به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور از شبکه جام جم خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: اگر توفیق پیدا کنم که در دولت در خدمت شما باشم امیدوارم صحبت ما تنها از طریق امواج نباشد و از نزدیک نیز با هم صحبت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت کاندیداتوری اش در انتخابات گفت: طبیعی است که دغدغه هر شهروند ایرانی این است که به فکر ملت باشد همه جامعه های ایرانی در هر کجا که هستند چه مسلمان باشند و چه از ادیان دیگر به هویت ایرانی افتخار می کنند و بنده نیز به عنوان ایرانی این دغدغه را داشتم که چگونه دین خود را به کشور و دینم ادا کنم.

وی افزود: اگر امروز این توفیق را دارم که اینجا بنشینم و اعتماد از مسئولیت های گذشته ام نسبت به من ایجاد شده به برکت مردم کشور و امکانات مالی و معنوی و انقلاب اسلامی است که این فرصت را به من داده است.

قالیباف اظهار داشت: در این شرایط کشور ما با مشکلاتی رو به روست و وظیفه من است که در زمانی که مردم نیازمند کمک هستند به کمک بیایم.

قالیباف با بیان این که کشور ما به لحاظ منابع انسانی از ظرفیت و استعداد بالایی برخوردار است اظهار داشت: ما در مقایسه با کشورهای دیگر از ظرفیت های خوبی برخوردار هستیم و می توانیم بگوییم ایران بهشت معادن است و این حرف اغراق آمیزی نیست چرا که در نفت و گاز دومین کشور جهان هستیم و در کشاورزی و صنعت از وضعیت خوبی برخورداریم.

وی تاکید کرد: ایران در گروه کشورهایی است که در طول سال اختلاف دما را بین ۲۵ تا ۳۵ درجه در زمستان و تابستان مشاهده می کند و قابلیت های خوبی در صنعت و کشاورزی دارد، اما مردم ما با مشکلات جدی اقتصادی رو به رو هستند و کارنامه قابل دفاعی نداریم.

وی با تاکید بر این که حلقه گمشده ای به نام مدیریت در کشور وجود دارد بیان کرد: باید به این موضوع توجه کنیم و نخبگان را در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها به طور جدی و تاثیرگذار وارد کنیم و مهم نیست که نخبه در داخل و یا خارج از کشور باشد بنده احساس کردم که با سابقه مدیریتی و آشنایی که دارم می توانم در این شرایط دینم را به مردم و کشور و نظام ادا کنم.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره اجرای برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز خاطر نشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا روابط سیاسی و اداره کشور مبتنی بر حرکت های حزبی است. حزب ها برنامه مدونی دارند و زمانی که دولت را اداره می کنند با یک برنامه مشخص و تشکل حزبی گام بر می دارند. این روند در آسیا، اروپا و آمریکا وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه ما در کشورمان حزب داریم اما برنامه محور نیستند. احزاب برنامه ای برای اجرای بخش های مختلف ندارند و بیشتر فعالیت سیاسی می کنند که این یکی از ضعف های ماست که آن را با سند های بالا دستی جبران کرده ایم. سند چشم انداز ۱۴۰۴ بر اساس همین سیاست های کلی برای یک دوره ۲۰ ساله توسط نخبگان کشور تهیه شده و پس از آن نیز سند پنج ساله توسعه بر همین مبنا توسط دولت و مجلس شورای اسلامی تهیه می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در واقع ضعف حزبی را بر اساس اسناد بالادستی در چارچوب میثاق ملی که قانون اساسی است جبران می کنیم و بنده نیز در همین روند و در چارچوب این اسناد حرکت می کنم.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره برنامه های اقتصادی دولتش و کنترل قیمت ارز بیان کرد: چالش اقتصادی مهم ترین چالش امروز کشور است که دامنه آن آن قدر وسیع است که عزیزان خارج از کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به این که نوسان نرخ ارز در برنامه ریزی کسانی که برای تحصیل، درمان و سیاحت از کشور خارج می شوند تحت تاثیر قرار داده است گفت: اولویت اول برنامه من بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که بسیار مدون و در زمان بندی مشخص برای ۲ سال برنامه ریزی شده است.

قالیباف ادامه داد: روش کار این است که در اولویت اول نرخ ارز را تثبیت می کنیم و تولید و هدایت نقدینگی را به سمت اولویت های اقتصادی حرکت می دهیم و تلاش می کنیم از تصمیمات بدون برنامه و این که در هر هفته و هر ماه تصمیم جدیدی را به مجموعه وارد کنیم فاصله بگیریم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات خاطر نشان کرد: امروز افزایش نقدینگی در کشور وجود دارد که تورم را به جامعه وارد کرده که تورم همراه با رکود است که باید رکود را بشکنیم و برای این کار یک راه حل این است که نقدینگی را به بازار وارد کنیم که کار درستی نیست بلکه باید نقدینگی هدایت و کنترل شود.

وی افزود: مطمئن هستم با برنامه مدون قدرت اجرایی و همراهی تیم همکارم و مردم این مشکلات حل خواهد شد، این اعتماد به دلیل سابقه من، در مردم نسبت به بنده وجود دارد و امیدوارم در ۶ ماهه اول مردم تثبیت، ثبات، آرامش و کنترل گرانی را ببینند و قطعا در همین دوره ۶ ماهه روند نزولی قیمت ها به ویژه در کالاهای اصلی و تثبیت نرخ ارز مشاهده خواهد شد.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه هایش برای تحریم های یک جانبه بر علیه ایران اظهار داشت: معتقد هستم که تحریم ها اثرگذار هستند اما اثر آنها آن قدر که مورد تاکید قرار می گیرد نیست که بتواند تصمیم ها و مبانی کشور که عزت و سربلندی است را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان این که اتفاقی که در مورد تحریم ها در داخل کشور می افتد با خارج متفاوت است تصریح کرد: آثار تحریم ها در داخل کم است و آنقدر که در سوء مدیریت ضعف داریم تحریم ها مشکل ایجاد نمی کند. دنیا آن قدر بزرگ است و دارای ظرفیت های اقتصادی است که آمریکا به تنهایی و با یک تحریم یک جانبه نمی تواند همه دنیا را همراه خود کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر تدابیر درستی را در داخل برای اجرای سیاست های اقتصادی داشته باشیم، تحریم ها بی تاثیر خواهد شد. نمونه این کار را در تهران اجرا کرده ایم و اگر هر ایرانی در سال یک بار به تهران سفر کند می بیند که تغییرات ساختاری اتفاق افتاده و پروژه های تاریخی در تهران مانند صدر- نیایش که مورد توجه دنیا قرار گرفته در تهران اجرا شده است.

قالیباف ادامه داد: البته در خارج از کشور به دلیل رفتارهای غیرمنطقی و ظالمانه ای که بعضی از کشور ها نسبت به شهروندان ایرانی دارند و هموطنان ما برای بازکردن یک حساب و حداقل پول دچار مشکل هستند متفاوت است که این کم لطفی و نگاه تبعیض آمیزی که این کشور ها و به ویژه آمریکا در عین حقوق بشر نسبت به شهروندان ایرانی دارند و البته بنده معتقدم مسئولین جمهوری اسلامی موظفند از حقوق هر ایرانی در هرکجای دنیا فارغ از تفکر او دفاع کنند. باید بتوانیم در عرصه دیپلماسی آن قدر تاثیرگذار باشیم که از حقوق ایرانیان دفاع کنیم.

وی درباره برنامه هایش در حوزه سیاست خارجی نیز گفت: باید ببینیم چه توقعاتی از سیاست خارجی داریم و سیاست خارجی باید چه ماموریتی را برای کشور انجام دهد. سیاست خارجی باید امنیت ملی را تامین کند و این توقع را داریم که هویت ملی دینی و انقلابی و آرمان های ما را حفظ کند و تحقق دهد.

قالیباف گفت: نکته ای که باید در آن تامل شود این است که الزاما براساس قانون اساسی و نظام اسلامی این طور نیست که رئیس دولت می تواند برای سیاست خارجی تصمیم نهایی بگیرد. سیاست خارجی با دیپلماسی متفاوت است و مجموعه ایست که بقیه قوا و رهبری در آن نقش دارند و لذا سیاست خارجی با تغییر رئیس جمهور تغییر اساسی پیدا نمی کند این مسئله نیز تنها متعلق به ایران نیست و در کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا می بینید که در بعضی از کشور ها بیش از سه دهه تغییری در سیاست خارجی اتفاق نمی افتد.

قالیباف تاکید کرد: نکته دوم این است که قبل از آن که در حوزه دیپلماسی اقدامی برای سیاست خارجی انجام دهیم دولت باید یک قدرت ملی و ظرفیت هایی ایجاد کند که در حوزه سیاست خارجی چه در رقابت چه تعامل و چه مذاکره با قدرت بالا از پشتوانه برخوردار باشد.

وی افزود: ایران ظرفیت های بالایی در تولید قدرت ملی دارد و بنده در وزارت خارجه این شرایط را مهیا می کنم.

قالیباف گفت: موقعیت و وزن ژئوپلوتیکی کشورمان را در مقیاس منطقه ای و جهانی بالا برده است. امروز یکی از مهمترین موضوعات دنیا بحث انرژی است و هنوز اتکای دنیا به انرژی فسیلی است که قریب به ۷۰ درصد این انرژی اعم از نفت و گاز در شمال و جنوب ایران قرار دارد.

وی گفت: منهای همسایگان و خاورمیانه، همه کشورها در آسیا و اروپا نیازمند این انرژی هستند که آنها یا تولید کننده و یا مصرف کننده اند و ایران این شرایط را داراست. در حوزه هوایی نیز تمام اورفلایت هایی که بین شرق و غرب حرکت می کنند با توجه به موقعیت ژئوپلوتیک ایران از این منطقه عبور می کنند و ایران می تواند به همه پرواز ها سرویس دهی کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث ارتباطات امروز مهم است در این زمینه موقعیت ایران منحصر به فرد است و همه این ها قدرت ملی ما را افزایش می دهد و هرچند که آمریکا را نادیده نمی گیریم اما آمریکا همه دنیا نیست و ما می توانیم در ارتباط با کشورهای دیگر فرصت ایجاد کنیم. باید اولویت را به دیپلماسی اقتصادی و عمومی بدهیم، ماجراجویی نکنیم و به کشور هزینه تحمیل نکنیم. با رقابت هوشمندانه و مقتدرانه در قبال زیاده گویی ها فرصت ایجاد کنیم سوء تدبیر و ضعف تدبیر در سیاست خارجی به ویژه اقتصاد وجود دارد و شهروندان خارج از کشور از حمایت برخوردار نیستند اینها بیشتر ضعف مدیریتی است تا این که بگوییم چنین قدرتی وجود ندارد.

قالیباف درباره پیگیری پرونده هسته ای و ساخت نیروگاه های هسته ای نیز گفت: بحث هسته ای دارای چهار بعد حقوقی محیط زیستی و امنیت جهانی و همچنین سیاسی است.

وی با اشاره به این که این حق قطعی ایران است که از انرژی هسته ای در بخش های مختلف دارو، کشاورزی و تولید انرژی که برای ایران و جامعه بشری سرنوشت ساز است استفاده کند بیان کرد: ما بر اساس قوانین و مقررات آژانس از این ظرفیت و پتانسیل که در کشور ما توسط جوانان ایجاد شده استفاده می کنیم نگرانی دنیا را بیشتر سیاسی می دانیم تا حقوقی چرا که ایران همواره با آژانس همکاری داشته است و آن ها تنها یک رفتار سیاسی دارند که به جوهره انقلاب اسلامی بازمی گردد. انقلاب اسلامی با ظلم مبارزه می کند و اجازه نمی دهد دیگران و آمریکا منافع کشور را ببرند و هر طور که می خواهند برای ما تصمیم بگیرند.

قالیباف گفت: ملت ما در تاریخ نشان داده که اجازه نمی دهد عزت ایران زیر سوال برود ایرانی ها در طول تاریخ از قبل از اسلام تا امروز به وحدانیت اعتقاد داشتند و نشان دادند از جان و مالشان در مقابل بیگانگان دفاع می کنند و دشمنان باید بدانند که می توانند هرچیزی به جز عزت را از ما بگیرند.

وی تاکید کرد: ما در سیاست خارجی باید از عزت دفاع کنیم در بحث هسته ای باید گفت و گو ها را ادامه دهیم اما باید شتاب بیشتری ببخشیم ضمانت سازی فراهم شود و از طرف دیگر آن ها هم بدانند همانطور که خودشان حق استفاده از این انرژی را دارند ما هم داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید درک درستی از مسائل سیاست خارجی داشته باشیم. بعضی موضوعات تنها پشت میز مذاکرات حل نمی شود بلکه باید در لابی ها حل شده و بتوانیم در میز مذاکره خواسته های به حق خود را به دست آوریم.

قالیباف در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت احزاب بیان کرد: میثاق ملی ما قانون اساسی است و من این انتقاد را به دولت های گذشته دارم که در آغاز کارشان به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی توجه نداشتند و بخش هایی از قانون مغفول مانده اند. این تعهد را به تمام ایرانیان داخل و خارج از کشور می دهم که همه بندهای قانون اساسی به ویژه فصل سوم آن که بازگرداندن حقوق ملت است مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: ملت حقوقی دارند که دولت باید پاسخ گوی آن باشد. یکی از بحث ها اصل ۱۹ قانون اساسی مربوط به نقش اقوام و گروه های مختلف است و این که حق نداریم بر اساس قانون به حریم خصوصی افراد وارد شویم و هر اندیشه و عقیده ای در کشور آزاد است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که حتک حرمت در قانون اساسی ممنوع است بیان کرد: بر اساس قانون ما حتی حق حتک حرمت به محکومین زندانی را نداریم چه رسد به باقی شهروندان. شهروند درجه یک و دو وجود ندارد و باید عدالت جغرافیایی را رعایت کنیم.

وی تاکید کرد: قانون اساسی مبنا است و بنده به آن متعهد هستم ما با قانون اساسی نامزد می شویم و در مجلس به همین قانون قسم می خوریم که آن را اجرا کنیم دیگر چه حقی می توانیم در عدم اجرای قانون داشته باشیم. باید برای اعتماد سازی دولت و مردم قانون را اجرا کنیم و مردم مشاهده کنند که حاکمیت حقوق آنان را رعایت می کند و طبیعی است در این شرایط شهروندان نیز به وظیفه خود عمل کنند و این یعنی مشارکت معنی دار مردم در اداره کشور در فرهنگ، اقتصاد و امنیت ملی که این به مفهوم آزادسازی ظرفیتی بالا و از همه مهمتر سرمایه بزرگی به نام اعتماد است. شکل گیری رابطه ملت و دولت بر اساس اعتماد یک جهش است که افتخار و سربلندی زیبنده ملت را به وجود می آورد.

قالیباف در خصوص اصلاح نظام اداری بیان کرد: اعتراف می کنم که سیستم های اداری ما بسیار کهنه و فسیل شده هم در حوزه نرم افزاری و هم سخت افزاری هستند. در بخش ساختار اداری نیز فرایند کار کهنه است یکی از برنامه های قطعی بنده ایجاد تحول اساسی در این بخش است.

وی با بیان این که یکی از فلسفه های حضور من تغییر در مدیریت است خاطر نشان کرد: بخش کارکردها و ساختارها باید اصلاح شود سابقه من در نیروی انتظامی و همینطور شهرداری نشان می دهد که در این بخش فعال بوده ام پیاده سازی برنامه ها از برنامه های جدی ماست که ۲ محور در این برنامه ها وجود دارد که یکی ایجاد دولت چابک و پرتحرک و دیگری دولت هوشمند است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: کوچک سازی دولت با تقویت خصوصی سازی و هوشمندسازی آن با فناوری شکل می گیرد. در کشور ما دولت بیش از اندازه بزرگ است و در امور مردم دخالت می کند ما دولت را کوچک و هوشمند می کنیم تا شفاف سازی اتفاق بیفتد و جلوی رانت گرفته شود. شبکه بانکی را هوشمند و کنترل شده اداره می کنیم و کار دیگر این که اگر کسی مفسده کرد پیش از آن که جنجال شود برخورد جدی صورت می گیرد تا دیگران جرأت این کار را نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر با مشکلات ایرانیان خارج از کشور آشنایی دارد بیان کرد: مشکلات ایرانیان خارج از کشور متفاوت است برخی از ایرانیان برای سفر برخی برای کار اقتصادی عده ای برای درمان و گروهی برای تحصیل به خارج از کشور می روند عده ای نیز مقیم هستند چون موضوعات متفاوت است دغدغه ها نیز مختلف است. بنده در شهرداری و پلیس به دلیل ارتباطاتی که داشته ام با مشکلات ایرانیان آشنا هستم و می دانیم برخی هنوز برای بازگشت به ایران احساس نگرانی می کنند و فکر می کنند در کشور یک فضای امنیتی وجود دارد. من با اطمینان بیان می کنم که ایرانیان می توانند به طور شفاف به کشور رفت و آمد داشته باشند و این را وظیفه دولت می دانم که به مشکلات ایرانیان خارج از کشور رسیدگی و از آنها حمایت کنم.

قالیباف در خصوص تامین ارز دانشجویان خارج از کشور نیز گفت: یکی از مهمترین فرصت های هر کشوری منابع انسانی و نخبگان است. بنده در رفت و آمد نخبگان به خارج از کشور اشکالی نمی بینم بلکه معتقدم این رفت و آمد برای ادامه تحصیل و آشنا شدن با کشور ها کار خوبی است و مهم این است ایرانی در هر کجا که باشد قلبش برای ایران و سرزمین خود بتپد و دغدغه کشور و ملت را داشته باشد که ما نیز به عنوان دولت باید در این زمینه باید ایرانیان را درک کنیم بعضی اوقات برخی از نخبگان ناچار به رفتن می شوند چرا که از توانایی آنها استفاده نمی شود و این ضعف مدیریت است.

قالیباف تصریح کرد: یکی از علت های حضور من این است که به نابسمانی ها سامان دهم؛ سه برابر شدن ناگهانی نرخ ارز باعث می شود برنامه ریزی خیلی از دانشجویان و اساتید که برای تحصیل از کشور خارج شده اند به هم بریزد. ما با تثبیت نرخ ارز به این نا به سامانی پایان می دهیم که حداقل افراد در حین تحصیل انجام کار با اشکال برنامه ریزی مواجه نشوند.

وی در خصوص برنامه هایش در خصوص قانون حمایت از معلولین گفت: همه کارها مهم اند ولی بعضی از کارها اولویت دارند بحث مربوط به سلامت و جان انسان ها موضوعی نیست که هیچ انسان و دولتی حق تعلل در آن را داشته باشد بحث بهداشت و درمان نیز دغدغه مهم شهروندان است.

وی با بیان این که گروهی از ایرانیان برای درمان از کشور خارج می شوند‍ ، اظهار داشت: برخی برای درمان خود نیاز به داروهای خارجی دارند و برخی برای درمان باید خارج شوند تثبیت نرخ ارز یک شاه کلید است. زمانی که کمیسیون پزشکی رفتن بیمار را تایید می کند، پوشش بیمه کامل نیست و اکنون حتی پوشش بیمه روستایی و شهری نیز متفاوت است. باید پشتوانه لازم را برای حمایت بیمه ای و تامین دارو انجام دهیم.

قالیباف گفت: یکی از برنامه های ما این است که بیشتر از ۳۰ درصد هزینه درمان به خانواده تحمیل نشود و ۶۵ درصد درمان با بیمه باشد و بیمه نیز فراگیر باشد.

وی درباره جانبازان و معلولان با بیان این که در همه دنیا و در باورهای اسلامی برای جانبازان و معلولین احترام وجود دارد بیان کرد: قانون معلولین تصویب شده اما در پیچ و خم اداری اجرا نشده است و یکی از ۲۴ سرفصل برنامه های بنده نیز مروبط به ایثارگران و معلولین است که چون این قانون تصویب شده حتما اجرا خواهیم کرد.

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد: برای بنده مهمترین موضوع این است که عزت و افتخار ایرانی و سربلندی کشورمان را در هرکجای دنیا با افزایش قدرت ملی و اقتصاد و تاثیرات فرهنگی حفظ کنیم.