به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، سیتومگالوو ویروس که نوعی ویروس هرپس بوده، در بدن حدود ۷۰ درصد از افراد وجود داشته و با وجود اینکه باعث ایجاد بیماری نمی شود اما ۳.۷ سال از طول عمر را می کاهد.

این در حالیست که در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تر این ویروس می تواند باعث بیماریهای جدی و حتی کوری شود. این مشکل مخصوصا زمانی بیشتر است که تنها اهداکننده مغز استخوان به این ویروس مبتلا بوده و گیرنده سالم باشد.

سیتومگالوو ویروس در زمان خفتگی تنها چند ژن انگشت شمار را ابراز می کند که یکی از آنها UL۱۳۸ است.

دانشمندان برای بررسی تاثیرات این بیماری بر روی سلولها، سلولهای سالم انسان را در کنار سلولهایی قرار دادند که ژن UL۱۳۸ را در حضور اسیدهای آمینه نشاندار که تولید کننده پروتئین هستند، ابراز می کردند. آنها سپس از طیف سنجی جرمی برای شناسایی چگونگی تغییر ابراز پروتئین های سلولها توسط این ژن استفاده کردند.

آنها دریافتند که سیتومگالوو ویروس تولید پروتئینی موسوم به MRP۱ را که مواد شیمیایی سمی مانند داروی سرطانی وین کریستین را از سلولها بیرون می راند، تعدیل می کند. اگر سلولهای عفونی دیگر نتوانند این ماده شیمیایی را تخلیه کنند، شاید این امر باعث از بین رفتن آنها و حفظ سلولهای سالم از سم شود.

محققان برای آزمایش این نظریه، از ۱۵ داوطلب مبتلا به این ویروس نمونه خون گرفته، آنها را با داروی ضد سرطان وین کریستین درمان کرده و مجددا ویروس را فعال کردند. در نتیجه دیگر ویروس دیده نشده یا کاهش یافت.

این در حالیست که به گفته دانشمندان با توجه به عوارض جانبی شدید داروی وین کریستین احتمالا نمی توان آن را برای پاکسازی سیتومگالوو ویروس در افراد سالم یا بیماران پیوندی مورد استفاده قرار داد اما می توان از آن برای درمان خون یا سلولهای بنیادی اهدایی از مغز استخوان پیش از پیوند استفاده کرد.

این پژوهش در نشست سازوکارهای پیری جزئی مهندسی شده در کمبریج ارائه شده است.