به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رئیس جمهور با تشریح جزئیات مصوبات دولت یازدهم برای رونق تولید تأکید کرد که بسیاری از تشریفات گمرکی را که ضروری نبوده است، کاهش یافته است.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه اولین گفت وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم به عنوان رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مصوبات روز یکشنبه این بود که بانک ها برنامه ریزی کنند حداکثر تا ۳۰ درصد از مشتری بابت اعتبارات اسنادی اخذ کنند. نظام بانکی آماده است. دستورالعمل در همین هفته به بانک مرکزی ابلاغ شده و به بانک ها اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر مشکلی برای تولیدکننده پیش بیاید، هزینه نهایی را باید مصرف کننده بدهد. تولید کننده به هر میزان که آن کالا برایش تمام شود، با یک سودی که مورد نظرش است، به مردم ارائه می کند. اینها در واقع به یک معنا، اولش راه حل برای تولید است ولی در نهایت راه حل برای مشکلات مصرف کننده و مردم است.

رئیس جمهور ادامه داد: مورد دیگر اینکه مثلا طرف آمده جنسی سفارش کرده و حتی ۱۳۰ درصد بابت ال سی پرداخت کرده است. کالا آمده و وارد گمرک شده است. حالا باید حقوق ورودی مانند سودبازرگانی و حق گمرکی و امثال آن پرداخت کند، لذا نقدینگی جدید نیاز دارد. جنس در گمرک باقی می ماند. یکی از مصوبات این بود که اگر وارد کننده و تولید کننده برای حقوق ورودی کالایش به گمرک بدهکار است، گمرک معادل بدهکاریش از آن کالا را نگهدارد البته در دارو تسهیلات بیشتری را قائل هستیم و تولید کننده اگر کالایی را وارد کرده، به اندازه میزان بدهکاری خود، کالایش در گمرک نگهداری شود که این دست و بال را باز می کند و بسیاری از کالاهای انباشته در گمرک به بازار می آید و رونق در تولید ایجاد می شود. یادمان باشد که رونق در تولید موجب افزایش اشتغال می شود تا از شرایط فعلی کشور عبور کنیم.

روحانی اضافه کرد: مورد دیگر این است که گاهی جنسی وارد شده اما اسناد با جنسی که وارد شده از لحاظ تعداد و قیمت اختلاف دارد. تا ۵ درصد اختلاف در گمرک قبلا معفو بود. ما این ۵ درصد را به ۱۰ درصد افزایش دادیم تا تسهیلی برای تولید کنندگان شود. یا برخی اوقات کالایی وارد می شد و طرف پول ارز را هم داده بود ولی برای انتقال ارز بانک مرکزی دچار مشکل بود و کالا در گمرک می ماند. گفتیم در این موارد، کالای تولید کننده آزاد شود. در واقع در برخی موارد به گمرک برای حل مشکلات اختیاراتی دادیم. در یکی از مصوبات آمده ازتشریفاتی که در گمرک وجود دارد، کاسته شود و ظرف مدت کوتاهی برنامه ریزی برای آن ارائه شود.

وی اظهار داشت: همانطور زمانی که مسافر می اید برای آن لاین سبز وجود دارد، برای تولید هم باید خط ارزیابی جدیدی مشخص شود تا تسهیلاتی را برای تولید مشخص کنیم. بسیاری از تشریفات گمرکی را که ضروری نبوده است، کاهش دادیم البته در زمینه رونق، اقدامات دیگری هم انجام شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تصوین قانون کسب و کار گفت: قانون محیط کار که مجلس در سال ۹۰ تصویب کرده بود، آئین نامه های اجرایی اش از آن موقع نوشته نشده است، حال آنکه این قانون می تواند به شرایط کسب و کار رونق دهد. در مصوبه آمد که ظرف ۲ ماه آئین نامه ها را تدوین و برای تصویب نهایی اعلام کنند که می تواند فضا را کاملا تغییر دهد.

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: در جلسات بین بخش خصوصی و اتاق و مقامات دولتی که مقرر بود تشکیل شود اما تشکیل نمی شد، بعد از مدت ها امروز برای اولین بار در دولت با حضور مسئولان تشکیل شد. دولت همه تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد. مثلا یکی از مصوبات هیئت دولت اخیر درباره مشکل پیمان کاران بوده است. پیمانکارانی که از دولت طلب دارند، بخشی از آن تبدیل به معوقه بانکی آن فرد می شود و به بانک نمی تواند پرداخت کند، حقوق کارگر را نمی تواند بدهد در نهایت نیز مشکل به مردم پرداخت می شود. در این مصوبه آمده که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت باید با دستگاه های مربوطه، مشخصات تمام بدهی دولت به پیمانکاران را تقدیم کند و راه تسویه حساب ظرف ۲ ماه ارائه شود. اینکه پیمانکار احساس کند که از دولت طلبکار است و دولت هم رهایش کرده، از لحاظ روحی و زندگی تاثیر می گذارد و به رونق و اشتغال لطمه می زند.

رئیس جمهور در خصوص نفت و گاز نیز اظهار داشت: در زمینه نفت دستورالعملی به وزیر داده شده است. در زمینه تولید گاز با مشکل مواجهیم که با تولید کافی مواجه نیست. در طول امسال نفت گاز و نفت کوره که به جای گاز مصرف کردند، ۷ میلیارد دلار است که تا پایان سال ۱۷ میلیارد دلار می شود. اگر بتوانیم در زمینه گاز حرکت سریع کنیم، این ۱۷ میلیارد که باری بر دوش جامعه است، برداشته می شود و ضمنا ۱۰ میلیارد درآمد دیگر دارد.

روحانی اضافه کرد: دولت بخصوص در فاز های پارس جنوبی کارهای فوری انجام خواهد داد. فاز ۱۲،۱۵،۱۶،۱۷ و ۱۸ در اولویت هستند. تلاش می شود در ماه های آینده سریعتر به نتیجه برسیم. وزیر نفت به ما قول داده است تا پایان سال بتواند روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب بر تولید گاز بیفزاید. ظرفیت تولید نفت را هم که در حال حاضر هم ظرفیت و تولید آن پایین آمده است، تصمیم دولت این است که در کوتاه مدت تولید را به ۴ میلیون بشکه برساند. تلاش می شود راه حل هایی را برای صادرات پیدا کنیم. اصلا ظرفیت و قدرت تولید برای کشور از نظر استراتژیک مهم است.

وی درباره بنزین نیز خاطرنشان کرد: برای پالایشگاه خلیج فارس برنامه داریم تا سریعتر بتوانیم از آن استفاده کنیم چراکه با این وضع در آینده به واردات بنزین نیاز پیدا می کنیم و قصد داریم با این اقدامات نیاز به واردات بنزین مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به موضوع تأمین محصولات کشاورزی از سوی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: شورای اقتصاد در همین هفته در زمینه محصولات اساسی کشاورزی تصمیمات اساسی خواهد گرفت. شورای اقتصاد قصد دارد در محصولات مهم کشاورزی مانند گندم، جو، برنج، تصمیماتی اتخاذ کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تکیه ما بر واردات است. ما امسال از مجموع ۱۰ میلیون تن مصرف داخلی گندم، باید ۷ و نیم میلیون تن از ۱۰ میلیون گندم مصرفی در کشور را وارد کنیم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: مشکلات متعددی در حوزه کشاورزی در کشور وجود دارد که بررسی هایی را در این زمینه انجام داده ایم. دو مشکل تأمین کود داخلی و خارجی باید فوراً حل شود. در هر دو زمینه اقدامات سریعی انجام گرفته است. باید مسئله کود را تا پایان شهریور و نهایتا اوایل مهرحل و فصل کنیم.

حجت الاسلام روحانی افزود: مسئله دوم در بخش کشاورزی، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که باید فوراً حل شود. کشاورز باید احساس کند که به مقداری تلاش می کند، سود قابل قبولی به دست می آورد که امیدوارم قیمت خرید تضمینی گندم تا آخر هفته جاری و یا در نهایت اوایل هفته آینده اعلام شود. کشاورزان باید برای حل مشکلات این بخش به صحنه بیایند.

وی تصریح کرد: در این اواخر که قیمت گندم بالا رفت، به ۷۰۰ تومان در هر کیلو رسید و در اوایلی که انتخابات تمام شد، بنده تأکید کردم این قیمت افزایش باید که دولت قبلی آن را به ۸۰۰ تومان در هر کیلو رساند، اما در عین حال هنوز این مبلغ کافی نیست. ما باید این قیمت را به نقطه ای برسانیم. امیدوارم تا پایان این هفته و یا اوایل هفته آینده این قیمت تعیین شود.

رئیس جمهور افزود: کشاورزان بیشتر از دولت اشتیاق دارند برای اینکه تولیدات کشاورزی را بالا ببرند البته از روستائیان عزیز که در این انتخابات به بنده رای بالا دادند، احساس وظیفه خاصی دارم البته دولت مکلف است نسبت به همه مردم، اقداماتی در زمینه اشتغال، زندگی و معیشت را انجام دهد. دولت سنگینی رأی را بر دوش خودش احساس می کند.

روحانی با بیان اینکه امنیت غذایی برای کشور ما دارای اهمیت استراتژیک است، گفت: در شرایط تحریمی که قرار داریم و از طرفی با مشکلات تهیه ارز برای خریداری محصولات غذایی و حمل و نقل آن از طریق کشتی نیز که روبرو هستیم، وقتی که کشاورز ما می تواند همان محصول را با قیمت کمتری برای دولت و در داخل تولید کند، این کار باید انجام شود، البته این کار انجام خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: هم در بخش کشاورزی و هم در دیگر بخش های تولیدی به ماشین آلات کشاورزی نیاز داریم. ماشین آلات نو نیز مقداری گران است اما اگر همین ماشین آلات دست دوم باشد و عمرش هم بیشتر از ۵ سال نبوده و فرسوده نباشد، برای خرید آن ها مجوز داده ایم که وارد شود. این ممنوعیت را برداشته ایم و اجازه واردات داده ایم. این مسئله می تواند در رونق بخش کشاورزی بسیار موثر باشد البته مجموعا ۱۰ نوع بند مصوبات این موضوع به بانک مرکزی ابلاغ شده است و می توانیم کاری کنیم که سخنگوی دولت و بخش های مربوطه موارد را برای مردم توضیح دهند.