به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مَگنه بارت، رییس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در این کشور گفت: « اکنون میزان آلام مردم سوریه به سطحی بی سابقه رسیده است. تا این تاریخ بیش از ۱۰۰هزار تن کشته شده و روزانه صدها تن دیگر هم یا جان خود را از دست می دهند یا با زخم ها و جراحات خود دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر این، هر روز و همه روز صدها تن هم به خیل میلیونی بی خانمانان سوری اضافه می شوند که یا درون کشور آواره اند یا به خارج از کشور پناه می برند. »

بارت افزود: « با بالا گرفتن آتش تنش ها، آمار بی خانمانی باز هم افزایش یافته و بر میزان نیازهای بشردوستانه که همین حالا هم بسیار فراگیر هستند، اضافه خواهد شد. »

وی گفت: « اکنون شاهد کمبود شدید منابع درمانی حیاتی، آب و غذا در چندین منطقه ای هستیم که ماه هاست محاصره شده اند و کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر سوریه هم به آنها دسترسی ندارند. مثلاً در مناطق گسترده ای از حومه دمشق، مردم به دلیل کمبود دارو و درمان و فقدان پرسنل درمانی کافی می میرند. این مردم همچنین گرسنه می مانند، زیرا کمک های غذایی به طور منظم به دست شان نمی رسد. »

بارت تأکید کرد: « کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر سوریه مانند گذشته متعهد و آماده برای پاسخگویی به نیازها هستند، در هر کجا و هر نیازی که باشد، البته به این شرط که بشود عملیات بشردوستانه را اجرا کرد و این سازمان ها به تمام مناطق دسترسی بی قید و شرط داشته باشند. »

بر اساس حقوق بین المللی بشردوستانه، طرف های یک درگیری باید مجوز عبور سریع و بدون ممانعت کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان نیازمند را صادر و این امر را تسهیل کنند. طرف های درگیری همچنین باید به حقوق مجروحان و بیماران احترام گذارند، چه رزمنده باشند و چه غیرنظامی، تا این افراد با کمترین تأخیر ممکن به خدمات درمانی مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. همچنین، هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی هر یک طرف های درگیری به منزله نقض جدی حقوق بین المللی بشردوستانه تلقی می شود.

کمیته ی بین المللی صلیب سرخ از تمامی طرف های درگیر در سوریه می خواهد تا به اصل ممنوعیت مطلق استفاده از سلاح های شیمیایی احترام گذارند.