به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، چند روز پیش قبرس، یونان و اسراییل در نیکوزیا پروتکلی را با هدف تأمین انرژی در بخش های شرقی مدیترانه امضاء کردند. این پروتکل که به اعتقاد کارشناسان و امضاءکنندگان، پروتکلی تاریخی است، قصد دارد با ایجاد و اتصال شبکه های الکتریکی در ۳ کشور امکان صادرات انرژی خاورمیانه به اروپا را فراهم آورد.

توافق صورت گرفته میان سه کشور به منظور حمایت از زیرساخت های منطقه ای واقع در دریای مدیترانه خواهد بود که در آن منابع گازی تازه کشف شده قرار دارد.

اما به نظر می رسد قرارداد امضاء شده برای هر یک از طرفین دارای مزایای متعددی است:
این پروتکل می تواند پایان دهندۀ انزوای قبرس در بخش انرژی باشد و به گفتۀ وزیر انرژی قبرس، می تواند قیمت برق را در این جزیرۀ کوچک کاهش دهد.

از سویی همکاری میان قبرس و اسراییل می تواند نقشۀ ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک مدیترانۀ شرقی را نیز تغییر دهد.

اما برای طرف اسراییلی این پروتکل می تواند در خدمت دیپلماسی اسراییل قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی تریبون، منابع گازی کشف شده در سواحل اسراییل امکان صادرات گاز این کشور به اردن و اراضی اشغالی فلسطین را فراهم خواهد کرد.

به گفتۀ سیلوان شالوم، وزیر توسعه اقتصادی منطقه ای، این حجم در ۳۰ سال به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید و اسراییل قادر به صادر کردن ۴۰% از تولید گاز طبیعی خود خواهد بود.

شالوم می گوید: منابع گازی نه تنها منبع ثروت بلکه می تواند ابزاری سیاسی برای اسراییل نیز باشد. به اعتقاد وی بهره برداری از سه میدان گازی ساحلی (حیفا) به نام های تمار، لویاتان و کاریش که حجم آن ۹۵۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده، می تواند با ارائۀ آن به همسایگان، ابزاری استراتژیک برای برقراری صلح در منطقه باشد.

برخی از دیپلمات ها معتقدند که احتمال فروش گاز از طریق اسراییل به ترکیه نیز وجود دارد و این مسئله می تواند سبب گرمتر شدن روابط آنکارا-تل آویو شود.

بخشی از این منابع در سواحل لبنان قرار دارند که چشم انداز استخراج آن امتیازات مهمی را برای این کشور به همراه داشته و سبب تغییر تعادل ژئوپولیتیک در خاورمیانه خواهد شد.

لبنان در حال حاضر کشور بدهکاری است، کسر بودجۀ آن به ۵۸ میلیارد دلار در ژانویه ۲۰۱۳ رسید که معادل ۱۵۸% تولید ناخالص داخلی است. جبران باسیل، وزیر انرژی و آب لبنان در سپتامبر ۲۰۱۲ اعلام کرده بود که استخراج منابع گازی میدان لویاتان زمینه های احیای اقتصاد لبنان را فراهم و این کشور را به صادرکنندۀ محدود نفت و گاز جهان تبدیل خواهد کرد.

گفتنی است در حال حاضر خاورمیانه نزدیک به ۱۵% از تولید گاز ساحلی و ۲۲% از تولید جهانی نفت ساحلی را در اختیار دارد. این حجم با بهره برداری از میادین گازی واقع در حوزۀ شرقی مدیترانه تا سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت.

از سویی استخراج گاز از میادین واقع در مدیترانه می تواند از وابستگی اسراییل به گاز مصر کاسته و حتی حجم صادرات را به ۴۰% برساند. انفجار خطوط انتقالی گاز از مصر به اسراییل که تاکنون بارها مورد حمله و انفجار قرار گرفته، سبب شده تا اسراییل به گزینه های دیگری برای قطع این وابستگی روی آورد. اسراییل در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۴۵% از گاز مورد نیاز خود را از مصر وارد کرد و همچنان به منابع گازی مصر وابسته است.

در ماه ژوئن دولت نتانیاهو اعلام کرده بود که با منابع جدید گازی در ۲۰ سال آینده نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار روانۀ خزانۀ دولت خواهد شد. اسراییل در ۱۰ سال اخیر، برای تولید برق خود تا ۸۰% به ذغال سنگ و ۲۰% به نفت وابسته است، اما با منابع جدید این ارقام در سال جدید به ۶۰% گاز و ۳۵% کربن تغییر خواهد کرد.