به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: البته دیروز مقداری از این کاهش قیمت جبران شد؛ اما روند نزولی طلا را تغییر نداد. سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه دوشنبه گزارشی را منتشر کرد که کارشناسان آن را علت کاهش قیمت طلا اعلام کردند. سازمان توسعه گزارش داد میزان متوسط تولید ناخالص ملی ۳۴ اقتصاد بزرگ جهان در ربع سوم سال ۲۰۱۳ به مقدار ۵/۰ درصد افزایش یافته است. این آمار که نشان دهنده رشد اقتصاد آمریکا در چند ماه اخیر است امیدواری ها را نسبت به بهبود اقتصاد آمریکا افزایش داد. مساعد بودن شرایط اقتصادی آمریکا به معنی عدم لزوم ادامه سیاست محرک پولی این کشور است. برخی از کارشناسان در حال حاضر تنها علت تاثیرگذار در روند نزولی طلا را نگرانی هایی می دانند که در نتیجه احتمال توقف سیاست مزبور بروز کرده است. باید منتظر بود تا دید رییس آینده فدرال رزرو به رغم انتشار آمار مثبت درخصوص تولید ناخالص ملی آمریکا همچنان ادامه سیاست محرک پولی را ضروری می داند یا خیر!


به علاوه اعتقاد کارشناسان « کیتکو نیوز» بر این است که: گزارش سازمان همکاری های اقتصادی وتوسعه، نگرانی ها در خصوص تورم جهانی را دوباره شدت بخشیده است. برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضرتنها راه نجات طلا این است که سیاست های تورمی در آمریکا ادامه یابد؛ هر چند نرخ تورم آمریکا در حال حاضر مناسب است و هدف گذاری بانک مرکزی این کشور ممانعت از افت تورم به زیر صفر بود؛ ولی انتشار آمار مزبور کنترل تورم را نیز به فاکتورهایی که در تصمیم گیری سران اقتصادی ایالات متحده تاثیر گذارند، افزود. به گزارش « کیتکو نیوز» ادامه انتشار شاخص های امیدوارکننده در مورد اقتصاد آمریکا به معنی دور کردن سرمایه از بازارهایی از قبیل بازارطلا است.

 

البته گمانه زنی های مثبت درباره آینده طلا همچنان ادامه دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی « ادوایزرس» قیمت هر اونس طلا طی سه ماه اخیر بین ۱۲۷۰ تا ۱۴۲۰ دلار در نوسان بوده است. کوین مک لین کارشناس ارشد اقتصادی در این باره تاکید کرد: قیمت جهانی طلا تا سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. وی در ادامه تصریح کرد: تجزیه و تحلیل های تکنیکال نشان می دهد که سرمایه گذاران بین المللی بار دیگر به بازار طلا روی خواهند آورد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش مجدد این فلز گرانبها خواهد داشت. وی همچنین افزود: کاهش قیمت طلا در ماه های گذشته به نفع سرمایه گذاران چینی بوده و مردم چین بیش از ۷۰ میلیارد دلار طلا در سال ۲۰۱۳ میلادی خریداری کرده اند. به نظر می رسد میزان تقاضای طلا در بازار چین امسال به بیش از ۱۶۰۰ تن خواهد رسید. چین برای تبدیل یوآن خود به ارز معتبر بین المللی و رقیب جدی دلار به خرید بیشتر طلا نیاز دارد و این مساله نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها خواهد داشت.


به هرحال فردا انتشار چند شاخص اقتصادی ایالات متحده و سخنرانی رییس فعلی فدرال رزرو به روشن شدن سیاست های اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۴ کمک خواهد کرد. اطلاع از انبساطی یا انقباضی بودن سیاست های پولی فدرال رزرو در سال میلادی آینده تکلیف بازار طلا را تا حد زیادی روشن خواهد کرد و عدم اطمینان هایی را که این روزها بر بازار این فلز گرانبها حاکم است، کاهش خواهد داد.


کاهش قیمت دلار به زیر ۳ هزار تومان
دیروز، دلار بعد از چند هفته نوسان درسطح سه هراز تومان قیمت زیر ۳ هزار تومان را دوباره تجربه کرد. بعد از تثبیت چند روزه قیمت دلار در اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری در روز دوشنبه قیمت دلار قدری کاهش یافت و دیروز نیز روی بعضی تابلوهای بازار داخلی به زیر ۳ هزار تومان افت کرد. افت مزبور کارشناسان را متقاعد کرد که دیگر سطح مقاومتی ۳ هزار تومانی نمی تواند در برابر کاهش قیمت دلار مقاومت کند. بانک مرکزی که معمولا نرخ های خود را خلاف جهت بازار آزاد تغییرمی داد، این بار با کاهش نرخ دلار همراهی کرد. برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که سنت شکنی بانک مرکزی از تغییر سیاست این نهاد حکایت می کند. به اعتقاد آنها بانک مرکزی به رغم ماه های اخیر دیگر مخالفتی با کاهش نرخ ارز ندارد و اقتصاد ایران را برای کاهش بلند مدت نرخ دلار نامساعد نمی بیند. آنها سخنان اخیر رییس بانک مرکزی، در خصوص عدم مخالفتش با کاهش نرخ ارز را گواهی بر این مدعا عنوان می کنند.


تضعیف دلار به بازار داخلی محدود نشد. در بازار جهانی نیز دلار به رغم آمار اخیر سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه تقویت نشد. اخبار مثبت منتشرشده درخصوص تولید ناخالص ملی اقتصادهای بزرگ جهان، برخی سرمایه گذاران را متقاعد کرد که اقتصاد آمریکا در شرایط مناسبی به سر می برد. از این رو کاهش قیمت طلا را موجب شد، ولی تاثیر مثبتی بر نرخ های برابری دلار نسبت به سایر ارزها نداشت و حتی نرخ برابری دلار نسبت به پوند انگلیس به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. کارشناسان این امر را ناشی از آن می دانند که آمار مزبور به متوسط شاخص تولید ناخالص ملی اقتصادهای بزرگ دنیا مربوط می شود، و مختص آمریکا نیست. آنها بر این اساس استدلال می کنند که رشد شاخص هایی از قبیل شاخص تولید ناخالص ملی متوسط کشورها که به معنی پیشرفت اقتصاد جهانی است بر بازار طلا تاثیراتی منفی دارد.


تضعیف طلا در بازار جهانی بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد. دیروز نرخ سکه طرح جدید با ۸ هزار تومان کاهش به ۹۲۰ هزار تومان رسید و ربع سکه نیز کاهش ۱۰ هزار تومانی را متحمل شد. در روزهای اخیر سکه به رغم همسویی با طلای جهانی، دامنه نوسانات کمتری را به خود می دید و به تعبیر بعضی از کارشناسان تا حدی در مقابل تغییر قیمت مقاومت می کرد؛ اما افزایش اخیر دامنه نوسانات سکه از دید برخی کارشناسان به معنی همسویی بیشتر آن با اقتصاد جهانی است. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند دلار داخلی نیز در حال تاثیر پذیرفتن از اقتصادجهانی است. آنها این افزایش همسویی را به افزایش تمایل اقتصاد داخلی به اقتصاد جهانی مرتبط دانسته و آن را اتفاقی مثبت برای اقتصاد ایران تلقی می کنند.