به گزارش پارس به نقل ازفارس، « ۱۲. اوز» پایگاه رسمی خبری ازبکستان در مطلبی اعلام کرد که « هیلل نیومن» دیپلمات اسرائیلی (۱۱ مرداد) پس از اتمام ۳ سال مأموریتش در ازبکستان ضمن دیدار با « عبدالعزیز کامل اف» در مورد چشم انداز روابط دوجانبه و اوضاع منطقه تبادل نظر کرد.

به گفته این منبع در این مذاکرات در مورد مسائل مربوط به روابط دوجانبه، مسائل بین المللی و منطقه ای گفت وگوهایی انجام شده است.

در این مطلب همچنین آمده: طرفین ضمن بررسی مسائل روابط دوجانبه با توجه به اولویت ها برای توسعه تجارت بر اهمیت همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک در طرح های مربوط به فناوری های پیشرفته اسرائیل در زمینه کشاورزی، حفاظت از بهداشت و تمیزی منابع آب و انرژی ازبکستان تأکید شد.

منابع خبری در گذشته این خبر را منتشر کردند که « کارملا شامیر» سفیر جدید اسرائیل در ازبکستان جانشین نیومن خواهد شد.

به گفته این منابع، شامیر اولین سفیر زن اسرائیل می باشد که در یک کشور مسلمان منصوب شده است.

پوتین به نظامیان روسیه دستور داد به تاجیکستان کمک کنند

« ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به نظامیان روسی دستور داد تمام خطرات در رابطه با خروج نیروهای ائتلاف غربی از افغانستان را ارزیابی کرده و به همکاران تاجیکستانی کمک کنند.

« سرگی شویگو» وزیر دفاع روسیه ضمن اعلام این مطلب گفت: دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مشخص است و آن اینکه تمام خطرات در نظر گرفته شده و به نیروهای مسلح تاجیکستان کمک شود تا بتوانند در برای این خطرات ایستادگی کنند.

وزیر دفاع روسیه ابراز امیدواری کرد که هیچگونه خطری برای پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان وجود نداشته باشد.

تاجیکستان در ماه آگوست قرارداد تمدید پایگاه نظامی روسیه را تصویب خواهد کرد

به گزارش روزنامه « ریانووستی» در چارچوب دیدار رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه در مسکو و در پی مذاکرات طرفین در رابطه با پایگاه « ۲۰۱» روسیه در تاجیکستان مجلس این کشور در پاییز سال جاری این قرارداد را تصویب خواهد کرد.

« امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که روابط با روسیه برای ما بسیار مهم است و ما هر اقدامی را در ارتباط با استحکام این روابط وظیفه خود می دانیم و وعده داد که پس از تعطیلات تابستانی مجلس در فصل پاییز این مسأله در مجلس مطرح شده و قرار داد تمدید پایگاه پس از بررسی امضا شود.

وام ۱.۸۵ میلیون یورویی به قرقیزستان از طرف سازمان امنیت و همکاری اروپا

سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که ۱۹ نفر از افسران پلیس مرزی افغانستان در ۲ آگوست یک دوره پنج هفته ای « گشت زنی و راهبری» تحت حمایت سازمان امنیت و همکاری اروپا را در تاجیکستان به اتمام رساندند.

تمرکز این دوره بر نحوه استفاده از نقشه های توپوگرافی، عکس برداری ماهواره ای و ابزارهای دیگر برای افزایش مأموریت های تجسس مرزی بوده است.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته است: دانشجویان همچنین فنون برنامه ریزی گشت زنی و مدیریت را فرا گرفته و توانایی حرفه ای خود در گزارش دهی و تحلیل، گشت زنی مرزی در نواحی کوهستانی، مهارت های ارتفاعات و کمک های اولیه میدانی را افزایش دادند.

در همان حال، « فرغانه نیوز» گزارش داد وزیر دفاع قرقیز « امورعلیف» و « سرگئی کاپینوس» رئیس مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیشکک در ۲ اوت تفاهم نامه ای به امضاء رساندند که به قرقیزستان بیش از تقریبا ۱.۸۵ میلیون یورو (۲.۵ میلیون دلار) خواهد داد تا بر سلاح های کوچک و سبک خود نظارت کرده و تأمین مهمات متعارف خود را مدیریت کند.

ترکمنستان در مجتمع توریستی آوازه ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است

رئیس جمهور ترکمنستان در یک گزارش تلویزیونی اظهار داشت که دولت برای افزایش پتانسیل توریستی « آوازه» در کنار دریای خزر ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

وی در این گزارش اظهار داشت منطقه توریستی آوازه یکی از پروژه های مهم ما برای جذب توریست است این مجتمع تا سال ۲۰۲۰ به یکی از بهترین مناطق توریستی جهان با استانداردهای بین المللی تبدیل خواهد شد.

وجود هتل های پنج ستاره و مجتمع های تفریحی و پارک های متفاوت گردشگری و مجتمع های تفریحی ابی بر روی خزر از دیگر کارهایی است که در این منطقه انجام خواهد شد.

وی افزود در حال حاضر توریست هایی از روسیه و قزاقستان و ایران به این منطقه می آیند و ما تلاش می کنیم این منطقه توریست بیشتری را به خود جذب کند.

چین در پی گسترش روابط اقتصادی با قرقیزستان/وام ۴۰۰ میلیون دلاری برای ساخت جاده

چینی ها وعده دادند که با اعطای وام ۴۰۰ میلیون دلاری بزرگراه شمال- جنوب را در قرقیزستان بسازند.

« کالی بیک سلطان اف» وزیر راه و ترابری قرقیزستان در مصاحبه با خبرنگاران داخلی اظهار داشت که چین بادادن وام ۴۰۰ میلیون دلاری به مدت ۲۵ سال ساخت بزرگراه شمال و جنوب را به عهده گرفته است.

این جاده به طول ۴۳۵ کیلومتر است و در مراحل اولیه ۸۵۰ میلیون دلار هزینه را به خود اختصاص می دهد.