به گزارش پارس ، به نقل از فارس، اصلاح بودجه ۹۲ که از نخستین نکاتی بود که حسن روحانی پیش از استقرار دولت یازدهم با نمایندگان مجلس در میان گذاشته بود، با استقرار دولت جدی تر شد و اکنون معاون بودجه معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور می گوید: تا چهارشنبه هفته آینده این اصلاحیه را به دولت تقدیم می کند تا وعده دولت که گفته بود تا ۲۰ شهریور این اصلاحیه را به مجلس می رساند، محقق شود.

رحیم ممبینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ابهاماتی که در قانون بودجه ۹۲ وجود دارد در دولت قبل نیز مد نظر ما بود و مکاتباتی نیز با مجلس داشتیم و ابهامات را به مجلس اعلام کردیم.

وی گفت: دولت تصمیم به شفاف سازی قانون بودجه و اصلاح آن گرفته است.

به گفته وی دولت در بخش هایی که اصلاح آن خارج از حیطه اختیارات دولت است، اصلاحیه را تدوین و تقدیم مجلس می کند.

ممبینی افزود: بخشی از این مشکلات به شکل درآمد - هزینه در قانون بودجه لحاظ شده است و اگر درآمد محقق شود، پرداخت به دستگاه ها صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش در هفته جاری، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهورکه برای تشریح راهکارهای تحقق برنامه های اقتصادی دولت در یک برنامه تلوزیونی شرکت کرده بود، گفت: با تحلیل و بررسی ۵ ماهه اول سال به این نتیجه رسیدیم که درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۲ تحقق پیدا نخواهد کرد، بر این اساس اولویت اصلی دولت، اصلاح قانون بودجه ۹۲ و جلوگیری از کسری بودجه خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: اولویت بودجه با طرح های نیمه کاره ای است که در سال ۹۲ می توانند تکمیل شوند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور وعده داد: اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ را ۲۰ شهریورماه و لایحه بودجه سال ۹۳ را ۱۳ آذرماه تقدیم مجلس می کنیم.

وزیر اقتصاد: اصلاحیه در دولت قبلی تهیه شده بود

در همین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید دولت روحانی در حال انجام اصلاحیه بودجه سال ۹۲ است و امیدوار است که در اولین فرصت آن را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنند.

علی طیب نیا در این زمینه البته توضیح داد که اصلاحیه بودجه امسال در دولت قبلی تهیه شده بود و آنها نیز به این نتیجه رسیده بودند که این بودجه به صورت فعلی قابلیت اجرا ندارد و با کسری منابع و مشکلات دیگر مواجه است.

جهانگیری: یک سوم بودجه ۹۲ غیر واقعی است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور می گوید درآمد غیر واقعی ۷۰ هزار میلیارد تومان را اعضای دولت قبل نیز تائید کرده اند و یادآور می شود: جلساتی که طی روزهای گذشته با مسئولان دولت دهم داشتیم، آقای مرادی معاونت نظارت و برنامه ریزی ریاست جمهوری سابق به صراحت اعلام کرد که یک سوم از بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۲ غیر واقعی و محقق نمی شود.

وی گفت: بر این اساس از خود مسئولان سابق خواستیم که در تنظیم لایحه بودجه پیشنهاداتشان را به دولت یازدهم ارائه دهند و قرار شد لایحه اصلاح بودجه سال ۹۲ با اصلاح بخش درآمدی از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تقلیل یابد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: البته نظر کارشناسان این است که همین ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نیز احتمالاً به طور کامل محقق نمی شود.

اعتراض دولت دهم به درآمد واهی ۱۹ هزار میلیاردی

ممبینی پیش از این و در زمان دولت دهم و پیش از ابلاغ لایحه بودجه مصوب مجلس به دولت نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس نیز به انتقاد از رویکرد مجلس در این زمینه پرداخته و گفته بود: نمایندگان در مقابل ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد واهی هزینه های قطعی در بودجه ۹۲ تراشیدند، دست دولت در تکمیل طرح های عمرانی بسته شده است و با این حساب رئیس جمهور آینده در اجرای بودجه با مشکلی جدی مواجه می شود.

ممبینی پیش بینی کرده بود دولت کنونی وقت ندارد که این بودجه را اجرا کند اما در دولت بعدی به مشکل جدی برخورد می شود.