به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه آلمانی « دوچه ورچافت ناخر اشتاین» در گزارشی درباره دلیل عقب نشینی « باراک اوباما» ، رئیس جمهوری آمریکا از حمله به سوریه نوشت که نافرمانی گسترده در ارتش آمریکا، رئیس جمهوری این کشور را به این عقب نشینی مجبور کرد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: بسیاری از نظامیان آمریکایی نقشه آمریکا برای حمله به سوریه را فاقد هرگونه بار استراتژیکی ملاحظه می کنند و زمزمه های مخالفت بسیاری در این خصوص از آنان به گوش رسید، این درحالی است که تاکنون در تاریخ آمریکا پیش نیامده بود که ارتش این کشور چنین نافرمانی گسترده ای از رئیس جمهوری خود داشته باشد.

روزنامه دوچه ورچافت ناخر اشتاین در ادامه گزارش خود می افزاید: نظامیان آمریکایی از اجرای دستورات رئیس جمهوری خود امتناع کردند، چون بر این باورند که این اقدام پا را از برنامه مبارزه با تروریسم آمریکا فراتر می نهد و نظامیان آمریکایی نمی توانند، دریابند، چرا باید پای در جنگی بگذارند، که هدف اصلی و معنی و مفهوم نهفته در پس آن را درک نمی کنند و به همین دلیل است که یکباره مشاهده کردیم، اوباما از برنامه های نظامی خود علیه سوریه چشم پوشی کرد.

در همین ارتباط و در تایید این گزارش منتشره توسط این روزنامه آلمانی، روزنامه آمریکایی « واشنگتن پست» نیز در خبری نوشت که افسران چهار ستاره ارتش آمریکا و همچنین نظامیان عادی براین باورند، سودی در عملیات نظامی که اوباما خواهان به راه انداختن آن در سوریه دارد، برای آمریکا وجود ندارد.

واشنگتن پست در ادامه مطلب خود نوشته بود که نظامیان آمریکا خواهان ارائه استراتژی واضح و آشکار از سوی اوباما پس از دست زدن به حمله علیه سوریه هستند، به ویژه آنکه بسیاری از آنها هنوز خاطرات تلخ و دردناک جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان را فراموش نکرده اند و تاکید دارند که میزان ریسک اوباما در این جنگ بسیار بالاست، به ویژه آنکه وی مشخص نکرده، پس از ورود به چنین جنگی چگونه از آن خارج خواهد شد.

به همین دلیل این باور شکل گرفته که رئیس جمهوری آمریکا نتوانسته نظامیان این کشور را درباره جنگ در سوریه قانع کند، در حالی که پایه و اساس هر اقدام نظامی آن است که شما بتوانید ارتش را با خود همراه کنید.

در این ارتباط « گریگوری س. نیوبولد» ، سرگرد بازنشسته ارتش آمریکا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد که این تصمیم اوباما به این معناست که سیاستمداران ما در قبال بحران های مرتبط با سیاست خارجی آمریکا احمقانه عمل می کنند و بسیاری از آنها هیچ برنامه و ایده و در عین حال اطلاعاتی از اهداف مورد نظر در عملیات نظامی ندارند که می خواهند آن را به انجام برسانند و بسیاری از دوستان وی در این خصوص با وی هم عقیده هستند.

واشنگتن پست همچنین در گزارش خود تاکید کرده است که در هفته گذشته ژنرال « مارتین دمپسی» ، فرمانده ارتش آمریکا با اشاره به حماقت دولت اوباما در گفت وگو با شبکه (ABC) گفت که استفاده از سلاح بدون استراتژی ما را به نتایجی رهنمون می کند که نمی توان آن را تصور کرد.

این روزنامه همچنین به این نکته اشاره می کند که در کنار این نظامیان مخالف جنگ، بسیاری از شهروندان عادی آمریکایی نیز قرار دارند که تمایلی به اقدام نظامی آمریکایی علیه سوریه ندارند.

و بلاخره اینکه روزنامه آلمانی « دوچه ورچافت ناخر اشتاین» بر این نکته تاکید می کند که این مخالفت در ارتش آمریکا در تاریخ این کشور بی سابقه است و به نظر می رسد، آمریکا ظرف روزهای گذشته تحت فشارهای بسیاری قرار گرفته که موجب شده وی از موضع خود عقب نشینی کند.