به گزارش پارس ، فارس به نقل از صدای روسیه، « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اوایل هفته جاری از طرح اعزام هیأت پارلمانی به آمریکا برای گفت وگو با کنگره این کشور درباره سوریه حمایت کرد، با اینحال، « جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درخواست رسمی برای دیدار با هیأت روسی را رد کرد.

روسیه در حالی خواستار اعزام یک هیأت پارلمانی به آمریکا برای گفت وگو با نمایندگان کنگره آمریکا در خصوص موضوع سوریه شده بود که کمیته روابط خارجی سنا در اقدامی با درخواست « باراک اوباما» برای اقدام نظامی در سوریه موافقت کردند.

بینر دیدار با هیأت روس درباره سوریه را رد کرد

« مایکل استیل» سخنگوی بینر در این باره گفت که رئیس اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درخواست سفارت روسیه درباره دیدار با هیأت پارلمانی مسکو را رد کرد.

شبکه « سی ان ان» به نقل از سخنگوی سفارت روسیه در واشنگتن گزارش کرد که برنامه این دیدار همچنان پایدار است و هفته آینده صورت می گیرد.

این سخنگو همچنین به سی ان ان اعلام کرد که هیأت پارلمانی روسیه شامل اعضای پارلمان دوما و اعلا می شوند و قصد دارند با جمهوری خواهان و دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا و سنا گفت وگو کنند.

« والنتینا ماتوینکو» رئیس مجلس اعلا پارلمان روسیه روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که اعضای پارلمان روسیه در صدد هستند قبل از ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) ، زمانیکه ممکن است کنگره درباره پیش نویس اوباما برای حمله به سوریه رأی گیری کنند، به آمریکا سفر کنند.

آمریکا اخیراً به دنبال ادعای اثبات نشده مخالفان سوریه مبنی بر استفاده نیروهای « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از سلاح های شیمیایی در حمله ۲۷ آگوست در نزدیکی دمشق در تلاش برای حمله به سوریه است که با چالش ها و مخالفت هایی از سوی مقامات داخلی آمریکا و برخی از کشورهای جهان روبرو شده است.

کمیته روابط خارجی سنا به اقدام نظامی « آری» گفت

از طرف دیگر خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کمیته روابط خارجی سنا آمریکا روز چهارشنبه نیز پنلی را تشکیل داد تا در خصوص قطعنامه ای که مجوز حمله نظامی به سوریه را صادر می کرد، بحث و تبادل نظر کنند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه، قطعنامه حمله نظامی به سوریه در این کمیته به تصویب درآمد و با این رأی مثبت، پنل کمیته روابط خارجی سنا راه را برای رأی گیری درباره این قطعنامه در کل سنا هموار کرد و احتمالاً هفته آینده این قطعنامه در سنا به رأی گذاشته می شود.

این قطعنامه در حالی در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب درآمد که بسیاری از اعضای کنگره که رغبتی به تصویب آن نداشتند، ابراز نگرانی کردند که این حمله به مداخله نظامی طولانی تر در جنگ سوریه منتهی شود و در نهایت به خشونت منطقه ای تبدیل شود.

قطعنامه تصویب شده به اوباما مجوز می دهد تا دستور عملیات نظامی محدود در سوریه را صادر کند و این عملیات نباید بیش از ۹۰ روز به طول انجامد و شامل حضور نظامیان آمریکا در سوریه نیز می شود.

این پنل کمیته روابط خارجی سنا پس از آن این قطعنامه را تصویب کرد که « باراک اوباما» در یک کنفرانس خبری در سوئد تصریح کرد که عدم اقدام نظامی در سوریه آبرو و حیثیت و اعتبار آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد.

آسوشیتدپرس گزارش کرد که این قطعنامه با ۱۰ رأی مثبت در مقابل ۷ رأی منفی به تصویب درآمد و یکی از سناتورها تنها رأی « حاضر» داد.

« رابرت منندز» سناتور دموکرات و « باب کورکر» سناتور جمهوری خواه، دو رهبر پنل کمیته روابط خارجی سنا پیش نویس قطعنامه اقدام نظامی در سوریه را در حالی آماده کردند که به توافق رسیدند نگرانی برخی نمایندگان را برطرف کنند.

کمیته روابط خارجی سنا، متمم پیشنهادی « جان مک کین» با هدف کاهش ظرفیت و توانایی اسد برای استفاده از سلاح های شیمیایی، افزایش حمایت از نیروهای مخالف سوریه و برعکس کردن توازن میدان رزم برای ایجاد شرایطی به منظور حذف اسد از قدرت را تصویب کردند.

بر اساس این گزارش، مک کین از قطعنامه اوباما درباره سوریه بعد از آن حمایت کرد که روز دوشنبه در نشست کاخ سفید حاضر شد و گفت که فاجعه بار است اگر کنگره قطعنامه اوباما درباره سوریه را تصویب نکند.

این رأی گیری نمایانگر اولین رأی گیری سیاستمداران آمریکایی در خصوص اقدام نظامی کشورشان از زمان اکتبر ۲۰۰۲ تاکنون محسوب می شود، در آن زمان طرح « جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا برای حمله به عراق به تصویب رسید.

کاخ سفید خوشحال شد

در دیگر اخبار آمده است که کاخ سفید از تصویب قطعنامه باراک اوباما برای اقدام نظامی در سوریه استقبال کرده است.