به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مصطفی کواکبیان که در مسجد جامع حضرت امیرالمومنین (ع) غرب تهران سخن می گفت، با اشاره به نزول قرآن در شب قدر گفت: قرآن کریم دو جور نازل شده است، یکی نزول به صورت یک جا در ماه مبارک رمضان است دیگری هم تنزیل قرآن در طول ۲۳ سال به طور مرتب بر پیامبر، لذا در نظر داشته باشید که عظمت ماه مبارک رمضان اساسا یکی به دلیل روزه و دیگری به خاطر نزول قرآن است.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: این که در چنین شبی قرآن را به سر می گیریم، یعنی اعلام عظمت قرآن در ماه مبارک رمضان است.

حضرت امام صادق (ع) می فرماید که آنچه تقدیر می شود، همین امشب یعنی شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است.

وی در ادامه گفت: شب بیست و یکم ابرام و محکم ی شود و شب بیست وسوم امضا می شود. در روایات داریم که اگر قرار باشد یک سال در نظام هستی، برنامه ریزی شود، از شب قدر شروع می شود.

وی افزود: سرنوشت همه ما از همین امشب رقم می خورد. لذا توجه کنیم که قرآن می فرماید: « لیله القدر خیر من الف شهر» . خداوند می فرماید که امشب بالاتر از هزار ماه یعنی بالاتر از حدد ۸۴ سال است. بنابراین چنین شبی را باید قدر بدانیم.

کواکبیان در ادامه به موضوع رابطه بین عدالت و تقوا از منظر حضرت امیرالمومنین علی (ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: امام به شهید عدالت موصوف است. دلیل هم این است که اگر به نهج البلاغه مراجعه کنیم، بیشترین حجم کلمات و خطبه ها و نامه ها و توصیه های آن حضرت در مورد عدالت است.

وی افزود: ما در آیین هیچ شخصیت سیاسی برجسته تاریخ نمی بینیم که در سخنانش بحث عدالت را به این گستردگی مطرح کرده باشد. بیش از ۱۶ هزار کلمه در مجموعه نامه ها و کلمات قصار و روایاتی که از آن حضرت مطرح شده در مورد عدالت است و این خیلی مهم است. اکنون یک موضوعی را برخی مطرح می کنند برای اینکه به عدالت برسیم دیگر توسعه نخواهیم داشت و برخی می گویند برای اینکه به توسعه برسیم، باید عدالت را زیر پا بگذاریم. اما آن حضرت می فرماید در عدالت توسعه هست و اگر برای کسی عدالت سخت جلوه می کند، حتما جور و ستم برای او سخت تر خواهد بود.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: اگر توسعه واقعی را می خواهیم باید عدالت داشته باشیم و اگر عدالت واقعی را می خواهیم باید به دنبال توسعه باشیم. اینکه عدالت را بخواهیم توسعه را قربانی کنیم یا توسعه را بخواهیم عدالت را قربانی کنیم از دیدگاه آن حضرت درست نیست بلکه عدالت و توسعه لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی افزود: این دیدگاهی که می گوید برای رسیدن به توسعه باید مفهوم واقعی عدالت و برابری را نادیده گرفت، غلط است. ممکن است مشکلات بسیاری را در حکومت دینی داشته باشیم و اکنون هم مشکلات بسیاری را داریم، اما بحث این است که اگر از این مبنای فکری فاصله بگیریم، قطعا مشکلات بسیار بیشتر از اینها خواهد بود. حضرت علی (ع) وقتی که به حکومت رسیدند، عده ای آمدند و به ایشان گفتند گذشته ها را فراموش کنید. حضرت فرمود که عدالت مربوط به گذشته و حال نیست. اگر بی قانونی در این کشور شده آن کس که دنبال عدالت است، دیگر این بی قانونی ها نباید تکرار شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر یک عده ای حق مردم را ضایع کردند، حقوق مردم را نادیده گرفتند از بیت المال مسلمان ها اختلاس کردند و رقم های سه هزار میلیارد تومانی را پدید آوردند. برای اینکه عدالت واقعی محقق شود، باید به این اختلاس ها دقیق رسیدگی شود و مزه شیرین و حلاوت عدالت دستگاه قضایی به کام ملت چشانده شود اینگونه نباید باشد که بگوییم گذشته ها را فراموش کنیم. اینطور نیست. ما باید در مکتب امیرالمومنین (ع) قبول کنیم که عدالت یک اصل قدیمی است و اجرای آن هم باید از گذشته شروع شود.

کواکبیان گفت: هرچه ما از تقوی فاصله بگیریم از عدالت فاصله گرفته ایم. اگر بنده مسوول، به خویشاوندان، بستگان و فامیل خودم، به یک دیده دیگری نگاه کردم، نمی توانم ادعای عدالت داشته باشم. چون نمی توانم عدالت را اجرا کنم. حضرت علی (ع) در برخوردی که با عقیل برادر خودش کرد، مثال زدنی است.

وی در خاتمه مطرح کرد: ما مدعی عدالت هستیم ولی گاه مشاهده می شود برای مقام دعوا می کنیم. در حالی که اگر تقوی داشته باشیم این دعواها پیش نمی آید. امیدواریم با این دولت جدید که قرار است مستقر بشود، به مرز عدالت و تقوی برسیم و مشکلات مردم یکی پس از دیگری به نحو مطلوب حل شود.