به گزارش پارس به نقل از شفاف، پس از هشت سال رفت و آمد محمود احمدی نژاد به ساختمان شیشه ای سازمان ملل، بلخره نوبت به رئیس جمهوری شد که نه تنها چشم بسیاری از مردم ایران بلکه در سراسر جهان نیز به وی دوخته شده است، اهمیت این موضوع آن زمان دو چندان شده است که، سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درست در یک روز قرار گرفته است.

علاوه بر این، بسیاری بر این باورند که نخستین سفر حسن روحانی در کسوت رئیس جمهور به نیویورک می تواند گره بسیاری از مشکلات کنونی ایران به خصوص مشکلات اقتصادی که به تحریم ها و به نوعی مساله هسته ای کشورمان مرتبط شده است را باز کند.

شاهد این موضوع نیز کاهش قیمت سکه و ارز در طی سه روز گذشته یعنی پیش از سفر روحانی به نیویورک است؛ اما هنوز مشخص نیست که این کاهش قیمت ها پایدار بماند یا اینکه پس از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل، دوباره قیمت ها سیر صعودی پیدا کنند.

همانطور که در گذشته نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم؛ به طوری که دقیقا پس از سخنرانی محمود احمدی نژاد در سازمان ملل قیمت ارز و سکه رکورد صعود را می زدند.

مقایسه سفر روسای جمهور گذشته با سازمان ملل نشان می دهد؛ از میان سید محمدخاتمی، آیت الله خامنه ای و محمد علی رجایی (به عنوان نخست وزیر) ؛ محمود احمدی نژاد با هشت بار سفر به نیویورک در ربته نخست این سفر دیپلماتیک قرار دارد.

در واقع احمدی نژاد تنها رئیس جمهور در ایران است که تاکنون بیشترین سخنرانی و سفر با بیشترین همراه به سازمان ملل را توانست در کارنامه هشت ساله خود ثبت کند. این در حالی است که سید محمدخاتمی، آیت الله خامنه ای و محمد علی رجایی یک یا دوبار در اجلاس سازمان ملل و با تعداد اندکی از همراهان، عازم نیویورک شده بودند و حالا روحانی پنجمین رئیس جمهور ایرانی است که صبح فردا به خاک آمریکا قدم می گذارد.

اما در این میان سفر هر یک از روسای جمهور اسلامی ایران به نیویورک در برهه ها و شرایط زمانی متفاوتی صورت گرفت. محمدعلی رجایی در کسوت نخست وزیر ایران در حالی به پا خاک آمریکا گذاشت که کشور در شرایط سخت جنگ با رژیم عراق قرار داشت تا در مورد جنگ ایران و عراق در سازمان ملل متحد و شورای امنیت به گفت و گو بنشینند.

سفر آیت الله خامنه ای نیز که درست هفت سال پس از سفر محمدعلی رجایی صورت گرفت، روزهایی یادآور اوج جنگ نفتکش ها بود. آیت الله خامنه ای در نطقی ۹۰ دقیقه ای در سازمان ملل که بازتاب زیادی داشت. استفاده از تجربه دادگاه نورنبرگ و طرح تنبیه عراق به عنوان متجاوز به منظور تضمین امنیت منطقه، انتقاد از عملکرد سازمان ملل و متهم ساختن شورای امنیت در حمایت از تجاوز عراق به خاک ایران، هشدار به مجمع عمومی و افکار عمومی ملت امریکا نسبت به خطر حضور نظامی دولت امریکا در خلیج فارس، برشمردن اقدامات امریکا برای مقابله با ایران، درخواست برچیده شدن دو تبعیض ناروا در سازمان ملل، حق وتو و عضویت دائم در شورای امنیت، از جمله محورهای سخنرانی رئیس جمهور وقت ایران در چهل و دومین اجلاس سازمان ملل بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مدت ریاست جمهوری هشت ساله خود هیچ سفری به نیویورک نداشت و پس از آن سیدمحمد خاتمی به عنوان پنجمین رئیس جمهور کشورمان و سومین رئیس جمهوری که پا به خاک آمریکا می گذارد به نیویورک سفر کرد.

سفر وی به آمریکا همزمان شده بود با به شهادت رسیدن دیپلمات های ایرانی و صف آرایی طالبان در مرزهای شرقی ایران. سید محمد خاتمی پیش از ترک تهران، اعلام کرد که می خواهد پیام رسان صلح برای ملت های جهان باشد. درهمین اجلاس بود که او موضوع گفت وگوی تمدن ها را در مقابل نظریه ساموئل هانتینگتون درباره رویارویی تمدن ها مطرح کرد.

پس اتمام دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، حالا نوبت به محمود احمدی نژاد که در تیر ماه سال ۸۴ از سوی مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد، رسیده بود. رئیس جمهوری که در نخستین حضورش در سازمان ملل یکی از خبرسازترین و جنجالی ترین سخنرانی ها از میان سایر سخنرانان را داشت. « نفی هلوکاست» شاه بیت همان سخنرانی جنجالی احمدی نژاد بود که توانست نام وی را بیش از گذشته بر سر زبان ها بیندازد.

از سوی دیگر سفرهای احمدی نژاد به نیویورک همیشه با حاشیه همراه بود. اگر ماجرای یکی از سفرهایش به سخنرانی جنجالی در دانشگاه کلمبیا ختم شد، دو سفر اخیرش به نیویورک، به ماجرای همراه بردن اعضای خانواده اش گره خورد که کار را به شکایت از دولت در کمیسیون اصل ۹۰ هم کشاند.

و حالا روز چهارشنبه حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران و به عنوان پنجمین نماینده ایران در کسوت ریاست جمهوری در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. سخنرانی که شاید پس از هشت سال متفاوت ترین سخنرانی از سوی نماینده ایران در سازمان ملل باشد.

به طوری که دیدار او با رئیس جمهور فرانسه که اولین دیدار دو مقام عالی رتبه ایرانی و فرانسوی از سال ۲۰۰۵ به بعد است یکی از مهمترین اتفاق های حاشیه ای اجلاس است. گفت وگوی هسته ای محمد جواد ظریف با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می تواند مقدمه ای برای حل مساله هسته ای ایران باشد.