اگر مجلس را از دست بدهند، سهمشان از مراکز قدرت تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. »

برخی روزنامه های اصلاح طلب که پس از انتخابات ریاست جمهوری عنوان پروژه « دیروز پاستور، امروز بهشت، فردا بهارستان» را در دستور کار خود قرار داده بودند و تلاش زیادی برای نشاندن محسن هاشمی بر روی کرسی ریاست شهرداری تهران نموده بودند، روز گذشته طی گزارشی به بررسی روند اصلاح طلبان برای رسیدن به بهارستان پرداخت و تاکید کرد: « اگر اصولگرایان به اجماع نرسند، انتخابات مجلس دهم را واگذار می کنند. » (آرمان روابط عمومی ۳۱ شهریورماه)

 

انتظار می رود اصولگرایان که با عدم اتحاد خود در انتخابات ریاست جمهوری زمینه ساز عدم موفقیت نامزدهای اصولگرا شدند، در عملکرد گذشته خود تجدید نظر داشته باشند و زمینه را برای انسجام یافتن در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی آماده کنند. مادامی که اصولگراها از انتخابات اخیر عبرت نگیرند و علل عدم موفقیت خود را بررسی نکنند، نمی توانند امیدی به پیروزی در انتخابات آتی داشته باشند.