به گزارش پارس ، « مهدی دخل الله» ، وزیر سابق و سفیر سابق سوریه در ریاض در گفت وگو با فارس، تاکید کرد که هدف سفر شاهزاده « بندر بن سلطان» ، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی به مسکو و دیدار با « ولادیمیر پوتین» ، رئیس جمهوری روسیه تلاش برای تغییر مواضع کنونی روسیه در قبال بحران سوریه است.

دخل الله با اشاره به اینکه عربستان سعودی در عرصه بین الملل جز اموال قدرت دیگری در اختیار ندارد، تاکید کرد که این اموال هیچ گاه توان حل بسیاری از امور و مشکلات را ندارند.

وی تاکید کرد که موضع روسیه هیچ گاه در قبال بحران سوریه تغییر نخواهد کرد واگر در این میان روسیه می خواست از چشم پوشی از سوریه ۱۴ میلیارد دلار سود کند، بدون تردید پیشنهاد عربستان سعودی را می پذیرفت. در حالی که عربستان سعودی توجه ندارد، سوریه برای روسیه قضیه ای و موضوعی استراتژیک است که با قدرت های جهانی و نظام نوین جهانی ارتباط پیدا می کند.

دخل الله ادامه داد: از همان ابتدا مشخص بود که سفر شخصی بندر بن سلطان به مسکو در بطن خود حامل قراردادی مالی است و نباید آن را تلاشی برای حل بحران سوریه یا دستیابی به راه حل در این خصوص ملاحظه کرد، چون قضیه سوریه قضیه ای استراتژیک است که حل آن با توافقات سعودی – روسی یا به عبارتی از بعد مالی ممکن نیست، بلکه حل این قضیه به دنبال خود تغییر بسیاری از چارچوب ها و معادلات بین المللی را به دنبال دارد.

وی گفت: روابط سوریه و روسیه بسیار فراتر و عمیق تر از آن است که با پول حل شود، به ویژه آنکه دمشق و مسکو هر دو درحال مبارزه برای برقراری نظام جدیدی در عرصه بین المللی هستند که پایه های آن را « بشار اسد» ، رئیس جمهوری سوریه در سال ۲۰۰۵ میلادی بنیان نهاد و به « اعلامیه مسکو» معروف شد و ما می دانیم که این جنگی که هم اکنون در سوریه راه اندازی شده برای جلوگیری از تحقق این نظم نوین است و عربستان سعودی و فردی همچون بندر بن سلطان باید بداند که نتایج نبردهای سوریه را با ۱۵ یا ۲۰ میلیارد دلار نمی توان تغییر داد یا خرید و فروش کرد.

دخل الله در پایان سخنان خود به این نکته نیز اشاره کرد که امکان ایجاد منطقه ممنوع پرواز در جنوب سوریه وجود ندارد، چون ایجاد چنین منطقه ای تغییر موازنه قوا در جهان را به دنبال دارد و این درحالی است که باید توجه داشت، در جنگ همه گزینه ها مطرح هستند و هر قضیه ای که در منطقه روی دهد، اردن اولین کشوری است که باید بهای این بحران را حتی بیشتر از سوریه پرداخت کند، چون این کشور به دلایلی خاص به شورای همکاری خلیج فارس پیوسته و مجبور به تبعیت از خواسته ها و مطالبات برخی از اعضای این شورا است.