به گزارش پارس به نقل از کیهان، واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: بسیاری از افسران سابق و فعلی آمریکا در مورد آثار حمله آمریکا به سوریه نگران هستند. آنها هنوز از هزینه ها و اثرات جانبی دو جنگ آمریکا در خاورمیانه رنج می برند.

براساس این گزارش بسیاری از این افسران می گویند واشنگتن فاقد یک استراتژی منسجم درباره سوریه است.
دریادار گوردون میلر کارشناس مرکز امنیت نوین آمریکا، معتقد است این حمله می تواند دور جدید از حملات به اسرائیل را به همراه داشته باشد.


یکی از سخنگویان آژانس امنیت ملی آمریکا می گوید: « مقامات کاخ سفید روز پنجشنبه بار دیگر اعلام کردند به دنبال حمله ای فراگیر به سوریه نیستند. بسیاری از افسران در این مورد مردد هستند. »
ژنرال مارتن دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با جزئیات دقیق از عواقب حمله نظامی به سوریه و افتادن در تله دخالت نظامی هشدار داده است.


در همین حال زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید در گفت وگو با دویچه وله از فقدان استراتژی در دولت آمریکا سخن گفت و افزود: « من معتقدم که یک حمله نظامی- در صورتی که واقعاً روی دهد- می بایست بخشی از یک استراتژی همه جانبه باشد. در غیر این صورت شاید یک ضربه تلافی جویانه متناسب باشد. ولی آیا با چنین ضربه ای می توان مشکل را حل کرد؟ آیا استراتژی مناسبی برای حل مشکل وجود دارد؟ چه کسی بخشی از راه حل است و چه کسی نیست؟ پیش از حمله نظامی باید درباره این پرسش ها به طور منظم فکر کرد. همچنین در نظر گرفت که این حمله می تواند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد. »


وی اظهار داشت: به نظر می رسد که مشکل در مورد سوریه، با توجه به قیام های اخیر در خاورمیانه، بخشی از یک مخمصه بزرگتر است. راه حل نه فقط می تواند صرفاً نظامی باشد و نه باید آن را تنها وابسته به قدرت های غربی ساخت.


وی در پاسخ این سؤال که شما « معتقد نیستید که در زمان کنونی حمله ای نظامی به سوریه درست است؟ » تاکید می کند من در ارتباط با آن استراتژی گسترده ای نمی بینم. آنچه باعث نگرانی من است این است که ایالات متحده آمریکا و متحدانش، یعنی قدرت های استعماری پیشین، محدود می اندیشند. از دیدگاه من، به همین دلیل مستقیماً یک مشکل سیاسی تازه پدید می آید.


رند پال سناتور آمریکایی نیز به واشنگتن تایمز گفته است: باراک اوباما بیشتر علاقمند به حفظ آبرو درباره سوریه است. اوباما درباره سوریه خود را در تنگنا قرار داده است. او احساس می کند در برابر متحدانش و نیز همکاران بین المللی ضعیف به نظر می رسد. اما من فکر نمی کنم این بتواند دلیلی کافی برای جنگ باشد.
جان کری روز جمعه ضمن سخنانی اذعان کرده بود « رئیس جمهور اوباما و ما در آمریکا احترام زیادی برای بازرسان سازمان ملل قائل هستیم ولی همانطور که بارها و بارها بان کی مون گفته است، تحقیقات سازمان ملل نشان نخواهد داد که چه کسی از این تسلیحات استفاده کرده است. این وظیفه گروه تحقیق سازمان ملل نیست. آنان فقط تایید خواهند که آیا از چنین تسلیحاتی استفاده شده است یا نه… می د انیم که بعد از دهها سال درگیری، مردم آمریکا از جنگ خسته هستند، من نیز همینطور ولی خستگی نمی تواند ما را از وظیفه مان دور کند. »