به گزارش پارس ، " محمد ریاض الاخرس» استاد دانشگاه دمشق در گفت وگو با تسنیم با اشاره فضا سازی  رسانه های غربی و عربی برای حمله نظامی به سوریه گفت: تصمیم حمله به سوریه از سوی غرب گرفته شده است تا با دخالت نظامی در سوریه از فروپاشی کامل افراد مسلح جلوگیری به عمل آید و معادله قدرت در عرصه میدانی به هم بخورد.

وی بهانه غرب برای حمله به سوریه را موضوع حمله شیمیایی اخیر در" ریف دمشق" خواند و تاکید کرد به نظر می رسد که جنگ طلبان مدت زمانی عملیات نظامی را چند روز محدود تعیین کرده اند که از فردا پنج شنبه آغاز خواهد شد. این عملیات با حملات موشکی، برخی اهداف و مواضع دولتی مشخص را هدف قرار خواهند داد و در صورت لزوم نیروهای زمینی آنها از خاک اردن و ترکیه وارد سوریه می شوند.

الاخرس با بیان اینکه سوریه تصمیم خود مبنی بر عدم تسلیم در مقابل ماجراجویی های بیگانه را اتخاذ کرده است، از عزم این کشور برای غافلگیر دشمنانش سخن گفت و افزود: جا دارد که مقوله مشهور" سید حسن نصر الله" دبیر کل حزب الله لبنان را یاد آوری کنیم که تاکید کرد که هر جنگی در منطقه، آرایش منطقه را بر هم می زند لذا به نظر می رسد که ورود به" الجلیل" در فلسطین اشغالی بسیار نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه دولت دمشق تدابیر خوبی برای ناکامی این حمله نظامی اتخاذ کرده است، تاکید کرد که عملیات غافلگیرانه ارتش قطعا به منصه ظهور خواهند رسید ولی این امر به حجم هجوم نظامی بستگی دارد.

این استاد دانشگاه دمشق با بیان اینکه فرماندهی نیروهای نظامی سوریه اصل تحرک کلاسیک را لغو کرده و اصل گروه های منظم غیر نظامی را برای رویارویی با متجاوزان تعیین کرده است، افزود: مراکز فرماندهی زیادی ظهور خواهد کرد و انبارهای اسلحه و مهمات نیز به صورت متحرک و دارای قابلیت انتقال در آمده اند و هدف قرار دادن آنها یا یک عملیات بسیار سخت شده است.

وی با بیان اینکه دستورات نظامی به فرماندهان ارتش سوریه مبنی بر پاسخ کوبنده به حملات بیگانه اعطا شده است، تاکید کرد که موشک های" یاخونت" که بردشان تا قبرص می رسد و همچنین موشک های" ام – ۶۰۰" که تا رژیم صهیونیستی برد دارند، آماده شلیک شده اند.

الاخرس در پاسخ به سئوالی درباره احتمال تقویت مخالفان در نبرد با ارتش سوریه، گفت: برخی منابع نزدیک به ارتش سوریه تاکید کردند که در صورت پیشتازی مخالفان، ارتش سوریه برخی مناطق را هدف قرار خواهند داد که رژیم صهیونیستی و آمریکا بفهمند که کسی که جنگ را آغاز کند، نمی تواند به آن پایان دهد.

وی با بیان اینکه موشک های سوریه تقریباً ۵۰ کیلومتر از مکان های حساس در رژیم صهیونیستی فاصله دارند، تاکید کرد بر اساس اطلاعات موجود در صورتی که تل آویو بخواهد به حملات سوریه پاسخ دهد؛ در آن دمشق پا را فراتر خواهد گذاشت و این موضوع همان امری است که مسئولان رژیم صهیونیستی از آن هراس دارند.