به گزارش پ ارس به نقل از فارس، بیژن نامدار زنگنه در نشستی با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران در شامگاه امروز اظهار داشت: بعد از سال ها کار کردن معتقدم اگر می خواهیم کشور توسعه پیدا کند باید بخش خصوصی واقعی رشد کند و این یک تکلیف برای من است که در هر جای دولت باشم آن را رعایت کنم.

وی افزود: مجلس سرمایه گذاری دولت در بخش غیربالادستی را ممنوع کرده است و من هم از ابتدا مخالف آن بوده ام تا بخش خصوصی در بالادستی نفت حضور داشته باشد که نظر رهبری هم همین است، لذا فرصت خوبی فراهم شده است تا بخش خصوصی بتواند در بخش پایین دستی نفت سرمایه گذاری و فعالیت کند.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: وقتی با من صحبت می کنید حرف از رانت نزنید و هرچه صحبت می کنید بدون رانت باشد. ما به دنبال کسانی هستیم که ایجاد ثروت کنند نه اینکه از ما امتیاز بگیرند و به طور مثال نفت ۱۰۰ دلاری را از ما ۸۰ دلار بخرند و خودشان ۱۰۰ دلار بفروشند و ۲۰ دلار استفاده کنند اما بخش خصوصی می تواند در فرآورده های نفتی و تسهیلات صنعت نفت فعالیت کند.

زنگنه ادامه داد: آنچه برای من مهم است کیفیت است نه قیمت. به هیچ وجه از کیفیت کوتاه نمی آییم و سخت گیری می کنم. بخش خصوصی که در صنعت نفت فعالیت می کند از من توقع نداشته باشد که استانداردها را رعایت نکنم. استاندارد تجهیزات نفتی از نوامیس نفت است.

وی افزود: روسیه همه تجهیزات نفت و گاز را می سازد اما صادرات ندارد و این به این دلیل است استاندارد را رعایت نمی کنند.

زنگنه با تأکید براینکه سکوی پرتاب صنعت نفت بازار خودمان است، گفت: برای آنکه در بازار داخلی هم بخش خصوصی موفقی داشته باشیم باید استانداردهای بین المللی رعایت شود. لذا توقع نداشته باشیم هرچه تولید کردید شرکت نفت یا شرکت پالایش و پخش یا شرکت گاز بخرد، من نمی توانم چنین کاری بکنم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: بخش خصوصی می تواند در زمینه مهندسی و پیمانکاری کمک کند و در بسیاری موارد نظیر میادین مشترک که عقب افتاده ایم باید تلاش کنیم تا این میادین به بهره برداری برسند. الان پالایشگاهی ساخته شده است که در خطوط فرآیندی آن هیچ کاری نشده است و این مصداق آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی، است چرا که اگر خطوط فرآیندی فراهم نشود پالایشگاه هیچ خاصیتی ندارد.

زنگنه گفت: شرایط امروز ما شرایط سال ۸۴ نیست و برگشتن به آن شرایط آسان هم نیست و در برخی موارد حتی غیر ممکن است. باید در شرایط جدید خودمان را تعریف کنیم که چگونه با دنیا کار کنیم، چرا که مدتها طول می کشد تا این روابط خراب شده را اصلاح کنیم. لذا باید از دیپلماسی انرژی استفاده حداکثری برای شکستن تحریم ها کنیم. وزیر نفت مثل وزیر خارجه دوم است و می تواند در این زمینه ایفای نقش کند.

وی افزود: در این سال ها پیمانکاران به پروژه های دولتی چسبیده اند و این خیلی بد است. پیمانکاران بخش خصوصی باید خودشان کار تعریف کنند. بورس نفت هم زمینه خوبی برای کار در فرآورده های نفتی است.

زنگنه گفت: برنامه های من دو بخش است یکی بلندمدت و یکی کوتاه مدت. در بخش بلندمدت باید معضلات تحریم ها برداشته شود اگر آن معضلات برداشته نشود برنامه های بلندمدت یک خیال پردازی خواهد بود، لذا باید در ابتدا باید شرایط را بهبود دهیم.

وی گفت: وقتی آقای سوری که در شرکت نفتکش برند جهانی بود را برمی دارند و کسی را می گذارند که فرق نفتکش جاده پیما و اقیانوس پیما را نمی داند وضعیت همین می شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: من هم براساس یک احساس ملی و یک باور به این میدان آمده ام والا اینقدر احمق نبودم که دوباره وزیر شوم. روزی یک جانباز نابینا به من گفت شما باید به صحنه بیاید و اگر نیاید به ما خیانت کرده اید.

وی افزود: سرسخت ترین مخالفان من فعال ترین افراد به نفع من هستند، امروز فرصت خوبی پیش آمده است هرچند سخت است اما باید کار کرد. من به دنبال انتقامجویی نیستم و معتقدم باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد باید حداکثر بسیج نیرو را داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اعتقاد دارم بخش خصوصی باید فعال باشد و کار کند؟ ، البته ما بخش خصوصی قوی به لحاظ مالی نداریم اما می شود از بازار سرمایه استفاده کرد.

زنگنه گفت: برای همه پتروشیمی ها می توانیم تأمین خوراک کنیم اما تأمین مالی را من نمی توانم بکنم، لذا بخش خصوصی هم نباید از راه های من درآوردی استفاده کند. باید از راه هایی برود که در دنیا تجربه شده است و من معتقدم تحریم ها به مرور برداشته می شود.

وی گفت: هیچ امیدی نداشتم که روحانی رأی بیاورد اما جوانان ما می خواستند که این اتفاق بیفتد و وقتی که آقای عارف و روحانی ائتلاف کردند آنها امید داشتند لذا لازم بود تا در این زمینه عقلانیت داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی نفت خطاب به بخش خصوصی گفت: موفقیت شما را موفقیت خودم می دانم ما باید از ۳۰ سال تجربه گذشته استفاده کنیم و در ۸ سال گذشته درس های زیادی آموخته ایم.

وی افزود: باید تولید ملی را بالا ببریم و ایجاد ثروت کنیم. در سال های گذشته دیدیم که برخورد احساسی با مسائل اقتصادی جواب نمی دهد. ۸۰ درصد روستاهای کشور به آقای روحانی رأی دادند چرا که در ۸ سال گذشته روستاها فقیرتر شده اند.

زنگنه افزود: اینکه بخش خصوصی به ما بیانیه دهد به درد ما نمی آید ما باید به هم نزدیک تر شویم درست است که ما حاکمیت هستیم اما این به معنای آن نیست که در تصمیم سازی با بخش خصوصی مشورت نکنیم.