به گزارش پارس، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت، نوری مالکی، نخست وزیر عراق طی چند روز آینده عازم واشنگتن، پایتخت آمریکا می شود تا با باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور در مورد اجرایی کردن توافقنامه همکاری استراتژیک میان بغداد و واشنگتن دیدار و گفت وگو کند.

از سوی دیگر، ایاد علاوی، رهبر" فهرست العراقیه" دلیل سفر مالکی را جلب حمایت آمریکا برای تصدی نخست وزیری عراق برای بار سوم دانست.

احمد المساری، یکی از اعضای" فهرست العراقیه" نیز گفت: مالکی با تکیه بر طرحی که به مقامات آمریکایی ارائه خواهد داد این طور نشان می دهد که در جهت اصلاح روابط با کردهای عراق تلاش می کند تا از این طرق برای بار سوم نخست وزیر عراق شود اما هم پیمانان مالکی در مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر با نخست وزیر شدن دوباره او مخالفند.

پارلمان عراق پیشتر در ژانویه گذشته به لایحه تقلیل دوره نخست وزیری از سه دوره متوالی به دو دوره متوالی رای مثبت داد بر همین اساس نوری مالکی در اقدامی که حتی حامیانش آن را مخالف قانون اساسی می دانند، نمی تواند برای سومین عهده دار دولت عراق شود.

یک منبع خبری نزدیک به مالکی اعلام کرد: مالکی علاوه بر واشنگتن در راس هیاتی بلندپایه عازم تهران نیز خواهد شد و با رئیس جمهوری و مقامات ایران به بررسی روابط دو جانبه میان دو کشور و تحولات منطقه و به ویژه در مورد اوضاع سوریه خواهد پرداخت.